Változó, hogy a munkavállalók a felmondás mely formáját választják. Akadnak olyanok, akik hivatalos levélben értesítik a munkahelyüket a távozásukról, a fiatalok azonban úgy tűnik, hogy más módszert alkalmaznak. Egyre elterjedtebb a #quittok címre hallgató trend, amiben a Z generációs munkavállalók felveszik, ahogyan egy videóhívás keretein belül jelentik be a főnöküknek a nagy hírt, majd megosztják a felvételt a közösségi oldalaikon.
Hol is kezdődött?
A trend megjelenése egészen 2021 júliusáig nyúlik vissza, amikor egy brit McDonald’s dolgozói a műszakuk közepén mondtak fel. A videó vírusként terjedt el a TikTokon, majd egyre többen osztottak meg olyan jellegű videókat, amiben bejelentették a felmondásukat. Ezek a tartalmak változóak lehetnek, de a legtöbben Zoom-hívásban közlik a nagy hírt, vagy felveszik, ahogyan elküldik a hivatalos levelet. De vajon mi lehet mindennek a hátterében?
#quittok
A 31 éves Christina Zumbo megosztotta saját történetet a BBC-vel. Christina az ausztrál kormánynak dolgozott, felmondását pedig meg is örökítette. A videón látható, ahogy a fiatal nő izgatottan nyomott az üzenet elküldésére, majd várta a főnöke hívását.
Nagyon megküzdöttem azzal, hogy meghozzam ezt a döntést a távozásomról. Úgy éreztem, hogy cserbenhagyom a csapatom és a főnököm. Aggódtam, hogy munka nélkül maradok
– mesélte.
Christina elmondása alapján szerette volna megosztani a követőivel a nagy pillanatot, hiszen úgy gondolja, hogy a munkahely okozta mentális egészségről csak nagyon kevés szó esik. Azt azonban álmában sem gondolta, hogy ennyien megnézik majd a videóját. A nőt jelenleg több mint 154 ezren követik, azonban nem a lájkok száma vezérelte.
A legjobb értelemben szólva meglepő, hogy mekkora egy közösség ereje akkor, ha valaki megnyílik, és megmutatja valódi énjét, illetve sebezhetőségét az interneten
-nyilatkozta.
A felmondásukról szóló videókat egyre többen osztják meg az interneten még azok is, akik jó fizetéssel rendelkeztek, illetve volt lehetőségük a szakmai előrelépésre. A kedvező háttér ellenére sokan stresszel és a munkahely okozta egészségügyi problémákkal küzdöttek.
Mi az oka a Z generáció tömeges felmondásának?
Tess Brigham californiai terapeuta és coach úgy gondolja, hogy a jelenség oka nem más, mint az, hogy a fiatal generáció a közösségi médiában nőtt fel. Már-már “természetes”, hogy minden mérföldkövet megosztanak az interneten, továbbá nagy betekintést engednek az életükbe.
Ha úgy nősz fel, hogy hozzászoktál a dolgok rögzítéséhez és megosztásához, miért ne osztanád meg ezeket a nagyobb, jelentősebb pillanatokat is?
-kérdezte.
A szocializáción kívül azonban nagyban közrejátszik a 2008-as gazdasági összeomlás, illetve a napjainkban kialakult nehéz megélhetési körülmények. A fiatalok nagy része diákhitellel és alacsony fizetésekkel küszködik. A Z generáció a korai munkatapasztalatait is a koronavírus-járvány alakította, így a legfiatalabb munkavállalók még csak az irodába sem mehettek be.
A terapeuta szerint ezek a stresszfaktorok azt eredményezték, hogy a boldogságot és a pozitív munkahelyi környezetet helyezik előtérbe. Ezek a videók mind olyan képet ábrázolnak, ahol a fiatalok a boldogságot választják a “mérgező” munkahelyi környezet helyett, így ez ösztönző hatással lesz a felhasználókra. Azt egyelőre még nem lehet tudni, hogy a jelenség a későbbiekben milyen változásokat eredményez majd a munkaerőpiacon.