nlc.hu
Életmód

Z-generáció küzdelme az öregedés ellen

Nem lehet elég korán elkezdeni? – a Z-generáció retteg az öregedéstől, egyre népszerűbb a bébibotox

Az, hogy szeretnénk tenni valamit az öregedés ellen, nem generációfüggő, minden korosztályban vannak, akik szeretnék megállítani az idő kerekét. A kérdés az, hogy ezt hogyan tesszük, és mi ennek az üzenete.

Nem lehet elég korán elkezdeni. Az életnek sok olyan területe van, amire ez igaz, de mi a helyzet a szépség-, pontosabban a bőrápolással? Egyre több helyen olvasni arról, hogy a Z-generáció tagjait, vagyis azokat a fiatalokat, akik 1996 és 2010 között születettek, mintha sokkal jobban foglalkoztatná az öregedés, mintha sokkal jobban tartanának attól, hogy az idő múlása nyomot hagy majd rajtuk. Ez pedig azzal is jár, hogy mindent megtesznek azért, hogy frissnek, üdének és gyönyörűnek nézzenek ki most és még jó sokáig, ők a megelőzést tényleg komolyan – egyesek szerint talán túl komolyan – veszik. 

Tény, hogy a tudatos bőrápolás egyre népszerűbb, egyre többen ismerik meg ennek az alapjait, és egyre több olyan kezelés, eszköz, módszer áll a rendelkezésünkre, amelyek azt ígérik, megőrizhetjük fiatalságunkat, vagy éppen visszaforgathatjuk az idő kerekét. Igény pedig – mily meglepő – igenis van rájuk. Az NPD Group piackutató cég felmérése szerint 2012-ben a 18 és 24 év közötti amerikai nők kevesebb mint 20 százaléka tartotta fontosnak az öregedésgátlást, egy másik tanulmány szerint 2018-ban már az ugyanebben a korban lévő fiatalok 50 százaléka nyilatkozott arról, hogy ránctalanító termékeket szeretne beépíteni a szépségápolási rutinjába.

Képünk illusztráció (Fotó: Getty, TikTok)

Képünk illusztráció (Fotó: Getty, TikTok)

És ez nem minden: a Business of Fashion szerint idén 63 százalékkal nőtt a botox, az injektálható, dermális töltőanyagok és retinol iránti kereslet, és bizony egyre nagyobb arányban a fiatalok jelentik a hajtóerőt, a brit egészségügyi minisztérium becslése szerint 2020-ban 41 ezer botoxkezelést hajtottak végre 18 éven aluliak körében. Egy évvel később egyébként mind ezt, mind az ajakfeltöltést betiltották a 18 évnél fiatalabbak számára. 

Korhatár nélkül

Néhány hónappal ezelőtt óriási port kavart egy 14 éves lány, Bradley TikTok-videója, amiben megosztotta a szépségápolási rutinját. A tinédzser reggelente állítólag elég korán kel, hogy jusson ideje mindenre; miután megteremtette a hangulatot, megtisztítja a bőrét, felvisz többféle szérumot, majd kétféle hidratáló krémet ken az arcára, este pedig újabb kör jön, ekkor már szemkrémet és retinolt is használ. Mint bevallotta, 12 éves volt, amikor elkezdett foglalkozni az öregedésgátlással. Ugyan egyes források szerint ez a TikTok már nem elérhető, azért az internet nem felejt, főleg, hogy más platformokon is rengeteg reakció érkezett rá. 

Saját bevallása szerint egyébként Bradley-t nem nagyon foglalkoztatja az öregedés, szerencsére jó génekkel van megáldva, de úgy gondolja, jobb az elővigyázatosság. Az ő generációjában egyébként nem egyedülálló, hogy a gyerekek különböző szépséginfluenszerek videóin nőnek fel, hogy míg eleinte csak a sminkelés érdekli őket, később beszippantja őket a bőrápolás világa is, ott pedig elég sok szó esik az öregedésgátlásról is. „Mindig azt mondják, jobb ezt fiatalon elkezdeni” – meséli Bradley. 

És az ő korosztálya az, ami nagyon aktívan van jelen a TikTokon, ahol különböző filterek mutatják meg, hogyan néznél ki idősen, hogyan néznél ki, ha természetellenesen tökéletes lenne a bőröd, és a sort továbbra lehet folytatni, például megmutatják azt is, mennyire rendelkezel tökéletes arányokkal. Hogy ezeknek milyen hatása lehet az ember önbecsülésére, arról már mi is írtunk, és Bradley bevallotta, neki is voltak rosszabb pillanatai, de emlékeztette magát arra, hogy senki sem tökéletes.

Ami pedig az öregedést illeti, arról is gondolkodott egy sort. „Először is azt gondoltam, ha eljutok addig, hogy így nézek ki, lehet, hogy nem is fog érdekelni. Másodszor, tudom, hogy lélekben dögös öreg hölgy leszek. Szóval nem kell aggódnom miatta, addig, amíg tényleg idős nem leszek” – nyilatkozta. Hozzátette, nemrég tízéves testvére is követni kezdett egy szépségápolási rutint, és amikor megkérdezte, hogy azért használja a termékeket, mert aggódik a külseje miatt vagy azért, mert szeret ezzel foglalkozni, akkor szerencsére húga az utóbbit válaszolta.

Bradley azért azt is elárulta, rá bizony nagyon hatnak a marketingüzenetek, ha egy termékre azt mondják, ettől jobban érzi majd magát a bőrében, akkor őt megvették. „Ha úgy reklámoznak valamit, hogy ettől kipihentebb leszek, akkor azonnal meg akarom szerezni. A marketing nagy része arról szól, hogy egy életérzést adjanak el neked, és ha megveszed az adott terméket, akkor úgy érzed, igen, tettem magamért valamit.”

Lorna egy évvel idősebb, és az ő TikTok-videója is sokakhoz eljutott, a 15 éves lány ebben a ráncok miatt aggódott. Saját bevallása szerint ő szeretne megfelelni a szépségideálnak, a szépség és a fiatalság közé pedig ugye továbbra is egyenlőségjelet tesz a társadalom. A cél érdekében módosított a szépségápolási rutinján, és ha ez nem segít majd, akkor – persze ha elég idős lesz – fontolóra veszi azt is, hogy botoxoltasson. Mint elmondta, a korosztályán belül nagy a nyomás, hogy mindenki a lehető legtökéletesebben nézzen ki. 

Caroline ugyan már 22 éves, de ő is 14 éves volt, amikor komolyabban elkezdett foglalkozni a szépségápolással, aminek most már része az is, hogy alkalmanként botoxoltat. Állítása szerint erre azért van szükség, mert nagyon kifejező arca van, sokat grimaszol. „Ugyan nehéz és fárasztó tartani a rutinomat, de tudom, hogy megéri, mert ha 40 éves leszek, azt mondják majd, hogy alig nézek ki 20 évesnek.”

Bébibotox

A név ne tévesszen meg senkit, nem arról van szó, hogy valaki előrukkolt egy gyermekeknek kifejlesztett botoxinjekcióval. A hatóanyag ugyanaz, de kisebb mennyiséget fecskendeznek be, igaz, ezzel jár az is, hogy hatása általában maximum három hónapig tart ki, de az is tény, hogy sokkal természetesebb eredményt lehet elérni vele.

Mélyebb ráncok esetében persze nem olyan hatásos, apróbb finomításokat lehet vele végezni, főként megelőzési céllal használják. Ennek megfelelően pedig nyilván a fiatalabbak körében népszerűbb, és maguk a szakemberek is általánosságban a húszas éveik közepén/végén, illetve a harmincas éveik elején járóknak ajánlják.

Több szakember is megerősítette a brit Glamour magazinnak, hogy valóban egyre több fiatal tér be hozzájuk, ők azonban nem vállalják a kezelést, amennyiben nem tartják indokoltnak, vagyis nincsenek még finom ráncaik sem, vagy részletes felvilágosítást adnak az ügyfeleknek, és a többségük ilyenkor úgy dönt, még sincs szükségük botoxra. 

Mi húzódik meg a háttérben? 

A Dazed cikke szerint minden generációnak megvoltak a maga káros szépségideáljai, de tény, hogy ezeknek sokkal jobban meg kellett dolgozniuk azért, hogy eljussanak hozzánk, az internetnek köszönhetően viszont már folyamatosan ömlik ránk az információ. Kiemelik azt is, hogy a világ jelenlegi állapota is sokat nyom a latban, a klímaváltozás, a háborúk, a világjárvány, a megélhetési válság miatt óriási a bizonytalanság, a fiatalok pedig szeretnék, ha úgy érezhetnék, legalább egy dolog van, amiben ők irányítanak, vagy talán úgy gondolják, ha lelassítják az öregedést, azzal lelassítják az időt is, később kell majd szembenézni tetteik következményeivel. 

De persze ennél sokkal összetettebb a kérdés. Jessica DeFino, aki a szépségiparral kapcsolatos mítoszokat igyekszik megcáfolni, szerinte többek között arra is visszavezethető az, hogy miért kezdünk egyre korábban foglalkozni az öregedéssel, mert a cégek a nagyobb profit érdekében már a fiatalabb korosztályt is szeretnék elérni, hiszen a több vásárló több pénzt jelent, érdemes szélesebb célközönséget meghatározni.

Hozzátette, elősegíti a folyamatot, hogy az emberek már nem nagyon olvasnak magazinokat, pedig adott korosztályoknak szóló kiadványokban adott korosztályoknak megfelelő hirdetéseket lehetett elhelyezni, az interneten az üzenetek sokkal több emberhez, kevésbé célzottan jutnak el. Más szakemberek szerint arról sem szabad elfeledkezni, hogy a fiatalokat főként a vágyaik uralják, így könnyű rájuk hatni. 

Nyilván vannak olyan bőrproblémák, amelyekkel már fiatalon is érdemes foglalkozni, ha valaki ekcémás vagy aknés, akkor az ellen tenni kell valamit, és nem árt mindenkinek figyelni a fényvédelemre is, de az öregedésgátlással ráér később is foglalkozni.

Persze nem olyan könnyű ez, amikor a hírességek is azt sulykolják, hogy a lehető legkorábban kezdjünk el tenni valamit annak érdekében, hogy megfeleljünk a szépségideáloknak, és el is árulják, hogy ők mit használnak, miközben esetleg arról mélyen hallgatnak, hogy a termékek mellett milyen szépészeti beavatkozásokon estek át. És persze az sem jó, ha olyan emberek beszélnek a szépség- és bőrápolásról, akik nem igazán értenek hozzá, akiknek nincs meg a megfelelő szakmai hátterük. 

DeFino megemlíti a különböző filtereket, a közösségi oldalak hatását, hogy mindenki Instagram-arcot szeretne magának, és a világjárványt, amikor mindenki a közösségi oldalakat bújta, amikor laptopok és fényképezőgépek kijelzőjén és lencséjén keresztül figyeltük a világot és magunkat, csak rontott a helyzeten. „Az Instagram, a TikTok és más közösségi oldalak azt a benyomást keltik, hogy az öregedő arc csúnya, azt mindenképpen el kell kerülni” – nyilatkozta John Duffy klinikai pszichológus, aki kollégáival kidolgozott egy terápiás módszert, hogy segítsen azoknak a fiataloknak, aki félnek az öregedéstől.

Szerinte a wellnesskultúra térnyerése is sokat nyom a latban: most, hogy egyre többen küzdenek lelki problémákkal, bármi, ami azt ígéri, hogy jobban fogjuk tőle érezni magunkat a bőrünkben, arra lecsapunk, noha az ígéret sokszor nem válik valóssággá. „Soha nem az öregedés elleni küzdelem volt a fő cél, amikor összeállítottam a bőrápolási rutinomat, ez csak plusz. A bőrápolás nekem az öngondoskodást jelenti, így szabadulok meg a stressztől”mondta Zac Mathias, egy fiatalember, aki szívesen jár emellett különböző szépészeti kezelésekre. 

Persze azért vannak olyan fiatalok, akik szerint túlzás, amit egyes kortársaik művelnek. A TikTokon például volt olyan fiatal, aki arról mesélt, hogyan trenírozta magát arra, hogy a lehető legkevésbé mozgassa az arcát, hiszen így biztosan nem alakulnak ki a ráncok, vannak, akik olyan szívószálat népszerűsítettek, amelytől biztosan nem lesznek barázdák a szájunk körül, vagyis az esetlegesen hasznos tippek közé furcsaság is bőven keveredett. 

Katie Cameronnak, a 29 éves szabadúszó művésznek elege lett abból, hogy a legtermészetesebb dolgokat is károsnak állítják be, ezért készített egy paródiavideót arról, hogyan lehet felgyorsítani az öregedést, és nagyon sokan hálásak voltak neki ezért. 

„Személy szerint fontosnak tartom, hogy megtanítsuk a fiatalabb generációnak, hogy az öregedő bőr is szép. Persze bőrtípustól függően jó, ha van egy megfelelő ápolási rutinunk, de nem szabad elültetni a gyerekek fejében azt a gondolatot, hogy az öregedéstől félni kell” – nyilatkozta dr. Paris Acharya, a Waterhouse Young Clinic szakértője.

Vannak, akik eközben felhívják a figyelmet, nem szabad bedőlni annak, hogy úgy látszik, a szépségipar kezd átalakulni, hogy az öregedés sokkal elfogadottabb lett, a New York Times Magazine szerzője, Amanda Hess egy 2017-es cikkben arról írt, a nőkkel szembeni elvárások mit sem változtak, csak egyes kifejezéseket lecseréltek olyanokra, amelyek kevésbé bántónak hatnak, mint például a „megújulás” vagy „vitalitás” és „sugárzó” a „fiatalos” kifejezés élvonalbeli eufemizmusaiként szolgálnak.

De persze tényleg van némi remény; egyre több közösségi oldalon népszerűbbek azok a tartalmak, amelyek szembemennek a fenti trendekkel. És van, aki szerint a botoxszal és töltőanyagokkal kezelt arcok helyett egyszer majd újra a természetes vonások lesznek majd a divatosak. Mondjuk ezzel sem ért mindenki egyet.

Bár jó iránynak tűnik az, hogy divatossá tegyük az öregedést, hasonlóan káros hatása lehet, mint a mostani trendeknek. Nem az a lényeg, hogy az öregedés menő vagy trendi legyen, hanem lehetővé tenni az embereknek, hogy úgy nézzenek ki, ahogy kinéznek, anélkül, hogy azon kellene gondolkozniuk ez most mennyire divatos. Az öregedés nem trend, hanem elkerülhetetlen

– szögezte le DeFino.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top