Novembertől indonéz és Fülöp-szigeteki buszsofőrök is munkába állhatnak az ArrivaBus Kft. által üzemeltetett járatokon Budapesten – írja a Népszava. A külföldi járművezetőket nem a magyar busztársaság alkalmazná, hanem az a munkaerő-kölcsönző cég, amely csoportosan toboroz és vesz fel buszsofőröket magyarországi foglalkoztatáshoz.
Már folyik a képzésük, a lakhatásukról és étkeztetésükről is a közvetítő cég gondoskodik.
Mint a lap megjegyzi, a budapesti buszok egyharmadát, mintegy 450 járművet üzemeltető ArrivaBus 150 új buszt állított forgalomba idén, a szolgáltatás ellátásához szükséges járművek mellett a cég biztosítja a személyzetet is. Csakhogy a sofőrhiány a Volánbusz és a BKV mellett őket is érinti.
Nemes Gábor, a BKV igazgatóságának tagja, egykori szakszervezeti vezető szerint elsősorban a hazai munkaerőpiacról kellene buszsofőröket toborozni, illetve meg kellene becsülni a meglévő munkavállalókat, mivel ők jelentik a hosszú távú megoldást, a külföldi munkavállalók legfeljebb 2+1 évig maradnak. Úgy véli, korántsem biztos, hogy ez annyival olcsóbb megoldás, hiszen a külföldi munkavállalóknak a lakhatást, az utazást és az étkezést is fizetni kell. Véleménye szerint az is felvetődhet, hogy az ázsiai sofőrök hogyan tudnak kommunikálni a forgalomirányítókkal és az utasokkal.
A BKV amúgy már a nyáron toborzókampányt indított, bruttó 500-500 ezer forintos bónusszal csábítva a munkavállalókat, illetve az őket ajánló BKV-s kollégákat.
Kiemelt fotó: illusztráció, iStock