nlc.hu
Életmód

Telefonfóbia uralja a Z generáció mindennapjait

Telefonfóbia uralja a Z generáció mindennapjait, úgyhogy őket hiába hívod

Lehet, hogy úgy hangzik, mintha ez a fiatalok agymenése lenne, de egyrészt nem az, másrészt van olyan oldala, ami miatt érdemes megfontolni.

Hatalmas vitát váltott ki a Twitteren (X-en) egy Max Burns nevű felhasználó tweetje, miszerint: 

A Z generációsok némelyike a nap 24 órájában »Ne zavarj« üzemmódban tartja a telefonját, így nem kell szembenézniük azzal a szorongással, hogy válaszoljanak a hívásokra.

A férfi – aki maga is a szóban forgó nemzedékhez tartozik – azt követően tette közzé a nagy port kavart bejegyzést, miután két hasonszőrű, fiatal munkatársával megbeszélték, hogy egyikük sem szereti, ha a telefonjuk „elérhető” üzemmódban marad, a váratlan hívások miatti folyamatos aggodalmaskodás teljesen megbénítja őket.

Burns csupán megosztotta az észrevételét a platformon, de arra nem számított, hogy ezzel milyen lavinát indít útjára. A tweet 5,1 millió emberhez jutott el, és bár azóta már törlésre került, több száz válasz érkezett rá olyanoktól, akik abszolút egyetértettek a meglátásával.

A hívott szám nem elérhető

A telefonhívási szorongás vagy telefonfóbia nem új keletű jelenség, pszichológusok szerint a szociális érintkezéssel kapcsolatos fóbiák egy olyan jellegzetes formájáról van szó, ami a 21. századi ember sajátja. Míg másoknál gyomorgörcsöt okozhat, ha egy társaságban a fókuszba kerülnek, és meg kell szólalniuk, a telefonfóbiát már a mobil jelzései is kiválthatják. A dolog egészen komoly, pánikbetegségszerű tünetekkel is együtt járhat, épp ezért sokkal egyszerűbb elkerülni már a felmerülő lehetőséget elkerülni a „Ne zavarj” üzemmód bekapcsolásával – amivel a zoomerek élnek is.

Fotó: getty images

Fotó: Getty Images

Kutatások azt mutatják, hogy ennek a generációnak a 90 százaléka aggódik a telefonos beszéd miatt, sőt. A kínos telefonhívás az egyike annak a három dolognak, amelyet el akarnak kerülni az életben, derítette ki egy ausztrál kutatócsoport, akik középiskolásokkal és egyetemistákkal beszéltek a jelenségről. „Ha telefonálnom kellene, kiborulnék. Amikor telefonálok, általában leülök és leírom a lehetséges válaszokat abból kiindulva, hogy valószínűleg mit fognak nekem mondani, csak hogy felkészüljek” – mesélte az egyik válaszadó, de a 21 éves Erin McGovern ennél még tovább ment.

„Ha azt a feladatot kapom, hogy telefonáljak, az potenciálisan könnyeket csal a szemembe. A kudarctól való félelem érzése hozzájárul a telefonhívásokkal kapcsolatos stressz-szintemhez. A mi generációnkban már nem a telefonálás a szokásos módja annak, hogy kapcsolatba lépjünk valakivel. A telefonhívások általában valamilyen célt szolgálnak, legyen az foglalás vagy más ok. A szorongásos reakció abból a félelemből fakad, hogy elrontok valami ilyet.”

A 16 éves Georgia O’Grady odáig megy, hogy inkább elkerülné az egész helyzetet, csak azért, hogy ne valljon kudarcot, mert annál rosszabbat elképzelni sem tud.

DND = Do Not Disturb

A „Ne zavarj” mód segítségével könnyen elnémítható a telefon, ez ugyanis megakadályozza a hangokat, rezgéseket, vizuális jelzéseket, amik attól függően is variálhatóak, hogy ki melyikre nem vevő. A zoomerek pedig élnek is a lehetőséggel, hogy a telefonjukat takarékra állítsák, ugyanakkor a szakértők szerint a hívások számának csökkenése aggodalomra ad okot, hiszen ha halljuk a másik hangját a telefonban, segít a bizalom és a szorosabb kapcsolatok kialakításában.

Ezzel azonban a Z generáció tagjai aligha értenek egyet, ők a kapcsolatteremtést már teljesen más formában űzik, ahol:

  • egyrészt ők döntenek arról, mikor állnak készen erre
  • megadják a lehetőséget a másik félnek is, hogy akkor válaszoljon, amikor ideje engedi
  • nincs rajtuk a kényszer, hogy azonnal valami „okossal” álljanak elő
  • és üzenetváltásban könnyebben vissza tudják követni a történéseket

– hogy csak néhány érvet említsünk, amiket a zoomerek soroltak fel az üzenetek mellett.

Dr. Patrice Berry klinikai pszichológus szerint ez részben abból is fakad, hogy Z generáció szereti, ha a dolgok gyorsak, az üzenetváltás tökéletes alternatíva az azonnali beszélgetésekhez a hosszú telefonálások nélkül, ráadásul több beszélgetés folyhat egyszerre. A szakértő arra is rácáfol, hogy ne lenne személyes, és ne segítene bizalmi kapcsolatot kialakítani: „az üzenetváltás mindenkinek a saját tempójában és saját ütemezése szerint történhet. Emellett azt is lehetővé teszi, hogy gondolataink kifejezésére hangulatjeleket vagy mémeket helyezzünk el” – utalva arra, hogy a kommunikációnak ez a formája is lehet teljességgel emberközeli.

Digitális minimalizmus

A TikTokon a „DND” és „DND 24/7” címkével ellátott videók azt mutatják be, hogy tizenévesek és 20 év felettiek megosztják egymással, milyen békésnek és produktívnak érezték magukat az értesítési beállítások megváltoztatása óta. Azt érzik, hogy ez az ő kiváltságuk, amikor határhúzásról van szó, amit nevezhetünk egyfajta digitális minimalizmusnak is.

@madzzz1212

Sorry guys im a dnd girly😭😭

♬ original sound - BREE

A 24 éves Chinedu Kenechukwu a Huffpostnak nyilatkozott arról, hogy 2023-ban szinte mindennap DND-re volt állítva a telefonja:

Néha hajlamos vagyok szorongani, és a bejövő hívások általában fokozzák ezt a szorongást, ezért a lelki békém védelme érdekében bekapcsolom a DND-t.

Bár mostanában nincs bekapcsolva az üzemmód nála, azt mondja, egy pillanatig sem habozik visszatérni ehhez, ha úgy érzi, a mobilja fokozott stresszforrást jelent.

A Z generáció tagjai – a sztereotípiákkal ellentétben – egyáltalán nincsenek hozzánőve a telefonjukhoz, sőt. A mentális egészségüket maximálisan előtérbe helyezik, és ehhez nem félnek az okostelefonjuk jelzéseit lekapcsolni, ami nem mellesleg mindenki számára megszívlelendő példa lehet. A jó hír az,  hogy bár a Z generáció jó néhány tagja azonosult Burns tweetjével, néhányan azt mondták, hogy ez nem feltétlenül korosztály-specifikus szokás.

35 éves vagyok, és a telefonom a hét 7 napján, 24 órában »Ne zavarj« üzemmódban van, mert a hangos értesítések idegesítőek, ha pedig bárki hív, az valószínűleg spam” – írta egy X felhasználó.

A telefonom mindig a DND-n van, fehérlistával – szólalt meg valaki az X-generációból. – Nincs időm ezzel a szarral foglalkozni. Felkerülsz az engedélyezett listára, ha beszélni akarok veled. Ellenkező esetben írj vagy hagyj üzenetet. E-mailt se írj, hacsak nem szerződésről van szó.

Szinte mindenkinek, akit ismerek (elsősorban a millenniálok), a telefonja le van némítva, és »Ne zavarj« funkció is be van náluk állítva – nem hiszem, hogy ez egy Z generációs dolog, szerintem általános szorongás, hogy a hét minden napján, 24 órában csatlakoztatva elérhetőnek kell lenni” – reagált egy másik felhasználó.

​Egy kutatás szerint egy átlagos ember napi 4 órát tölt el azzal, hogy a telefonját használja – ez a hatoda egy napnak, és értékes órákat vesz el az ébren töltött időből, illetve nem ritka, hogy az alvás rovására megy. A telefonfüggőség komoly probléma, ami részben abból fakad, hogy attól tartunk, lemaradunk valamiről, ha nem lógunk a mobilunkon, de a DND ilyen fokú terjedésével talán kissé gátat szabhatunk a FOMO (hogy valamiről lemaradunk) érzésének. Itt nem arról van szó, hogy akkor egyáltalán ne is legyünk elérhetőek, hanem arról, hogy határokat szabjunk a mobilozási szokásainknak.

Forrás: 1, 2, 3, 4, 5

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top