A tehetős hölgyek, akik a teleket szívesebben töltik Saint-Tropez, Monte Carlo vagy épp Antibes gyönyörű villáiban, már az 1900-as évek elején is szükségét érezték, hogy hónapokkal a nyári szezon után vadiúj szettekben koktélozhassanak baráti társaságukkal.
A fűzős ruhák hanyatlásával a nők egyre változatosabban öltözködtek, a lehetőségek tárháza pedig óriásit bővült, amikor Elsa Schiaparellinek köszönhetően a ’30-as években megjelentek az első coulottes nadrágszoknyák, amelyek hatására felgyorsult a casual trend kialakulása is.
A bő szárú, lábszárközépig érő nadrágok – amelyek pár év óta újra igyekeznek elcsábítani minket – tökéletes alternatívát jelentettek nappali öltözéknek az addig szoknyába zárt hölgyeknek. Katherine Hepburn karrierje ugyanezen évtized elején kezdődött, aki a forradalmi nadrágviselést filmszerepei esetén sem vetette meg – trendet teremtve ezáltal generációja nőtagjainak.
Az ’50-es és ’60-as évektől mind jobban elterjedt a polgári légi közlekedés, amelynek köszönhetően egyre nagyobb tömegek számára vált vonzóvá a távoli földrészek felkeresése, az utazásokhoz pedig dukált a kevésbé formális, kényelmes ruhatár összeállítása. Bár a kollekciók másik elnevezése, a cruise, a luxus jachtokon és óceánjárókon töltött télből a nyárba vakációkra utalnak, a charter járatok első osztálya kínálta kényelmes utazás azonnal csábítóvá vált a felső tízezer tagjai számára.
A casual trend népszerűsége és szezononkénti változása mindig is hatással volt rá, milyen ruhák készülnek a resort kollekciók számára, a kapcsolat azonban fordított módon is fenn áll kettejük között. Az őszi/téli és tavaszi/nyári készruha kollekciók közé beékelődött cruise divatbemutatók amiatt is érdekesek lehetnek, mert előzetes képet adnak arról, hogy az azt követő igazi nyárra milyen trendekkel készülnek a divattervezők. A kreatív igazgatóknak pedig remek alkalom arra, hogy a szakmai közönség és egy zártabb elit előtt teszteljék le elképzeléseiket, amelyeket a fő kollekciónál akarnak majd kifejteni. Negatív visszhang esetén így még van idő kisebb módosításokra, finomhangolásra.
A resort divatbemutatók jellemzően május-júniusban zajlanak, az üzletekbe pedig november környékén érkeznek meg a kollekció darabjai, ahová eredetileg fel sem kerültek ezek a ruhák. A cruise szetteket ugyanis anno a viszonylag szűk, fizetőképes kör saját rendelésre készíttette, függetlenül a butikok számára készített daraboktól, ahol megmaradtak a fő szezononkénti kollekciók kínálatánál.
A sajtó sem érdeklődött sokáig ezen darabok iránt, azonban mióta felgyorsult az információáramlás, a magazinok is egyre nagyobb teret adnak a kollekciók bemutatására, hiszen folyamatosan el kell látni tartalmakkal az újdonságra éhező olvasóközönséget. Bikiniket azonban nem kell keresni a kínálatban, sokkal inkább könnyű, vékony anyagokból készülő lezser szetteket és hozzájuk passzoló kiegészítőket, amolyan átmeneti időjáráshoz való darabokat.
A divatházak számára a felfokozott érdeklődés pedig csak jót jelent, hiszen a pre-fall kollekciókhoz hasonlóan a resort darabjai érhetőek el leghosszabb ideig az üzletekben, így vonzóvá tételükre rengeteget áldoznak. A resort divatbemutatókhoz például szívesen választanak valamilyen különleges helyszínt, várost, eltérően a fő kollekcióktól, amelyek szigorúan a New York-Párizs-London-Milánó tengelyen mozognak.
Múlt évben a Chanel bemutatót Kubában, Havannában tartották – amely után érdekes módon Lagerfeld idén Párizsban teremtette meg az ókori görög világot a show számára. A Christian Dior divatház a kaliforniai Calabasast választotta a 2018-as kollekcióhoz a maga egzotikus sivatagi szépsége miatt, a Prada azonban a Chanelhez hasonlóan maradt otthon és a milánói Galleria Vittorio Emanuele II elegáns épülete adott helyet bemutatójának.