2020 izgalmas változásokat tartogat számunkra a szépségápolás terén, melyeket a mi kattintásaink, drogériás vásárlásaink, online rendeléseink és hóbortjaink is irányítanak. Változnak az elvárásaink, egyre tudatosabban, tájékozottabban választunk kozmetikumot, bár kétségtelen, hogy könnyen tudnak hatni a márkák a szívünkre; a high-tech kütyük iránt például módfelett lelkesedünk, és az influenszerek is rájöttek, milyen könnyen elcsábulunk egy kis csillámportól.
2019 az influenszermárkákról szólt, 2020-ban pedig ez tovább folytatódik (ennek létjogosultságát mi is kiveséztük egy korábbi cikkben), mint ahogyan a kannabidioltartalmú kozmetikumok is csak ezután futnak igazán fel: nemcsak 2020 szépségápolási trendjei, de wellnesstrendjei között is megtaláljuk őket. Nézhetjük úgy is, hogy az idei évben folytatódnak, elmélyülnek azok az irányzatok, melyek 2019-ben megjelentek, számos közülük most válik csak igazán ismertté és keresetté szerte a világban.
Clean beauty
Magyarul tiszta szépségápolásnak nevezhetjük az irányzatot, melyet általánosságban az olyan kozmetikumok határoznak meg, amelyek nem tartalmaznak parabéneket, phtalátokat, egyes kémiai fényvédőket, vélt vagy bizonyítottan rákkeltő anyagokat és végül illatanyagokat. A trendet mi, vásárlók hívtuk életre azáltal, hogy egyre többen egyre pontosabb információkat akarunk tudni a készítmények tartalmáról. Egyre többen töprengtünk el azon, miért nem segítenek bőrproblémáinkon az agyonreklámozott készítmények, és végül keresésbe fogtunk, hol találunk megfelelő alternatívát.
A trendre eleinte csak újonnan gründolt márkák kaptak rá, akik elkötelezettek voltak a hitelesség, az átláthatóság, a valódi minőség mellett, és függetlenek a nagy vállalatcsoportoktól. 2018-ra aztán kiderült, hogy ezek az úgynevezett indie brandek nagyon jól rátapintottak a lényegre, és a múlt évben már megindult a szemléletváltás a nagy világmárkáknál is. Az Avon például új termékcsaládot mutatott be Distillery néven, és jelentős felvásárlások is tarkították az évet, melyeknek köszönhetően kult clean beauty márkákat szereztek meg nagy vállalatcsoportok (a Shiseido 845 millió dollárért ette meg a Drunk Elephantot, az Unilever pedig 500 millió dollárt fizetett, hogy portfóliójában tudhassa a Tatchát). 2020-ban az óriáscégek ennél is tovább mennek, és sorra jelentkeznek majd saját, meglévő márkáik clean beauty vonalával.
A nagy piaci tolongás azonban némi keveredést is okozott, a clean beauty ugyanis még annyira sem tisztázott fogalom, mint az a megjelölés, hogy hipoallergén. Nincs egységes lista arról, milyen összetevőket ne tartalmazzon egy kozmetikum, miközben a vásárlók egyre inkább elvárják, hogy egyértelmű iránymutatások készüljenek. Addig is, míg a „légből kapott” kifejezés egyöntetű jelentést kap, érdemes továbbra is résen lenni, és alaposan utánanézni, mit is kenünk magunkra.
Száraz szépség
A környezettudatosság egyre fontosabb szempont a kozmetikumok vásárlásakor, amely nemcsak az egyszer használatos műanyag flakonok kérdéskörét érinti, de azt is, hogy miként lehet csökkenteni a szépségipar vízfelhasználását, e tekintetben ugyanis borzasztó pazarló iparágról beszélhetünk. Maga a gyártási mód erősen vízigényes tevékenységnek számít, ezért belátva a szükségszerű változtatásokat, a L’Orealnál például már a befejezéshez közelednek a módosítások, melyeknek köszönhetően a 2005-ös évi mennyiséghez képest az idei évre 60 százalékkal csökkentik az egy késztermékre jutó vízfelhasználást.
Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a késztermékek mennyi vizet tartalmaznak. Trenddé vált, hogy a vizet különböző növényi kivonatokkal, például aloe verával vagy természetes olajakkal helyettesítik, de egyre keresettebbek a száraz készítmények is, amik egyáltalán nem tartalmaznak vizet. Ide sorolhatjuk a szilárd samponokat és balzsamokat, a különböző arcápoló szérumokat, a porállagú készítményeket, melyeket például arckrémünkhöz adagolva vihetünk fel bőrünkre, vagy kevéske vízzel aktiválhatunk használat előtt.
Fenntartható csomagolás
Nem intézhetjük el egy fél mondattal az egyszer használatos műanyagflakonokat sem. 2020-ban már nem lehet csak úgy szó nélkül elmenni a felesleges csomagolóanyagok, a tonnaszám sokasodó műanyaghulladék mellett. Trend lett, méghozzá követendő trend a tudatosabb választás, ami már a márkákat is változtatásra sarkallta. A Dove például 2019 végéig áttért a 100 százalékban újrahasznosított műanyagflakonok használatára, amely lépésükkel évente több mint 20 500 tonnával kevesebb új műanyag-csomagolást állítanak elő. Számos márka lépett üzleti kapcsolatba műanyag-feldolgozó vállalkozásokkal is, hogy megoldást találjanak a problémára, a Weleda és a Deciem csoport például Terracycle-lel lépett szövetségre.
Jó alternatívának tűnnek az utántölthető termékek is, a Business of Fashion cikke szerint azonban éppen mi, vásárlók vagyunk a kerékkötői ennek, ugyanis, míg gond nélkül veszünk másodkézből ruhákat, addig a kozmetikumok esetén ragaszkodunk az újakhoz, és ebbe beleértendő maga a csomagolás is. A legjobb megoldás persze az lenne, ha egyáltalán nem képződne műanyaghulladék, erre a már emlegetett szilárd kozmetikumok, illetve a csomagolásmentes vagy műanyag csomagolást nem igénylő termékek jelenthetnek legalább részben megoldást.
Növényekből nyert szépség
A vegán szépségápolás 2020-ra a mainstream irányzatok közé került, köszönhetően annak, hogy a vegán életmód, vagy legalábbis a kevesebb húst, több zöldséget tartalmazó étrendek is kiléptek a neohippi skatulyából, és komoly ajánlásként szólnak mindenkihez, aki egészségesen és fenntartható módon szeretne élni.
A vegán kozmetikumok használata, amelyeknek előállításához nem használnak állati származékokat, így szintén népszerű trend lett, de a növényi kivonatok önálló jogon is kivívták a világ figyelmét. Keresett minden, ami természetes összetevőnek számít, a növényi kivonatokra, olajokra, vajakra mind-mind a természet csodájaként tekintünk, amelyek tökéletes ellenpólusát jelentik a mesterségesen előállított összetevőknek, szitokszóval kemikáliáknak. Igaz, ez a túlzó leegyszerűsítés számos téves gondolatot táplál hibásan, de a trend ettől még trend marad, amelyet szépen erősít a vízmentes kozmetikumok divatja is.
A vegán szépségápolás egy új altrendje (amely számos országban alapvetésnek számít) a halal szépségápolás, vagyis azon kozmetikumok használata, melyek összeegyeztethetők a muszlim vallás tanításaival. A halal kozmetikumok nem tartalmazhatnak semmilyen állati eredetű összetevőt, alkoholt és GMO-kat, sőt a termékeknek cruelty free minősítésűnek kell lenniük, hogy ne illesse őket a tisztátalan jelző. A szigorú előírások a nem muszlim vallásúak körében is egyre elfogadottabbak, így biztosak lehetünk benne, hogy még sokat fogunk hallani a halal kozmetikumokról.
High-tech szépségápolás
Bár az okostükrökkel még inkább csak a hírekben találkozhatunk, kétségtelen tény, hogy a high-tech készülékek már napjaink szépségápolási rituáléinak a részévé váltak, gondoljunk csak az otthon használható villanófényes szőrtelenítőgépekre, a LED-es arcmaszkokra vagy az applikációkkal felturbózott arctisztító készülékekre, amelyek már árukat tekintve is elérhető közelségbe kerültek. A trend az előrejelzések szerint tovább erősödik, és minden nagyobb márka ki fog jönni a saját készülékével és alkalmazásával, legyen szó arcápolásról, fényvédelemről vagy személyre szabott sminkelésről.
Külön is érdemes kiemelni a hangalapú technológiák iránt megnövekedett érdeklődést: a cégek veszettül keresik a lehetőségeket, hogy miként tudják az iPhone-os Siri, az androidos Google Asszisztens vagy az amazonos Alexa „hangos szolgáltatásait” beépíteni a termékek értékesítésébe, a vásárlók kiszolgálásába, szórakoztatásába. Izgalmas területe lehet ennek az összetevők megértését segítő alkalmazások kidolgozása: olyanoké, amelyektől megkérdezhetjük, tartalmaz-e bőrre káros összetevőt az arckrém, és amelyek segítenek az INCI értelmezésében is. Mindez persze még nem 2020 csodája lesz, de biztosak lehetünk benne, hogy hallani fogunk izgalmas bétatesztelésekről a közeljövőben.