Nehéz dolga van az embernek, ha nem akarja promotálni Schobert Norbert termékeit. A „fitneszguru” ugyanis már többször bizonyította, hogy mennyire nem ért ezekhez a dolgokhoz, elég csak arra gondolni, amikor a kokain és a szacharóz molekuláiban vélte felismerni ugyanazokat a betűket, ebből legott le is vonta a következtetést, hogy mindkettő függőséget okoz, ráadásul Facebook-oldalán kommentelve egyből a cukor vegyjelét is összehasonlította a kábszival. Ha jóindulatú akarnék lenni, mondhatnám, hogy utóbbi csak szerencsétlen fogalmazás, hát nyilván a képletre gondolt ez a kalóriamentes Walter White…
De nem akarok jóindulatú lenni, főleg, hogy Norbi sem igazán szokott az lenni az általa eseti alapon nyomorultnak nevezett vagy más módon megalázott kommentelőivel meg úgy általában senkivel, akinek problémája akad a portékájával vagy a stílusával. A legújabb reklámban pedig mindkettővel akad gond gazdagon. Mielőtt azonban dagonyáznánk egy kicsit ebben a pocsolyában, essünk túl a nehezén, azaz nézzük meg a reklámot, ha eddig megúsztuk.
Megvagyunk? Nyugodtan vegyünk pár mély levegőt, sírjunk, vagy egyéb módon szabaduljunk meg a fenti képsorok miatt felgyülemlett feszültségtől, aztán lássuk, mi a gond vele.
Elsőként a hitelesség: egyrészt ugye Lapite Oludayo (Fekete Pákó) nem Norbiék boltjában eladó, hiába állítja azt ebben a reklámban. Amint közzéteszik az aláírt munkaszerződését, ezt a részt boldogan javítom, de jelenlegi tudásunk szerint nem az. Persze egy reklámról beszélgetünk, szóval ezen nem kellene fennakadni, de mégis, amikor ennyire erőltetetten kell valamit elindítani azért, hogy egyetlen, amúgy még csak nem is működő szóviccet megalapozzon, akkor talán érdemes lenne újragondolni a koncepciót.
A következő probléma magával a „ketósággal” van. A ketogén diéta, röviden a keto épp olyan új étkezési trend, mint pár éve volt a paleo, azelőtt meg az éppen aktuális táplálkozási őrület. Röviden, egy olyan módszerről van szó, amely alacsony szénhidrát- és magas zsírtartalmú étrendet ír elő, és amelynek lényege, hogy a szénhidrát megvonásával arra kényszerítse a szervezetet, hogy a testben raktározott zsírokból fedezze az energiaigényeit. Eredetileg epilepsziások kezelésére ajánlották, később azonban felfedezték maguknak a sportolók és testépítők is mint olyan táplálkozási módszert, amivel hatékonyan lehet megszabadulni a zsíroktól, rövid távon.
Az általam megkérdezett dietetikus azonban rámutatott, hogy a ketogén diétát legfeljebb 1-2 hétig lehet tartani, utána akár komoly károkat is okozhat. Sportolók felkészüléséhez valóban jó, de hétköznapi használatra nem igazán alkalmas. A szakember szerint ez pont ugyanolyan táplálkozási trend, mint a pár havonta feltűnő új diétaőrületek, csak most éppen ezen van a sor. De a dietetikus arra is rámutatott, hogy a Norbi-féle ketocsiga összetétele több mint tíz soron keresztül van felsorolva a cég weboldalán, míg ha valaki otthon szeretne kakaós csigát sütni, még cukormentes változat esetén is kijön 3-4 hozzávalóból.
De még csak ezzel sem feltétlenül lenne baj, ha Update Norbi nem éppen tavaly állt volna bele páros lábbal Rippel Ferenc artistába éppen azért, mert a kőkemény fizikai munkát végző előadóművész ketogén diétával tartja magát formában. Update úr szerint azonban a ketogén diéta nem egészséges, és legalább 5-6 évvel rövidítheti meg a sportoló életét. Mostanra viszont trendi lett a keto, így Norbiék úgy döntöttek, üzleti alapon már megéri pár évvel megrövidíteni a magyarok életét a keto erőltetésével.
Az erőltetés pedig a fenti reklámfilm formájában érkezett, amelyben Update-né Réka megcsillogtathatja színészi képességeit, bár inkább azok teljes hiányát. A Barátok közt című sorozat korai epizódjai ehhez képest színészóriások legendás alakításaival érnek fel Réka jeleneteihez képest.
A reklám központi elemét képező szóvicc olyan szellemi gyomrost visz be a jobb érzésű embereknek, hogy ahhoz képest a legkínosabb Geszti-poénok is a kifinomult humor csúcsát jelentik. Ugye az volna a lényeg, hogy Fekete Pákó – höhö, röhögjük ki sokadszorra – nem tud rendesen magyarul, ezért a kettő helyett azt mondja, hogy ketto. Viszont, ugye, a szóban forgó kakaós csiga „keto”, így már eleve döccen a poén, arról nem beszélve, hogy a reklámban is látható előadásmódban meg nagyjából annyira vicces, mint egy gyomortükrözés. Azt még tegyük hozzá, hogy hiába sulykolják hogy keto így, keto úgy, egy fél szó nem hangzik el róla, hogy ez mit is jelent, mire jó, és mire kell figyelni, ha az ember a ketogén táplálkozásra kíváncsi. Persze ez nem ismeretterjesztő műsor, hanem reklám, mégis, amikor emberek egészségét, életét befolyásoló termékeket népszerűsítenek, lehet, hogy nem ártana valamiféle disclaimer, mint a gyógyszerreklámok végén. Igaz, ez nem az Update-házaspár sara, ők csak élnek a lehetőséggel…
De ezzel sajnos még nem érkeztünk meg a legaljára, az ugyanis ezután jön, amikor Réka asszony egy ruhaöblítő-reklám főszereplőjének minden lazaságával megkérdezi, hogy mennyivel tartozik, ami ugye szintén kissé fura, hiszen a saját üzletükről van szó, ahová vásárlási szándékkal valószínűleg még az életben be nem tette a tűsarkúját.
„Réka, add ide a didit (az anyád úristenit)”
– hangzik a válasz.
Vagyis Fekete Pákó ezen a ponton egy nőt arra szólít fel, hogy mutassa meg neki a mellét, csak így, kéretlenül, arról nem beszélve, hogy, ugye, maradva a reklám narratívájánál, itt voltaképpen a főnöke feleségének pattint el egy laza kis catcallingot némi istenkáromlással egybekötve, hogy mindenkinek jó legyen, a genderbubus lipsiktől a családközpontú keresztény hagyományokat büszkén a mellkasukra tetováltató hazafiakig.
Réka asszony pedig, annak ellenére, hogy hasonló helyzetben a megvásárolt termék valószínűleg a tapló eladó orrnyergén csattanna, inkább csak zavartan heherészik egy sort, mielőtt távozna. Pákó azért még a biztonság kedvéért utánaszól, hogy „Én is csókollak, olyan szép asszony vagy!”, mintha mások külsejének értékelésére bárki kérte volna, így 2019-ben.
Egy valamiben mégis tökéletes ez a reklám: tökéletesen összefoglalja mindazt, ami Magyarországot még 2019-ben is jellemzi. Tökéletesen önazonos és legalább annyira ízléses, mint temetésen szelfizni, amiről a Kárpátok fitneszpápája utólag megírta, hogy az nem is szelfi volt, igaz, csak azután, hogy a rengeteg negatív komment miatt a nemszelfit inkább mégis leszedték a Facebook-oldalukról. Reméljük, ez a reklám is hasonló sorsra jut…