Letarolta a netet Ard Gelnick grafikus sorozata, amelyben mindenféle magyarázat nélkül egymás mellé pakol hírességeket, vagyis egy-egy híresség mostani és fiatalkori képmását. Persze minek is magyarázat az ilyesmi mellé, éppen elég, hogy jól néz ki (a képek többsége egészen mesteri, itt-ott persze kilóg a lóláb, de általában nehéz rajtakapni a művészt, hogy hol és hogyan illesztette össze a fotókat), az egészen végigkattintani pedig kifejezetten hipnotikus élmény. Még szép, hogy úgy döntöttünk, megpróbálkozunk ugyanezzel, csak magyar hírességekkel.
Sorozatunknak szomorú aktualitást ad, hogy időközben elhunyt Törőcsik Mari, a nemzeti színésze, aki már első filmjében is akkorát alakított, hogy azóta sem térünk magunkhoz. És az ország sem: összegyűjtöttük, hogyan búcsúztatták őt az ismert emberek. Egyik alábbi képünkkel előtte tisztelgünk.
A feladat neheze persze megtalálni a megfelelő fotókat, és míg a nemzetközi celebek esetében van választék bőven, Magyarországon nem vagyunk elkényeztetve: kevés a pózolós, kamerába nézős kép, amelyekkel viszonylag könnyű dolgozni, főleg a rendszerváltás előttről alig akad. Az alábbi tíz kép többségénél kénytelenek voltunk a nehezebb utat választani: riportfotókat vadászni az archívumokból (a sajátunkból és az MTI-ből), olyanokat, amelyeknél a fények, a mozdulatok, a látószög és a minőség is kompatibilis. Inkább nem is kezdem részletezni, micsoda kihívás volt. Akárhogy is, büszkén mutatjuk be a végeredményt: tíz híres magyar ember, évtizedes különbséggel. Nagyon-nagyon beszédes mind, nem csak magáról az emberről mond sokat, hanem a divatról, a korabeli és mostani celebkultuszról és talán egy kicsit Magyarországról is.
Presser Gábor: 1976 és 2018
A fiatal Presser akkor mutatta be a Képzelt riportot, az idős pedig már túl van egy Kossuth- és egy Erkel-díjon, és éppen a Vígszínház előtt áll. Lazább, mosolygósabb, de a szemüveg, nos, bármilyen menő is, azért az 1976-os szintet bizony nem éri el.

Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd és Danis Barna
Zorán: 1968 és 2017
A Táncdalfesztivál elődöntőjén és 39 évvel később a Sportarénában. Sajnos nem látszik, megvan-e még a monogramos mandzsettagombja.

Fotó: MTI/Mohai Balázs és Keleti Éva
Zalatnay Sarolta: 1970 és 2018
A projekt meglepetése, hogy mennyire menő sajtóképeket találni az MTI archívumában: Cini első minimalista, díszlet nélküli sztárfotói bárhol, bármilyen magazinban elmennének, pedig akkor még egy karórája sem volt, nem hogy kettő. Az idősebb Cini pedig stílszerűen egy retrópartiban pózol egy budai szórakozóhelyen.

Fotó: Smagpix/Nagy Zoltán és MTI/Bara István
Törőcsik Mari: 1959 és 2011
Az Édes Anna díszbemutatóján, illetve Madame Armfeldt szerepében az Egy nyári éj mosolya című darab próbáján, a Centrál Színházban.

Fotók: MTI/Keleti Éva és Kollányi Péter
Mucsi Zoltán: 2005 és 2017
12 év persze nem nagy idő, főleg a nemzet kedvenc, idegbeteg szerepekre berendezkedett színészének, Mucsi Zoltánnak, akit, akárcsak Iggy Popot, konzerválták negyvenéves kora körül, azóta ugyanúgy néz ki. Az azért sokat elmond, hogy 2005-ben még a Krétakör aktuális darabja kedvéért pózolt, 2017-ben pedig a Marie Claire Fashion Daysen, Lakatos Sándor ruhájában.

Fotók: MTI/Nándorfi Máté és Szigetváry Zsolt
Kulka János: 1987 és 2019
Nem kell ragoznunk, hogy miért ez a sorozat legszomorúbb darabja. A Dollár Papa Gyermekei Árvácska-feldolgozása kedvéért a színpadra (némán) visszatérő Kulka tekintete mindenesetre pontosan elmeséli, mi történt a színésszel a Szomszédok óta.

Fotók: MTI/Hámor Szabolcs és Szigetváry Zsolt
Kern András: 1966 és 2012
A vidám Kern épp az érettségire készül (!), és már ekkor is ismert, ő nyerte meg a ’63-as Ki mit tud?-ot. A szomorú Kern pedig A színházcsináló című darab főszerepe kedvéért ilyen slampos és kiégett.

Fotók: MTI/Keleti Éva és Kollányi Péter
Geszti Péter: 1993 és 2009
Azon lehet vitatkozni, hogy a Rapülők meghonosította a hiphopot Magyarországon, vagy éppen megakadályozta az autentikus rap elterjedését, de az biztos, hogy öltözködésileg sötét időszak volt 1993. Nem mintha Geszti Péter bánna bármit is.

Fotók: ismeretlen (plakát) és Neményi Márton
Gálvölgyi János: 1983 és 2016
Itt sem változott sok minden, a színpadon biztosan nem: ugyanaz a mimika és eszközkészlet Piroska szerepében (Mi mit tudunk?) és az Ének az esőben szegedi feldolgozásán.

Fotók: MTI/E. Várkonyi Péter és MTVA/Kelemen Zoltán Gergely
Medveczky Ilona: 1969 és 2017
Hivatalos sajtófotó ötven (!!!) évvel ezelőttről és pózolás a Story Gála fotósainak 2017-ben. A táncosnőnek nem véletlenül „Mondjon Bárki Bármit, Szeretnék Én Is Így Kinézni, Ha Ennyi Idős Leszek” a középső neve.

Fotók: MTI/Fényes Tamás és NLC/Neményi Márton