A Baltimore Museum of Art (BMA) nemrég jelentette be, hogy 2020-ban csak női művészek munkáit vásárolja meg, mivel a múzeum kollekciójában a hasonló alkotások aránya mindössze négy százalék – értesült a CNN amerikai hírcsatorna.
A kulturális intézmény a jövőre elinduló 2020 Vision címet viselő kezdeményezésének keretében azt is vállalta, hogy legalább 20 kiállítást rendez majd, amelyen a női művészek sokszínűségét mutatja be. A múzeumi víziót kétéves előkészítő munka előzte meg.
„A 2020 Vision a múzeum etikai kódexének kiterjesztéseként értelmezhető – magyarázta a CNN-nek nyilatkozva Christopher Bedford igazgató. – Amikor ugyanis állandó kollekciót építünk, akkor az örökkévalóság számára írunk történeteket.”
A projektet egyébként két nő, Clair Zamoiski Segal és Asma Naeem vezető kurátorok irányítják, ők a múzeum felügyelőbizottságának is tagjai. A múzeum bejelentését üdvözölték azok az aktivistacsoportok, amelyek már évtizedek óta küzdenek a női művészekkel szembeni egyenlő bánásmódért.
„Annyi, de annyi nő van, akikről meg kellene emlékezni, akiket ismerni kellene – mondta a témával kapcsolatban évtizedek óta dolgozó Cindy Nemser. – Azt mondanám, ez most a kezdet. Próbáljuk meg ugyanezt elképzelni például 1972-ben.”
„A műkincsek, műalkotások megvásárlása gyökeresen alakítja át az állandó kollekciókat – tette hozzá Amelia Jones, a University of Southern California égisze alatt működő Roski School of Art and Design rektorhelyettese. – Azonban ez hosszú folyamat – 150 évig gyűjthetnénk a női művészek alkotásait, és akkor még csak a felszínt kapargatnánk.”
„Remélem, hogy mostantól mindenki belegondolhat, hogy a patriarchátus és a társadalmi hierarchiák hogyan nyomták el az emberek érdeklődését a múzeumok és kulturális központok iránt” – ezt már Elissa Blount Moorhead mondta, aki egyike a BMA által felkarolt kortárs művészeknek. Moorhead szintén reményét fejezte ki, hogy az alkotásainak köszönhetően lesznek olyan felnőttek és gyerekek is, akik kevésbé érzik majd láthatatlannak magukat.