Utoljára március tizenkettedikén mutattak be új filmeket a hazai mozik, és bár a művészmozik és a kisebb multiplexek némelyike már korábban kinyitott, Magyarországon a mozizást a legtöbb néző számára a Cinema City jelenti, akik július másodikán szánták rá magukat az újranyitásra, és ezzel együtt három és fél hónap után egy nagyobb premierfilm is érkezik a hazai vásznakra. Egy igazi sztárparádés moziélmény van kilátásban: az Ava című akció-thriller nemcsak amiatt különleges, mert Jessica Chastain, Colin Farrell, Common és John Malkovich játsszák a főbb szerepeket, hanem amiatt is, hogy tényleg a világon elsőként nálunk mutatják be, hozzánk legközelebb július végén kerül mozikba a hollandoknál, az amerikai premierre pedig csak szeptember második felében kerül majd sor. Ez talán első blikkre nem hangzik rosszul, de a helyzet messze nem rózsás.
Mindenki a Tenetet várja
A multiplex mozik forgalmát már évtizedek óta a nagy hollywoodi eseményfilmek határozzák meg. Ezek azok a nagyrészt látványorientált filmek, amiknek nemcsak a legyártásuk, hanem a promóciójuk is súlyos százmillió dollárokat emészt fel, és amiket jellemzően a világon mindenhol egyszerre szokás bemutatni, mert így lehet igazán nagy eseményt kreálni egy-egy bemutatóból. Nos, a magyar mozik július elejétől talán nyitva lesznek, de ilyen jellegű film augusztus közepéig biztosan nem lesz látható bennük. Ekkor érkezik ugyanis Christopher Nolan überlátványosnak ígérkező, Robert Pattinson és John David Washington főszereplésével készült kémfilmje, a Tenet, amitől mindenki azt várja, hogy végre visszaadja a mozik járványban elveszett monyóját, és hosszú idő után újra tömegek akarjanak moziba menni.
A filmet forgalmazó Warner Bros azonban óvatos duhaj. Legutóbb még július végén mutatta volna be a filmet, de az amerikai járványügyi adatok súlyos romlása miatt most két héttel elhalasztották, ami igazi dominóhatást váltott ki. A nagy amerikai moziláncok a korábban július közepére tervezett nyitásukat azonnal eltolták két héttel július legvégére, de a helyzet az, hogy ez a dátum sincs kőbe vésve. Ha a koronavírus-helyzet nem javul Amerikában, akkor hiába büszkélkedhetünk mi Magyarországon azzal, hogy nálunk nagyítóval kell keresni a fertőzötteket, a stúdiók a nagy filmjeiket egyszerűen nem fogják odaadni. Túl drágák ezek a filmek ahhoz, hogy megkockáztassák azt, hogy a járványveszély fokozódása miatt újra bezárjanak azok a mozik, ahol játszani fogják őket. Márpedig rövidtávon nincs nagy javulási esély kilátásban, így a Tenet mozis (és vele együtt a többi nagy hollywoodi eseményfilm) premieridőpontjának tili-tolija akár még hónapokon át húzódhat.
A művészmozikban lesz mit nézni
A magyar filmforgalmazók most gőzerővel dolgoznak azon, hogy ha már nyitva a mozik, akkor legyen is miért odamennünk, ugyanis premierfilmek nélkül nem nagyon várható a nézők visszatérése a vásznak elé. Kicsit könnyebb helyzetben vannak az artmozis forgalmazók. Ők jellemzően több hónapra előre be vannak tárazva többnyire európai drámákkal és vígjátékokkal, amiknek a bemutatására már tavasszal készen álltak, így az esetükben most csak annyi a különbség, hogy a tavaszra tervezett filmjeiket most csak nyáron mutatják be. Így kerülhet rögtön most mozikba az Oscar-jelölt lengyel Corpus Christi egy magát papnak kiadó bűnözőről, vagy Az első áruló című olasz maffiafilm az első olyan befolyásos maffiózóról, aki hajlandó volt köpni a hatóságoknak, és feldobta jó néhány társát.
Jöhet majd a Juliette Binoche főszereplésével készült francia vígjáték, a Hogyan legyél jó feleség? is a jövő héten, ami egy háziasszony-nevelő iskola életét mutatja be a nézőknek, és mozikba kerül Az ifjú Ahmed is, ami egy szélsőséges iszlamista diákról szól, aki arra készült, hogy meggyilkolja az egyik tanárát.
Jön majd a hónap közepén egy ragyogó, édesbús szerelmesfilm, a Remény is a mindig fantasztikus Stellan Skarsgård főszereplésével, és lesz művészi animáció is az emberek világával ismerkedő medvékről, a Medvevilág Szicíliában. Július végén a Daniel című dán mozi egy dán fotóriporter igaz történetét meséli el, akit elraboltak és több mint egy éven át tartottak fogva az Iszlám Állam katonái. Jön még a bestseller-kiadót a sikervárományos könyv oldalainak idő előtti kiszivárogtatásával zsaroló Teljes titoktartás, és augusztus végére ígérik a Catherine Deneuve, Juliette Binoche és Ethan Hawke jutalomjátékával felvértezett családi drámát, Az igazságot.
Szintén augusztusban jöhet az egy apa-lánya kapcsolat sötét múltját feszegető A díszvendég David Thewlis főszereplésével, ahogy az olasz munkásköltő életét bemutató Martin Eden is. A kísérletező kedvű, nagy érzelmekkel operáló drámák rajongóinak pedig a július végén érkező Ema című chilei mozit ajánljuk, ami e sorok szerzője szívét ugyan nem tudta megnyerni, de tény, hogy sokan rajongtak érte a tavalyi velencei premierjekor.
Jönnek az online filmek a mozivászonra
A fent felsorolt filmek nagy része azonban csak a művészmozikban érvényesülhet, a plázákban nagyrészt más típusú filmekre lesz szükség. Ezt egyrészt úgy oldják meg, hogy néhány olyan filmet mozikba küldenek nálunk, amik eredetileg Amerikában is mozifilmek lettek volna, de a járvány miatt inkább bemutatták őket online, de nálunk legális formában nem voltak elérhetők. Ilyen film például a Scooby című Scooby Doo-s egész estés animációs film, ami július 23.-án érkezik, és az első nagyobb családi film lesz a mozikban. Ebbe a kategóriába tartozik a július 30.-án érkező Pont az a dal, amiben Dakota Johnson játssza egy popénekes asszisztensét, a film pedig a popszakma kulisszái mögötti életbe kínál betekintést. A rossz hír, hogy Amerikában az online premier után pillanatok alatt süllyedt el.
Ennél már sokkal jobban örülhetünk a Staten Island királya című augusztus elején érkező komédiának, ami a Saturday Night Live című amerikai tévés szkeccsműsorból ismert Pete Davidson életén alapul, és ő maga alakítja saját magát, egy kissé éretlen, felnőni képtelen fickót, aki egy csapásra kénytelen lesz magára találni, miután kidobták otthonról. A filmben olyan csodás mondatok hangzanak el, mint a
„Te tényleg csak azért dugtál meg, hogy tető legyen a fejed fölött?”
, és a magyar szinkron általában jót szokott tenni a vígjátékoknak, ahogy az is, ha közösen nézzük őket sok-sok velünk együtt röhögő nézővel.
Egy újabb Nikita-koppintás – Megnéztük az Ava-t
A hazai multiplex mozik egy igazi világpremierrel nyitnak: első blikkre az Avaban minden adott ahhoz, hogy vérbeli nyári mozisiker legyen. Csakhogy hiába szerepelnek olyanok a filmben, mint a címszerepet játszó Jessica Chastain, vagy épp Colin Farrell, Common és John Malkovich, a filmet nézve úgy tűnik a produkció szinte a teljes költségvetését elszórta a sztárokra, és nem maradt pénzük szinte semmi másra. Egy jó akciófilmhez nem kell feltétlenül nagyon sok pénz, ahogy azt mondjuk az első John Wick példája is mutatja, de ilyen esetben a kaszkadőrök munkáján nem lehet spórolni. Ha egy akció-thrillerben nincsenek óriási robbanások vagy látványos, sok kocsit összetörő autós üldözések, akkor legalább a kézitusák és lövöldözések legyenek jól megkoreografáltak és kidolgozottak, csakhogy az Ava ezen a szinten is elvérzik. A gyors, kapkodós kamerakezelés és a vágások miatt az akciójelenetek csak zavarosak, és nem látványosak.
Ami azonban megmagyarázhatatlan, az a forgatókönyv silánysága. Mégis hány olyan filmet láttunk már az elmúlt pár évtizedben, amiben a magányos, überprofi bérgyilkosnak a saját megbízói tesznek keresztbe, és el akarják őt tenni láb alól. Ugyanezt láttuk már sokszor női változatban is – Luc Besson igazi specialista e téren – , és az sem segít a helyzeten, hogy a film a főhős alkoholizmusában és családi drámáiban is el kíván mélyedni: sajnos ezen a szinten is csak klisék jutnak nekünk, ráadásul a magánéleti szál iszonyatosan vontatottá teszi a filmet. Az Avatól sokat nem vártam – annak ellenére sem, hogy Jessica Chastain az egyik kedvenc színésznőm, de itt most vérszegény alakítást nyújt – , de még így is hatalmas csalódás, hogy egy ennyire vérszegény premierfilmmel kell újraindulniuk a magyar moziknak.
Hollywood – A második vonal
A művészfilmek és az Amerikában online már bemutatott filmek mozis forgalmazása mellett persze jönnek majd új filmek Hollywoodból is a nyáron, de ezek jobbára a második vonalból, a független filmek terepéről. Ilyen lesz a már fent ecsetelt bérgyilkosos Ava is (lásd bővebben a keretesünkben), és nem kell lemondanunk a horrorokról sem: július 23-án jön az egy amerikai vlogger és barátai moszkvai pokoljárását bemutató Follow Me, és lesz érzelmes film is Liam Neeson főszereplésével még júliusban, a Made in Italy, amiben akcióhős emberünk ezúttal békésre veszi a figurát, és Londonból Olaszországba utazik, hogy eladja elhunyt felesége ottani házát, és kibéküljön elhidegült fiával, akit Liam Neeson valódi fia alakít.
A Gerard Butler fanoknak is van egy jó hírünk: emberünk augusztus közepén a Greenland című filmben a családját próbálja menteni a Földet bombázó meteoreső elől, ami még egy kidolgozott hasizomzattal rendelkező sztár számára is komoly kihívást jelent. A nyár vége pedig újabb horror élményt tartogat a The Empty Man formájában: a filmben egy exrendőr ered egy titkos társaság nyomába, akik egy túlvilági entitást akarnak megidézni. Ugyan nem amerikai film, de nagyrészt angolul beszélnek benne, és annak is érződik a A hazugság színe, ami egy képrablás izgalmas és cseles története, amiben Claes Bang és Elizabeth Debicki mellett Mick Jagger és Donald Sutherland játszanak, és július végétől lesz látható.
Jó hír tehát, hogy lesznek amerikai premierfilmek is, abban azonban kételkednék, hogy a fentiek bármelyike képes lesz pótolni azt az űrt, amit a nagy blockbusterek kiesése okoz majd a mozi forgalmában.
Egy magyar film mentheti meg a mozinyarat
A Tenet augusztusi közepi érkezéséig (már ha megérkezik akkor egyáltalán…) sajnos nem igazán akad olyan tervezett premier a magyar mozikban, amitől reálisan elvárható volna egy-kétszázezer néző, és piszok nehéz lesz a multiplex moziknak elérni, hogy addig is komoly forgalmat bonyolítsanak. Furcsa módon igazán nagy sikerre reálisan csak egyetlen filmnek van esélye, ami egy magyar mozi, a Pesti balhé, amit az alkotók eredetileg még júniusban akartak bemutatni, hogy aztán a pandémia megváltoztassa a terveiket, és áttegyék a premiert július harmincadikára, a Tenet megüresedett helyére.
Az előzetesek alapján a Pesti balhé leginkább Guy Ritchie korai filmjeire emlékeztet: sokszereplős, valamilyen balhé köré összpontosul, vidám, de akadnak benne akciók is, és felsorolni is nehéz a benne feltűnő jó nevű színészeket, de mi azért megpróbáljuk: Mészáros Béla, Szabó Simon, Petrik Andrea, Elek Ferenc, Hegedűs D. Géza és Reviczky Gábor is balhézik majd a filmben, amiben a gyerekkori jóbarát hőseink megpróbálnak „berabolnia” egy műalkotást egy aukcióra. A Tenet érkezéséig a Pesti balhé az egyetlen film, aminek reális esélye van akár száz-háromszázezer néző megszerzésére is: az előzetesek tényleg ígéretesek, a nevek jók, a magyarok meg nagyon szeretnek moziban nevetni. Még a Kölcsönlakást és a Pappa Piát is rengetegen megnézték, pedig aztán bőven hagytak kívánnivalót maguk után, és azok a filmek nagy hollywoodi konkurencia mellett produkáltak nagy forgalmat.
A nagy mozivisszatérés még várat magára egy darabig
A mozik egy-egy régi klasszikus újra műsorra tűzésével is próbálkoznak. El lehet majd csípni pár helyen a dél-koreai Oldboy felújított, 4K-s változatát: ha valaki nem ismeri annyira a dél-koreai mozit, ez az a film, amivel érdemes kezdeni az ismerkedést, feltéve, ha bírjuk gyomorral. A tizedik évforduló apropóján pedig úgy hírlik, itt-ott mozikba kerülhet a Leonardo DiCaprio főszereplésével készült Eredet is, ami már csak azért is jó volna, mert lélekben felkészülhetnénk általa az újabb Christopher Nolan őrületre, a Tenetre.
Hosszú, forró mozinyár vár tehát ránk, és azt nem lehet állítani, hogy nem lesz mit nézni, de azok, akik nagyszabású látványfilmekre és világpremierek tömkelegére vágynak nem lesznek igazán elkényeztetve. A fent említett premierdátumokat tessék erős kétkedéssel fogadni: a koronavírus-járvány hatására most olyan gyorsan történnek a dolgok, hogy akár egy hét alatt borulhat minden előzetes terv. Ahhoz, hogy a mozik újra igazán vonzók legyenek a magyaroknak, olyan eseményfilmek kellenek majd, mint a Tenet, a Mulan vagy a szeptember elejére tervezett Hang nélkül 2, de azt nem mondhatjuk, hogy nem lesz miért a vászon elé ülni egy popcornnal 2020 nyarán. Ami 2020 tavaszához képest azért mindenképp pozitív fejlemény.