A LEGO szó hallatán bizonyára mindenkinek a színes kockákból összerakott játékok, a jellegzetes minifigurák vagy épp a játékboltok kirakata előtt ámuló gyerekek képe ugrik be. Nem véletlenül, hiszen a már 70 évnél is idősebb dán építőjáték feltalálója, Ole Kirk Christiansen kifejezetten a jó minőségű gyerekjátékokkal alapozta meg ma már globális birodalmát.
Azóta persze rengeteg változáson ment keresztül a játék, de a lényege nem változott: az egymásba pattintható építőkockák felhasználásával csúcsra járatható a kreativitásunk, hiszen a precíz építési instrukciókat nem kötelező követni, a lényeg a felszabadult játék. Erre utal egyébként a LEGO neve is, amely a dán leg godt szavak összevonásából jött létre, jelentése: játssz jól.
A játékboltok polcain pedig szép számmal találni olyan LEGO-készleteket, amelyek ugyan papíron gyerekjátékok, mégis, akár az idősebbek számára is jó szórakozást nyújthatnak. Igaz, a felnőttek közül sokan abszolút gyerekjátéknak tartják a színes kockákat – erre még visszatérünk – még úgy is, hogy például a Technics-széria egy-egy darabjának összerakása minden, csak nem gyerekjáték.
Ráadásul a világ mostanra egy olyan helyzetbe került a koronavírus-járványnak köszönhetően, amikor rendkívüli módon felértékelődnek azok a szabadidős tevékenységek, amellyel egy picit kikapcsolhatunk és kiszakadhatunk a hétköznapok bizonytalanságából. Ha pedig ez azzal is jár, hogy a család egy picit közösen tölti az időt, mindenki jól jár.
LEGO Adult: nem gyerekjáték
A LEGO billundi központjában a fentieken túl komoly piackutatással is igyekeztek felmérni az idősebb generációk hozzáállását a játék kérdéséhez. Ennek eredménye pedig a most bemutatott LEGO Adult termékcsalád lett, amelyet kifejezetten azoknak a felnőtteknek szánnak, akik szívesen játszanak, ugyanakkor nem feltétlenül egy kalózhajót, kisautót vagy unikornis-cicát építenének a színes kockákból.
A LEGO 8000 – amerikai, német és kínai – felnőtt megkérdezésével végzett kutatásából kiderült, hogy a felnőttek felét aktívan érdekli a LEGO, többiek pedig könnyen meggyőzhetőek. Genevieve Cruz, a cég marketingstratégiáért felelős szakembere egy október 13-án tartott online sajtóesemény során elmesélte például egy 51 éves Fülöp-szigeteki férfi történetét, aki korábban sosem játszott LEGO-val, míg a gyerekeitől nem kapott ajándékba egy Harley Davidson készletet, amelynek építése közben, saját elmondása szerint „fülig ért a szája és kellemes melegség járta át belülről”, azóta pedig fanatikus rajongónak tartja magát.
„Sosem túl késő, hogy felfedezzük a bennünk élő gyereket” – tette hozzá Cruz.
Ezzel pedig el is érkeztünk az első akadályhoz, amit meg kellett ugrani, hogy a felnőtteknek szánt LEGO Adult termékeknek esélye legyen a piacon. A cég által megkérdezett felnőttek közül ugyanis sokan azt mondták, szívesen játszanának a dán építőjátékkal, de a boltokban kapható készletek „nem nekik valók”, azaz túl gyerekesek vagy nem fedik le az idősebb generáció érdeklődését. Mások pedig egyszerűen csak gyerekjátéknak titulálták a LEGO-t, annak ellenére, hogy a LEGO Ideas weboldalon, ahol a rajongók által tervezett készletekre lehet szavazni – és amelyek közül időről-időre meg is valósul valamelyik ötlet, például a magyar Szabó Máté által tervezett Mickey egeres hajó – egymást érik a kifejezetten felnőttek által tervezett épületek, járművek vagy épp használati tárgyak. Ezen a ponton muszáj megemlíteni a LEGO Architect-készleteket is, amelyek a fiatalabbaknak szánt szettektől eltérően letisztultabb építési élményt adva teszik lehetővé jellegzetes épületek vagy akár városi panorámák, úgynevezett skyline-ok összerakását. Ahogy Rok Žgalin Kobe, az Architect-készletek egyik tervezője elmondta az online sajtótájékoztató során, ez a termékvonal már jóval szimpatikusabb az idősebb felhasználóknak, mivel így már nem érzik cikinek a játékboltban történő vásárlást.
Az első körben ezért jellegzetes, a gyerekeknek szánt készletektől eltérő külső megjelenést terveztek a LEGO Adult dobozoknak, amelyeken könnyebb kiigazodni, valamint felismerni, hogy a 18 évnél idősebbek számára tervezett készletről van szó.
Mit építsenek a felnőttek?
Természetesen, a LEGO filozófiája szerint bármit, a LEGO Adult viszont főképp az élvezetes és nyugtató kikapcsolódást nyújtó élményre helyezi a hangsúlyt.
„Olyan feszültségpontokat próbáltunk azonosítani a felnőttek életében, amelyeket a LEGO-val való játék hatékonyan képes enyhíteni” – magyarázta Cruz. „A millenniumi generációt a kiégés generációjának (burnout generation) is nevezik, mert őket annyi folyamatos inger éri az állandó internet-csatlakozás miatt, a közösségi oldalak pedig olyan pszichológiai függőséget alakítanak ki náluk, amely ellehetetleníti a koncentrációt, az elmélyülést és állandó szorongásban tartja őket, hogy lemaradnak valamiről (a pszichológiában ezt nevezik FOMO-hatásnak – a szerk.). Az emberi agyat viszont nem erre tervezték, a legózás közben viszont könnyű kiszakadni a hétköznapokból és elmerülni az alkotás, az építés örömében. A magyar Csíkszentmihályi Mihály által megalkotott flow-elmélet is tetten érhető ilyenkor, sokan ugyanis már a doboz felbontásának a pillanatától az építés végéig el tudnak merülni a játékban, amely tökéletes egyensúlyt teremt a kihívás és a kreativitás között, a folyamat végén pedig kipihentnek érezhetjük magunkat és jó kedvünk is lesz, ami óriási előny.”
Ennek bizonyítékaként olyan, világszerte ismert hírességek legózós fotói és közösségi oldalakon megjelent posztjait is bemutatták, mint például a Jurassic Park LEGO-mását felépítő Daniel Radcliffe, a karanténban gyerekével legózó Orlando Bloom vagy épp David Beckham.
A vírushelyzet, pontosabban a közösségi távolságtartás és a sok otthon töltött óra egyébként jelentősen felpörgette a legózást, amerikai életmódmagazinok „új jógaként” is hivatkoztak az építőjáték segítségével való kikapcsolódásra, sőt, a mostanában divatos mindfulness révén is felmerült a LEGO által lehetővé tett „fókuszált kreativitás” jelensége.
A LEGO Adult termékvonalat a fentieket fejben tartva, a felnőttek érdeklődési körének behatárolásával kezdték tökéletesíteni. Első nekifutásra három területet jelöltek meg: a sport, a zene és a művészetek kerültek az első felnőtt készletek fókuszába.
Bizonyára sok focirajongó felnőtt lesz majd, aki a közelgő karácsonyra a Manchester United focicsapat legendás stadionjának, az Old Traffordnak a LEGO-mását kérik majd, míg a zene iránt fogékonyabbak egy működő zongorát építhetnek meg, természetesen kicsinyített változatban.
A legizgalmasabbnak azonban talán a LEGO Art készletek bizonyultak, amelyek új megközelítést hoznak a legózás világába. A keddi sajtóesemény során lehetőségünk nyílt beszélgetni Samuel Liltorp Johnsonnal, a LEGO Art készletek tervezőjével, aki egy fontos titkot is elárult a puzzle-ra emlékeztető dobozokkal kapcsolatban.
Johnson saját bevallása szerint álommunkáját végzi, ugyanis már gyerekként a LEGO-nál szeretett volna elhelyezkedni. Több ikonikus készlet is fűződik a nevéhez, például a nemzetközi űrállomás, vagy a népszerű brit sci-fi sorozat, a Doctor Who legendás kék telefonfülkéjét, a TARDIS-t is tartalmazó szett, amelynek külön érdekessége, hogy Johnson a 8. doktort alakító Paul McGann unokaöccse.
A szakember kérdésünkre elárulta, hogy a LEGO Art készletek létrejöttét hosszú, többéves előkészítő folyamat előzte meg. A kerek pöttyökből álló készletek négy különböző világot idéznek meg: Andy Warhol szellemét a pointillista festmények stílusára emlékeztető, kerek pöttyökből kirakható Marilyn Monroe-portré idézi meg, míg a zene rajongói a Beatles négy tagját ábrázoló készletet vihetik haza. A képregényrajongók a Marvel-szuperhősök világát eleveníthetik fel, míg a Csillagok háborúja rajongói a sötét oldalt uraló Sith-lovagok arcképeiből válogathatnak.
Mindegyik készlet különlegessége, hogy egyetlen dobozból többféle változat is kirakható. Azaz, Warhol rajongói a legendás Monroe-portrésorozat több verzióját is összerakhatják, igaz, csak külön-külön, míg a Beatles-készletből John Lennon, Paul McCartney, George Harrison vagy Ringo Starr portréja állítható össze. A három Star Wars-figurát ábrázoló készletből pedig egy titkos, negyedik változat is kirakható, igaz, ehhez mindháromra szüksége lesz a Csillagok háborúja kedvelőinek.
Johnson elmondása szerint a LEGO-szettek tervezésekor kifejezetten odafigyelnek rá, hogy már maga az építés is élményt jelentsen. Ez különösen igaz a LEGO Art készletekre, ahol a többi, háromdimenziós építménnyel szemben két dimenzióban kell gondolkodni, hiszen sík képek jönnek létre a folyamat végén. A több száz vagy készletenként akár több ezer azonos kerek darab nyomogatása azonban monotonabb, mint egy LEGO-ház vagy jármű építésekor, így itt részekre bontva lehet kirakni a teljes képet, az építkezés során pedig egy külön, a készlethez kapcsolódó hanganyagot is meg lehet hallgatni az okostelefonunk segítségével – igaz, egyelőre csak angol nyelven.
„Más LEGO-készletektől eltérően itt nem az a lényeg, hogy a végén egy játéktárgyat kapjunk – magyarázta Johnson. – Pontosabban, nem az a lényeg, hogy könnyen és egyszerűen létre lehessen hozni egy olyan tárgyat, amivel tovább lehet játszani, mint egy autó vagy egy házikó. A felnőtteknél ugyanis már maga az építés folyamata a lényeg, ami megfelelő kihívást kell, hogy biztosítson. Egy ilyen készlet összerakása már csak azért is jó móka, mert utána dicsekedhetünk vele, hogy 15 órán keresztül dolgoztunk rajta, vagy 3 hónapig kerülgettük, de végül befejeztük. Egyszerre szól a hobbinkról és a büszkeségről. Ezt a kihívást más-más módokon érjük el: vagy valami őrült építési módszert kell bevetni, vagy épp rengeteg színes darabkát kell felhasználni, amelyből a végén egy mozaikszerű kép áll össze. Fontos persze megtalálni a megfelelő egyensúlyt, mert ha túl könnyű, akkor egy idő után unalmassá válik.”
Johnson elárulta, hogy a készletek tervezésében két rendkívül fontos szakember is részt vesz. Az egyik az úgynevezett „model coach”, aki a kitalált készlet megvalósításához ad hasznos és praktikus tanácsokat, a másik pedig az a szakértő, aki az összeállítást segítő füzeteket szerkeszti. Utóbbi rendkívül fontos, mert a készletek tervezése során előfordul, hogy bár egy építési ötlet jópofa vagy kreatív, de nehéz lenne vizuálisan átadni a felhasználóknak egy füzet lapjain. Az építési élményt szolgálja az is, hogy a legtöbb LEGO-készletnek a nem látható részei is rendkívül színesek. Példaként a már említett Mickey egeres hajó került szóba, amelynek külseje fekete-fehér, a belső tartóelemek viszont a szivárvány minden színében pompáznak. Ennek kettős funkciója van: megtöri a monotonitást, ugyanakkor az építésben is segít, mert egyszerűbb két eltérő színű elem csatlakozási pontját megtalálni, mintha ugyanolyan színű kockákkal kellene zsonglőrködni.
A LEGO Art készletek egyelőre tehát kétdimenziós, falra akasztható képként funkcionálnak, Johnson szerint azonban ez nem jelenti azt, hogy a jövőben ne állnának elő például egy Dávid-szoborral vagy más, hasonló, háromdimenziós művészeti alkotás LEGO-másával.
Fotó: LEGO Csoport
Fotó: LEGO Csoport
Fotó: LEGO Csoport
Fotó: LEGO Csoport
„Most egyelőre az volt a célunk, hogy egy új típusú élményt mutassunk be a LEGO világán belül – magyarázta a szakember. – Vagyis, hogy a LEGO-kockákból képeket lehessen létrehozni. Lehet, hogy később ezeken a kétdimenziós képeken is megjelennek a »domborművek«, vagy hogy ne tudnánk például egy Dávid-szobrot létrehozni. Sajnos nem árulhatok el pár dolgot, amit én már tudok, de annyit mondhatok, jövőre meg fogjátok látni, mire gondoltam.”
Johnson azt is elárulta, hogy a művészeti alkotásokhoz új elemeket is kellett tervezniük, például a szokásosnál vastagabb, 16×16-os alaplapot, amely lehetővé teszi a mozaikok részenként történő összerakását, de szükség volt egy akasztó-elemre is, amellyel a falra erősíthetjük a kész művet. A vastagabb elemre azért volt szükség, hogy a kész kép kellően stabil legyen és ne essen szét, ha felakasztják.
A tervező végezetül elmondta, hogy szívesen látná a mostani LEGO Art készletek evolúcióját, például a Star Wars-vonal esetében a sci-fi saga robotjainak megjelenését, azaz például C-3PO-t és R2D2-t, Andy Warhol után pedig kedvenc dán tervezőjének, az építész-designer Arne Jacobsennek a műveit is szívesen összerakná.
„Viszont így, hogy tudom, mi készül még jövőre, elmondhatom, hogy annyi ötletünk van a LEGO Art-hoz, ami 200 évre is elég, úgyhogy biztosan válogatnunk kell közülük – mondta Samuel Johnson. – Ami biztos, hogy nem csak portrékat szeretnénk így létrehozni, ha pedig azt látjuk, hogy egy-egy művész stílusa jól illeszkedik a koncepcióba, miért ne elevenítenénk fel Picasso vagy más mesterek alkotásait is?”
Még több LEGO az nlc-n:
- Több mint 400 gyerek segítségével építette újra a világot a LEGO
- Legóból rakták ki az állatokat ebben az állatkertben
- Karácsonyra már kapható lesz a Reszkessetek betörők-ház LEGO változata