nlc.hu
Szabadidő

Egy szex-wellnes takaró rántotta le a leplet az átverős rejtett reklámokról

Szex-wellness pokróccal buktatták le a kamureklámokat

Riasztó, hogy milyen könnyen sikerült átverni több szakértőt is.

A brit John Oliver napjaink egyik legbefolyásosabb komikusa, aki szatirikus hírműsorával azért a komoly témákkal is szeret foglalkozni a viccelődés mellett. Szentelt már adást a Black Lives Matter mozgalomnak, a #metoo-nak, a rendőri brutalitásnak vagy épp az amerikai választási rendszer visszásságainak.

Legutóbbi műsorában azonban egy általánosabb jelenséggel foglalkozott, mellyel bizonyára a magyar tévénézők is találkozhattak. Ez pedig a rejtett reklámok jelenléte a különféle kereskedelmi tévés műsorokban, a reggeli beszélgetős show-műsoroktól a gasztro-realitykig.

A törvények kötelezik a tévécsatornákat – és általában a különféle médiumokat – hogy feltüntessék, ha egy műsorban, adásban, videóban termékmegjelenítés, azaz reklám szerepel. Erre például Magyarországon szigorú előírások vonatkoznak, az Egyesült Államokban azonban lényegesen lazább a szabályozás: akad olyan műsor, ahol akár fél órán keresztül beszélhetnek az adott termékről, szolgáltatásról, mégis elég egy 4-5 másodperces, alig látható feliratot megjeleníteni a műsor végén.

John Oliver lebuktatta a kamureklámokkal nyomuló tévécsatornákat

John Oliver műsorában előszeretettel áll bele a sarlatánokba (Fotó: Getty Images)

Oliverék ezt használták ki a trükkhöz: létrehozták a Venus Inventions nevű cég weboldalát, amely egy különleges terméket fejleszt: a szex-wellness pokróc vagy takaró lényege, hogy a 80 éve Németországban kifejlesztett magneto-genetika módszerével javítja a nemi szervek vérellátását, ezzel javítva a szexuális teljesítményt és megszüntetve bárminemű panaszt az adott területtel kapcsolatban.

A magneto-genetika létező tudományos eljárás, amelynek azonban semmiféle köze nincs a vérkeringés javításához, pláne a szexuális teljesítményhez. Erről bárki meggyőződhet egyetlen Google-kereséssel, a John Oliver stábja által meglátogatott tévéműsorok műsorvezetői – sőt, kifejezetten az orvosi, egészségügyi témákkal foglalkozó szakértőként prezentált riporterek – egyetlen pillanatra sem fognak gyanút, nem kérdeznek vissza, hogy pontosan miről van szó, hogyan működik. A másik intő jel, hogy ha belegondolunk, 80 évvel ezelőtt Németországban nem egészen az orvosi etika útmutatásai alapján folytak a hasonló kutatások. Ez azonban még kevésbé szúrt szemet a műsorvezetőknek.

A szatirikus hírműsor stábja ugyanis felbérelt egy színésznőt, aki a Venus Inventions alapítójaként több beszélgetős műsort is végigturnézott a szexpokróccal, és becsületére legyen mondva, hogy parádés alakítást nyújtott. Éppen annyira meggyőző hangsúllyal és sebességgel darálta le az áltudományos maszlagot, hogy az átlagos tévénéző legfeljebb annyit érthetett meg belőle, hogy egy sok évtizedes múltú módszerről van szó, amely csodát művelhet a pléd tulajdonosaival.

Három tévécsatornát is sikerült átejteni, a texasi KVUE-TV, a denveri KMGH-TV és a Utah államban működő KTVX-TV műsoraiba ugyanis szinte szó nélkül beengedték a kamuterméket, ráadásul, ahogy John Oliver elárulta, meglepően olcsón: az egyik csatornán a megjelenésért még kétezer dollárt, azaz 500 ezer forintot sem kellett fizetni, holott a tévés reklámszpotok hazánkban is jóval drágábbak ennél, nem beszélve a jóval hosszabb, műsornak álcázott reklámokról.

Az NME.com értesülései szerint a hétfőn levetített adás óta eddig a fenti háromból csak két csatorna jelezte, hogy vizsgálatot indítanak annak érdekében, hogy kiderítsék, hogyan kerülhetett be a nyilvánvaló kamu a jóval komolyabb hírek közé, illetve átgondolják a szerkesztési elveiket, hogy elkerüljék a hasonló kellemetlenséget.
Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, Oliver műsorában ugyanis ennél sokkal súlyosabb példákat is bemutatott, például egy olyan pszeudo-orvosi eljárást, amellyel az ígéret szerint mindent gyógyítani lehet a ráktól kezdve az autizmuson át egészen a gerincvelő-sérülésig.

Az eset tanulsága, hogy érdemes alaposan leellenőrizni minden szenzációs állítást, amit a tévében látunk, a rádióban hallunk, illetve az interneten olvasunk. Emellett, kíváncsian várjuk, hogy milyen hatása lesz a showman trollkodásának a hasonló, rejtett reklámok alkalmazására.

Még több tévé az nlc-n:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top