Egy filmfesztivál sokszor tud kissé kaotikus lenni. Kis Hajni például a cseh autópályák gigadugói miatt esik be későn a városba, és épp csak lepakol a hotelszobájában, már jön is, hogy interjút adjon az nlc-nek, miközben már az egész stábja várja, hogy elinduljon velük egy közös vacsorára. Mivel nincs időnk nyugodt helyre menni, így a fesztiválközpontként szolgáló óriási szocialista toronyház, a Thermál Hotel tuc-tuc zenében gazdag teraszán ülünk le beszélgetni a Külön falka című filmről, amiben egy tizenkét éves kislány felveszi a kapcsolatot börtönviselt, és ismét bajba kerülő kidobó édesapjával, és bár eleinte a férfi részéről nagy az ellenállás, mégis megszületik köztük a szülő-gyerek kötődés. A filmet szeptember végétől játsszák majd a hazai mozik.
Fel lehet fogni, hogy az első nagyjátékfilmeddel megérkeztél egy nagy nemzetközi filmfesztiválra, és hamarosan először találkozik közönséggel a filmed, amin hosszú időn át dolgoztál?
Fél órája érkeztünk meg, és nem gondoltam volna, hogy ennyire intenzív és ilyen sűrű lesz a program. Egyelőre abban a fázisban vagyok, hogy próbálom feldolgozni mindezt és lélekben megérkezni a fesztiválra, ha már testben amúgy itt vagyok. Nagyon örülök annak, hogy ilyen sokan a stábból elkísérték a filmet, a főbb alkotótársaim mind velem tartottak, és együtt fogjuk majd megnézni a vásznon. Még egyik főszereplő se látta a filmet, és emiatt nagyon izgatott vagyok. És persze attól is izgatott vagyok, hogy a nézők hogyan fogadják majd a filmet.
Látta már odahaza valamilyen közönség barátokon és alkotótársakon kívül?
Most fog a filmmel először találkozni igazi közönség. A vágás alatt nem mutattuk meg sok embernek, nem voltak nagy közönséges tesztvetítések. El se tudom képzelni, hogy az milyen lehet. Biztos tud hasznos lenni, de itt fel se merült, hogy próbálkozzunk ilyesmivel.
Mennyiben folytatása a Külön falka a korábbi kisfilmjeidben felvetett témáknak? Úgy tudom, hogy az előző kisfilmed, a Last Call volt az anyafilmed, a Külön falka pedig az apafilmed.
Ilyen párhuzamot még magam sem hoztam. (nevet)
Pedig 2018-ban említetted egy interjúban.
Tényleg? (nagyon nevet) Azt tudom, hogy a Last Callról mondtam, hogy az anyafilmem, de arra már nem emlékeztem, hogy a Külön falkáról is mondtam ezt. Talán külön-külön már eszembe jutott róluk, de a fejemben még nem kötöttem őket ennyire össze. Nagyon spontán jött, hogy ez az én apafilmem, nem az volt a terv, hogy most majd sorra veszem a családtagjaimat, és anya után jön apa. (nevet)
Nem lesz odahaza sértődés abból, hogy anyukádról csak kisfilmet, apukádról meg nagyjátékfilmet forgattál?
Anyukámra még visszatérhetek később. (nevet) A Covid alatt volt egy kis időm megpihenni és átgondolni a dolgaimat, és rájöttem, hogy a legmarkánsabb közös pont az eddigi filmjeim főszereplőiben, hogy valahol mindegyikük hontalan. Ez a felismerés még engem is meglepett kicsit. Egyik főhősöm sem találja a helyét a világban, viszont mindegyik keresi és közben kézzel-lábbal-körömmel próbál valamiben megkapaszkodni és gyökeret verni.
Ez a tulajdonságuk belőled következik, vagy egyszerűen csak ilyen emberek érdekelnek?
Az biztos, hogy ezzel nekem van kapcsolatom. Ennél sokkal mélyebb szintjei is vannak, de most csak a felszínen maradva kapásból ott van az, hogy rengeteget költöztem gyerekkoromban, nagyjából kétévente. Ez az állandó vándorlás is valószínűleg lelkileg az otthontalanság érzését erősítette bennem.
Ha már ez az apafilmed, akkor adódik a kérdés: Tibor karaktere mennyiben hasonlít az édesapádra?
Nem egy az egyben, de azért megjelenik a karakterben. Sok közös tulajdonság felfedezhető a jellemükben.
Miért pont kidobóember lett Tiborból?
Tibor egy nyers, egyenes, kérlelhetetlen és zárt jellem, mindehhez nagyon illett az éjszakai élet securitys világa. Nagyon jó táptalaj ez arra, hogy kirajzolódjanak ezek a lényegi tulajdonságai, melyekkel folyamatosan dolgozunk a filmben. Tibor az életstílusával és a jellemével sem kerüli el a konfliktusokat
Jól tudom, hogy azért is érdekelt ez a szakma, mert sok előítélet veszi körbe?
Biztos, hogy tudat alatt van egy ilyen aspektusa is. Ez a munkakör folyamatosan konfrontatív helyzetekbe sodorja az embert, nagyon gyakori benne az összefeszülés. Tibor karakterében nagyon fontos volt, hogy ő maga is szemben áll a világgal. Úgy érzi, hogy folyamatosan meg kell védenie és igazolnia kell magát. Az éjszakai kidobó létben nagyon fontos tulajdonság, hogy szükség esetén bele kell állni a helyzetekbe. A felszínen úgy néz ki, hogy az éjszakai biztonsági őrök folyton konfliktust keresnek, de ez amúgy baromira nem így van. Azt vettem észre, hogy tényleg radikális helyzet kell ahhoz, hogy elinduljanak valaki után és tettlegességig fajuljon egy szituáció. Nem egy egyszerű munka, az biztos.
Hogyan találtál rá a Tibort alakító Dietz Gusztávra?
A film casting direktora Barna Sámuel volt, együtt kerestük a két főszereplőt, és persze voltak még segítőink. Egy ponton becsatlakozott Csányi Dávid és Ponczók Attila is, akik sok olyan alkatú vagy akár habitusú embert ajánlottak nekünk, akiről úgy gondolták, hogy releváns lehet a film szempontjából. Köztük volt Gusztáv is, akit egy tévéműsorban szúrtak ki. Egy olyan műsor volt, amiben Gusztáv mesélt az életéről. Behívtuk egy első fordulóra, de az elején egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy ő kapja a szerepet, ugyanis sokáig egy mondatot nem sikerült rögzítenie. A ketrecharcból adódóan (MMA), nagyon sok sérülés érte a fejét. Így az elején még nagyon nem úgy tűnt, hogy nekünk van jövőnk együtt, ám végül most épp vele mutatjuk be a filmet. (nevet)
Mi volt a gond az első fordulóban?
Nem teljesültek bizonyos alapfeltételek. A kijelölt három jelenetből egy mondatot sem tanult meg Gusztáv, meg az elején nem tudta túl hosszú ideig tartani a fókuszt kamera előtt, ha nem magáról kellett beszélnie és nem önmagát kellett adnia. Ilyenkor egy idő után irritálttá vált.
Hogy lesz egy elrontott castingból később főszerep?
Sok szempontból el volt rontva, de azt rögtön láttam, hogy Gusztáv figurája és az ő kisugárzása mellett nem lehet csak úgy elmenni. Állandóan az volt, hogy „na jó, hívjuk be még egyre”. Mindig, amikor azt éreztem, hogy tovább kéne lépni, az is ott volt bennem, hogy nem kéne elengedni. Láttam, hogy rengeteg munka kell ahhoz, hogy ebből jól jöjjünk ki, de úgy éreztem nincs is más választásunk, minthogy ezt a Gusztiba fektessük. Gusztáv nagyon-nagyon keményen beleállt ebbe a filmbe és mindenét beletette.
Dupla rizikót vállaltál, mert a nem profi színész Gusztáv főszereplő partnere egy tizenkét éves kislány, Horváth Zorka volt. Nehéz volt elérned, hogy megszülessen köztük a filmen látható kötődés?
Ez oda-vissza egy nagyon rizikós választás volt. Sem Gusztáv, sem Zorka nem kapott maga mellé egy stabil, sziklaszilárdságú színészt, aki segíthette volna. Életükben nem játszották még semmiben sehol. Emiatt azért volt bennem az elején egy alapvető félelem. Aztán, ahogy megismertem őket, rájöttem, hogy ennek a két embernek végeredményben nem is kell támogatnia egymást, mert önmagukban is nagyon erősek, csodálatosan erős a belső magjuk, erős a jelenlétük. Bár ott voltak egymásnak és segítették egymást, de két nagyon önálló személyiségről beszélünk. Horváth Zorka egy nagyon talpraesett kislány.
Mennyire önmagukat alakítják és mennyire színészi játék az, amit láthatunk tőlük? Nagyon el kellett térniük a saját jellemüktől?
Azért az életben sok szempontból másak, mint a Külön falkában alakított karakterük, de rengeteg rokon vonásuk van. Ez a castingon felvillant és megjelent, megsegítve azt, hogy kettejüket válasszuk.
Ez most egy apa-lánya film, de ha jól tudom, az első verzióban még szerepelt az anya karaktere is. Ő miért került ki végül?
Ennek rengeteg oka volt, Szántó Fannival sokat hezitáltunk az anya karakterén. Biztosan szerepet játszott a döntésünkben végül, hogy nem tudtuk az anya karakterét jól elhelyezni a filmben, és kimondottan erre a két szereplőre szerettünk volna fókuszálni. Valamint Tibi karakterének hátterét végül nagyon szépen megalapozta az, amilyen sorsot kitaláltunk az anyafigurának.
A film sikere nagyban múlik azon, hogy a nézők megszeretik-e Tibi figuráját a végére. Tibi azonban nem olyan karakter, akit könnyű lenne megszeretni. Érezted, hogy nagy ebben a rizikó?
Féltünk attól, nehogy túlkapássá váljanak a karakter mondatai és cselekedetei, vagy bármi, ami a film közben róla kiderül. Patikamérlegen zajlott az, hogy ezt valahogy egyensúlyban tartsuk. Fontos volt, hogy ez a karakter egyfelől kontrollálhatatlan legyen, másfelől meg mégis kordában tudjuk tartani, és ne vigyük el egy olyan szélsőségbe, ahol már ledobja a nézőt és nem tud vele menni. A film vágójával, Gorácz Vandával is rengeteget dolgoztunk ezen. Mik azok a gesztusok, amik még rendben vannak, és mik azok, amik már nem. Olyan apróságokon múlt a dolog, hogy bent maradjon-e még egy mozdulat, ütés vagy inkább már ne, mert azzal a plusz gesztussal, agresszióval már sok lenne.
Mivel a beszélgetés még a premier előtt zajlott, megkértem Kis Hajnit, hogy a premier után még válaszoljon három kérdésre e-mailben.
Túl vagy a világpremieren. Milyen volt a Külön falka fogadtatása? Hogy érezted magad?
Nagyon meghatott a fogadtatása a filmnek, a telt házas vetítés után több perces vastapsot kaptunk és az emberek végig bent maradtak a beszélgetésen. A második vetítés után, ami szintén telt házzal ment le, állótapsot kaptunk. Ettől annyira zavarba jöttem, hogy most se igazán találok rá szavakat, soha nem volt ilyen élményem. A másik, ami nagyon jó érzés, hogy két fontos, vezető nemzetközi filmes oldal is nagyon méltatóan beszélt a filmről. (Screendaily, Cineuropa)
Milyen kérdéseket kaptál a nézőktől? Úgy érzed, sikerült kiváltanod bennük azokat az érzelmeket, amiket szerettél volna?
Hú, rengeteg kérdés érkezett. Kíváncsiak voltak például arra, hogyan sikerült a két amatőrrel felkészülnünk a szerepre, amúgy mi a foglalkozásuk, hogy mennyire volt nehéz életükben először egy ilyen hosszú forgatáson helyt állniuk, mi volt a legnehezebb számomra, számukra az egész folyamatban, milyen új terveim vannak, meg még sok egyébről. Úgy láttam és éreztem, hogy a film nagy érzelmeket mozgatott meg a közönségben.
A két főszereplőd hogy élte meg ezt a nagy eseményt?
Teljesen el voltak varázsolva, és nagyon zavarba jöttek a film megnézése után, ott ültek mellettem a teremben, Gusztáv a film végén elsírta magát.