Felhasználóként zökkenőmentesnek tűnt az HBO Max március nyolcadikai magyarországi indulása. Belülről azért stresszes volt?
Ragnhild Thorbech: Örülök, hogy kívülről minden simának tűnt. Ezt rengeteg munka előzte meg részünkről, technikai munka, sok tesztelés és persze back office munkák, valamint a dealek és szerződések megváltoztatása, újrakötése. Nem feltétlenül az utolsó egy-két nap volt igazán stresszes, hiszen addigra már összeálltak a dolgok, inkább az ezt megelőző hosszabb időszak, és még ezen belül is változott, hogy cégen belül melyik részlegnek mikor volt a legnehezebb.
A saját gyártású tartalmaitokat kétféleképpen nevezetik. Vannak az HBO Original tartalmak és a Max original tartalmak. Elmagyaráznátok, mi a különbség a kettő között?
Ragnhild Thorbech: Az HBO original produkcióknak nagy tradíciója van, ezek komplex, erős, határokat feszegető dráma-tartalmak, melyek nagyon különleges látásmódot képviselnek, a régi, nagy HBO sikersorozatok mind ide tartoznak, és az emberek ezeket azonosítják az HBO original tartalmakkal. A Max original címek kvalitásaikban semmiképp sem rosszabbak ezeknél, de jellemző rájuk, hogy szélesebb célközönséghez szólnak, és több köztük a kifejezetten fiatal célközönséghez és a nőkhöz szóló tartalom. Az HBO originalok és a Max originalok nagyon szépen kiegészítik egymást. Egyik sem rekeszt ki semmilyen közönséget, de úgy véljük, hogy a Max original produkciók valamivel több emberhez szólnak anélkül, hogy gyengébb minőséget képviselnének.
Számít igazából, hogy HBO original vagy Max original egy produkció, ha az emberek úgyis ugyanazon a streaming felületen nézik?
Ragnhild Thorbech: A megkülönböztetés azért is van, mert sok országban működik az HBO prémium kábeltévé csatornaként is, és annak a választékába az HBO original filmek és sorozatok kerülnek be. A Max originalok kizárólag az HBO Max kínálatában láthatók.
Az HBO Max egyik nagy újdonsága, hogy a Warner stúdió mozifilmjeit gyorsan, már 45 nappal a mozipremier után műsorra tűzik. Ezek limitált ideig maradnak a kínálatban, vagy el fognak tűnni a választékból pár hét vagy pár hónap után?
Ragnhild Thorbech: Nagy áttörés, hogy ilyen rövid idővel a mozipremier után elő tudunk rukkolni a legnagyobb sikerfilmekkel is a kínálatunkban. Kiemelkedik a platformunk azzal, hogy ilyen gyorsan elérhetővé válnak nálunk a mozifilmek. Nem tudok neked konkrétumot mondani arról, hogy ezek a címek aztán meddig maradnak fent, de biztosan nem egy-két hónapig, hanem jóval tovább elérhetőek lesznek az előfizetőinknek. Mindenki annyiszor meg tudja nézni a Dűnét vagy a Mátrix: Feltámadásokat, ahányszor csak akarja. (nevet)
Az HBO GO idejében rengeteg olyan sorozat is felkerült a választékba, amit olyan csatornáktól vásárolt meg az HBO, mint a Showtime, a Hulu vagy a BBC. Folytatódni fog ez a hagyomány az HBO Max-on is, vagy itt már kizárólag saját gyártású sorozatokat láthatunk majd?
Ragnhild Thorbech: Ezekre az együttműködéseinkre nagyon büszkék vagyunk, és a tervünk az, hogy a továbbiakban is ebben az irányban menjünk tovább. Annyi azonban változott, hogy mivel időközben több streaming szolgáltató is elindult, jelenleg kevesebb tartalom elérhető a piacon, mint régen. A máshonnan vásárolt sorozatok színesítik és kiegészítik a választékunkat, így a stratégiánk továbbra is az, hogy ezen az úton maradjunk.
A Warner stúdiónak hatalmas, több ezer filmcímet tartalmazó katalógus áll rendelkezésére, de jelen pillanatban ezeknek a filmeknek csak a töredékét láthatjuk csak az HBO Max kínálatában? Van rá esély, hogy idővel ezek a régi, klasszikus filmek is felkerüljenek a kínálatba?
Ragnhild Thorbech: Óriási luxus számunkra, hogy rendelkezésünkre áll egy ekkora filmkatalógus. Rengeteg idő és energia ezeket a filmeket mind előkészíteni és elérhetővé tenni a platformon, és tényleg egy akkora filmkatalógusról van szó, hogy lehetetlen volt ezt egy az egyben feltenni az HBO Maxre. Ki kellett találnunk, hogy mi legyen a prioritás, és arra jutottunk, hogy első körben a legnépszerűbb címekre fókuszálunk, és ha azok már fent vannak, onnan építkezünk tovább. Nagyjából negyvenezer cím áll abban a katalógusban, vagy ha nem annyi, akkor is nagyon sok. A nagy kérdés, hogy hány év kell ahhoz, hogy ezek mind megjelenjenek a kínálatunkban. Valószínűleg sok. (nevet) Most igyekeztünk az igazi örökzöldeket elérhetővé tenni, amiket az emberek szeretnek gyakran újranézni.
Régen elég sok stand up különkiadás szerepelt az HBO kínálatában, de az utóbbi években a számuk fogyatkozni kezdett. Várható a visszatérés ehhez a vonalhoz? Van rá esély, hogy akár egy magyar komikus stand up estje az HBO Max kínálatában debütáljon?
Johnathan Young: Ezt a kérdést nemrég magam is feltettem. Való igaz, hogy a stand up különkiadások hosszú ideig fontos részét képezték az HBO brandnek, és talán volna értelme ismét megerősítenünk ezt a vonalat. Zajlik a cégen belül a kommunikáció erről, reméljük, lesznek majd ezzel kapcsolatban jó híreink.
A dokumentumfilmek egyre markánsabb részét képezik a választéknak, és egyre nagyobb érdeklődést generálnak. Egy közép-kelet európai dokumentumfilm is fel tudja magára hívni a figyelmet nemzetközileg a sok angol nyelvű mellett?
: Ez leginkább a témájától függ. Például a román dokumentumfilmünkre, a Kollektívára az egész világ felfigyelt, mert annyira érzelmes és intenzív, hogy emiatt bárhol a világon átélhetővé vált. Hiszünk abban, hogy egy lokális témával foglalkozó dokumentumfilm sikert arathat szerte a világon. A dokumentumfilmeknél is nagyobb sikert aratnak mostanában a dokumentumfilmes sorozatok, és ezt a spanyolok például nagyon jól csinálják, de Budapesten is volt tegnap egy meetingem ezzel kapcsolatban. Olyan témákat keresünk, melyek nagy érdeklődésre tarthatnak számot, és arra kérjük az alkotókat, hogy ha már megvan a téma, próbáljanak úgy gondolkodni benne, hogy ki tudjunk bontani belőle egy sorozatot.
Utoljára 2018-ban láthattunk új magyar sorozatot az HBO-tól, az Aranyélet harmadik évadát. Most áprilisban viszont jön A besúgó. Ugye a következő magyar sorozatra nem kell újabb négy évet várnunk?
Johnathan Young: Reméljük, hogy nem. Az a terv, hogy gyakrabban jelentkezzünk új magyar sorozatokkal. Pont holnap lesz egy megbeszélésem A besúgó író-rendezőjével arról, hogyan állunk a második évad tervével. Ha az első évadot a nézők szeretni fogják, akkor szeretnénk még visszatérni ehhez a történethez.
Ezek szerint A besúgó története folytatható?
Johnathan Young: Ez most a nagy kérdés. (nevet) A történet nincs teljesen lezárva, a főhőseink az évad végén életben vannak, szóval elvben folytatható, hiszen ha a nézők megszeretnek pár karaktert, akkor szeretnének visszatérni hozzájuk. A nagy kérdés az, hogy az alkotója látja-e már, hogyan tudná folytatni a történetüket.
Mit gondoltok, arathat sikert A besúgó Magyarország határain túl is?
Johnathan Young: Igen, és ezért is adtunk neki annak idején zöld utat. A szocialista múltat a maga elnyomásával rengeteg régiós ország élte át, Németországtól Lengyelországig sokan tudnak a témájával azonosulni. Ez egy magyar történet, de azon dolgozunk, hogy Európa-szerte ismertté váljon. Már amikor pitcheltük az ötletet, láttuk, hogy tudnak hozzá kapcsolódni az emberek. Arról szól, hogy fiatalok a kezükbe veszik a sorsukat, és egy politikailag intenzív időszakban változást próbálnak elérni. Már önmagában az is izgalmassá tette az egészet, hogy egy olyan fiatal író állt vele elő, aki még nem is élt a rendszerváltás előtt, nincs erről az időszakról saját tapasztalata. Amikor megkérdeztük tőle, hogy miért egy olyan időszakról írt történetet, amit soha nem ismert, az volt a válasza, hogy azért, mert az egy olyan korszak volt, amikor még igazán számítottak a dolgok. Amikor az egyéni cselekvésnek még volt tétje, és valóban el lehetett érni a változást. Ma sok fiatal úgy érzi, hogy nem tud hatni a politika világára, és tehetetlen a történésekkel kapcsolatban, A besúgó pedig azt mutatja meg, hogy igenis lehet hatni rá, ha az ember igazán hisz ebben. Ez a sorozat olyan embereket mutat be, akik hiszen valamiben és tenni akarnak érte, és úgy hiszem, ez nagyon motiváló lehet bárhol a világon.
A valóságshow-k megjelenése újdonságnak számít az HBO-tól. A jövőben egyre több várható belőlük?
Ragnhild Thorbech: A stratégiánkban fontos szerep jut annak, hogy egyre több forgatókönyv nélküli tartalommal jelentkezzünk, amik lehetnek valóságshow-k, főzőshow-k, versenyek, vagyis szinte bármi. Nem szeretnénk korlátozni magunkat kizárólag a valóságshow-kra ebben. Amerikában ezek közül több már most is népszerű, és a cég sorra rendeli be az új évadokat például a Selena + séfből vagy az F-Boy Island: Kamuarcok szigetéből. Igyekszünk minél változatosabb tartalmakat nyújtani a Maxon, és ennek ez a műsortípus is a része.
Van rá esély, hogy ebből a régióból is jöjjön egy ilyen jellegű műsor az HBO Max kínálatába?
Johnathan Young: Van. Valamikor a jövőben.
A Trónok harca óriási siker volt az HBO számára, azóta is minden konkurens ezt próbálja másolni, sőt ti is készültek egy Trónok harca spin-off sorozattal, a Sárkányok házával még idén. Lehet még csinálni 2022-ben is olyan sorozatot, amiről mindenki beszél, vagy a Trónok harca volt az utolsó ilyen?
Ragnhild Thorbech: Nem hinném, hogy a Trónok harca utolsó lett volna, szerintem születni fognak még olyan sorozatok, melyek felforgatják a szórakoztatóipart. Még nem láttam a Sárkányok házát, de tudom, hogy a vágással már elkészültek, és ugyan még sok-sok CGI utómunka van hátra, de nagyon jókat hallottam róla. Azt reméljük, akár még le is taszíthatja a trónjáról a Trónok harcát valamikor. De ha körülnézel, teli van a világ jelentős, hatalmas sikert elérő sorozatokkal, amikről rengeteget beszélnek az emberek. Szerintem még nem értük el a csúcsot. Jönni fognak még lenyűgöző, tartalmas és érdekfeszítő sorozatok, amiket imádni fog a világ. Mi magunk is folyton rengeteg újdonsággal készülünk, és a cégnél ezeket mindig nagyon várjuk és lelkesedünk értük. Sok sorozatunkban ott van a lehetőség arra, hogy világsikerré és idővel klasszikussá váljanak, vegyük csak a már idén bemutatottak közül a Peacemaker – Békeharcost vagy Az aranykort. A legnagyobb sikereink még előttünk állnak.
Csak sci-fikkel, fantasykkel és szuperhősös tartalmakkal lehet igazán átütő sikert elérni?
Ragnhild Thorbech: Tény, hogy ez most a domináns vonal, a disztópikus világokban játszódó történetekre például óriási most a kereslet. De túlzás volna azt állítani, hogy csak ezek arathatnak átütő sikert, hiszen az És egyszer csak… vagy az Eufória – utóbbi személyes kedvencem – is nagyon hamar megtalálta a maga bázisát, és váratlanul gyorsan belopták magukat a nézők szívébe.
Az HBO Max nagyobb tavaszi bemutatói
Minx
Start: március 17.
Vidámnak ígérkező sorozat a hetvenes évek feminizmusának egyik érdekes mellékvágányáról amikor egy fiatal feminista egy kis kiadónál kiharcolja, hogy indítsák el a világ első nőknek szánt erotikus magazinját.
Barry – 3. évad
Start: április 24.
A színészi karrierre ácsingózó bérgyilkos, Barry továbbra sem tudja maga mögött hagyni bűnözőkkel és gyilkosságokkal teli világát. Az első két évad igazi kult favorittá vált, Bill Hader sorozata pedig a harmadik felvonásban is izgalmasnak tűnik.
Julia
Start: március 31.
Minden főzős tévéműsor öreganyja, Julia Child annak idején már kapott egy mozifilmet, a méltán népszerű Julie & Julia-t. Ezúttal nem Meryl Streep bújik a French Chef című tévéműsor tévészakácsának bőrébe, de egyrészt Sarah Lancashire is lenyűgöző a címszerepben, másrészt sorozat formájában sokkal több időnk lesz alaposan elmerülni Child sikertörténetében, mint azt a filmben tehettük.
We Own This City
Start: április 25.
A Drót alkotója, David Simon ezúttal egy 2015-ös Baltimore-i esetet dolgoz fel, amikor a város forrongani kezdett a rend őrei ellen, miután egy letartóztatott fekete férfi gyanús körülmények között halt meg a zsaruk kezei között. Újabb Drót-szerű klasszikus várható? Hamarosan kiderül.
Az időutazó felesége
Start: valamikor tavasszal
Audrey Niffenegger bestselleréből készült már egy nem túl acélos filmváltozat, ám a rajongók végre örülhetnek: sorozat formájában sokkal jobban tudnak figyelni a könyvhűségre, mint filmként. A sztorit ezúttal Steven Moffat (Sherlock, Doctor Who) vette kezelésbe, a főszerepeket pedig Rose Leslie (Trónok harca) és Theo James (A beavatott) alakítják.
The Staircase
Start: valamikor tavasszal
Az HBO-nál tradíció, hogy minden évben meglepnek bennünket egy piszok jó krimi-thrillerrel. Ami tavaly Az easttown-i rejtélyek volt, talán idén a Staircase lesz, ami egy igaz történetet (amit true crime doksiként korábban már feldolgoztak) dolgoz fel egy íróról, akinek a felesége lezuhan a lépcsőn és életét veszti, őt pedig meggyanúsítják azzal, hogy ő ölte meg. A főszerepekben Colin Firth-öt és Toni Collette-et láthatjuk.