Hála néhány sasszemű művészettörténet-rajongónak, Ferdinand George Waldmüller nevét most egy világ fedezi fel újra. Hogy miért? Nos azért, mert a már említett rajongói meg vannak győződve róla, hogy a német művész egy időutazót örökített meg egy 150 évvel ezelőtt készült festményén, aminek a Die Erwartete címet adta.
A szóban forgó festmény egy fiatal lányt ábrázol, aki erdei sétája közben mereven bámul egy, a kezében tartott „titokzatos” tárgyat, így nem veszi észre a kép aljára festett fiatal férfit, aki virággal a kezében várja őt. A kép rajongói úgy vélik, hogy a tárgy, amit a lány olyan meredten néz, nem más, mint egy okostelefon.
A „furcsa részletet” legelőször egyébként egy nyugalmazott glasgow-i kormánytisztviselő, bizonyos Peter Russell szúrta ki, mikor a közelmúltban ellátogatott a müncheni Neue Pinakothekbe, ahol a festmény jelenleg is ki van állítva. „A lány a képen olyan, mint a mostani fiatalok, akik bele vannak merülve az okostelefonjaikba” – idézi a férfit a Mirror című brit lap.
Miután a „felfedezésnek” híre ment, a szakértők is reagáltak: a Waldmüller-festményen szereplő lány a hírekkel ellentétben nem okostelefont, hanem imakönyvet szorongat. A Vice című lapnak nyilatkozó egyik művészettörténész szerint az esetben nem is maga a „felfedezés” a legérdekesebb, hanem a tény, hogy az utóbbi évtizedek technológiai újításai hogyan befolyásolják azt, ahogy a művészetet látjuk.
„Érdekes, hogy míg az 1800-as évek végén a festmény minden egyes nézője imakönyvet látott volna a lány kezében, ma ez már egyáltalán nem olyan egyértelmű. Sőt! Még az is meglátja a könyvben az okostelefont, aki egyébként pontosan tudja, hogy imakönyvet tart a kezében.”