A történetünk főhőse Carl Erik Rinsch rendező, aki a 47 Ronin című, egyáltalán nem sikeres filmet (pedig benne volt Keanu Reeves!) rendezte, mégis sikerült olyan megállapodást kötnie a Netflix-szel egy sorozatra, hogy még a szakma szemöldöke is felszökött. Rinsch Conquest című sorozatára a Netflix 55 millió dollárt költött, és szinte teljes költségvetési és kreatív mozgásteret adott a rendezőnek, de végül egyetlen kész epizódot sem kapott.
A soha nem látott első epizód
A The New York Times göngyölítette fel az olvasóknak a dollármilliókat érő ügyet, ami Rinsch és a Netflix között zajlik a mai napig. A riport szerint az egész áldatlan állapot azért alakulhatott ki, mert 2018. őszén tetőzött a streaming szolgáltatások nagy berobbanása, és a szolgáltatók minden áron igyekeztek egymást túllicitálva új tartalomra szert tenni. Risch jókor volt jó helyen, először az Amazon akart lecsapni a sci-fi sorozat ötletére, ám végül a Netflix elhalászta előlük a rendezőt, mivel meg voltak győződve arról, hogy a Conquest a Stranger Thingshez hasonló sikeres sci-fi franchise lehet a későbbiekben. Ezt azóta nyilván százszor megbánták.
Nem sokkal a szerződés aláírása után Rinsch viselkedése kiszámíthatatlanná vált – legalábbis a sorozat szereplői, a stábtagok, a The New York Times által átnézett szövegek és e-mailek, valamint a felesége által indított válóper bírósági beadványai szerint. Állítólag Rinsch a Netflixből származó pénz nagy részét a tőzsdén és kriptovalutákban játszotta el, illetve dollármilliókat költött Rolls-Royce flottára, bútorokra és dizájner ruhákra. Most pedig még Risch pereli a Netflixet azért, mert szerinte a vállalat szegte meg a szerződésüket, és 14 millió dollár kártérítéssel tartozik a rendezőnek.
Nem ritka, hogy a hollywoodi produkciók bajba kerülnek, de ilyen mértékű bukás ritkán fordul elő.
Thomas Cherian, a Netflix szóvivője a lapnak elmondta, hogy a cég jelentős finanszírozást és egyéb támogatást nyújtott Rinsch sorozatához, de „sok idő és erőfeszítés után világossá vált, hogy Rinsch úr soha nem fogja befejezni a projektet, aminek elkészítésébe beleegyezett, ezért leállítottuk ezt a produkciót”. Rinsch nem reagált a The New York Times kérdéseire, később egy Insta-sztoriban magyarázkodva az állította, hogy azért, mert szerinte a cikk „azt fogja tárgyalni, hogy valahogy elment az eszem… pedig (spoiler alert) nem ment el”.
Elmentek a rendezőnek otthonról?
Az sem lenne furcsa, ha a lap tényleg azzal a végkövetkeztetéssel jelentette volna meg a történetet, hogy Rinsch agyára húzódott valami, ugyanis a levelezések és iratok alapján tényleg nagyon furcsán viselkedett. A forgatás a brazíliai São Paulóban, majd az uruguayi Montevideóban és Budapesten is zajlott volna, de a bajok már São Paulóban elkezdődtek. A helyi filmipari szakszervezet képviselőt küldött a forgatásra, miután panaszt kaptak, hogy Rinsch „kiabálással, káromkodással és túlzott ingerültséggel, rosszul bánik a csapattal” – áll a szakszervezet Netflixnek küldött levélben. Aztán Budapesten Rinsch napokig nem aludt, és megvádolta a feleségét, hogy merényletet tervez ellene.
A rendező felesége később azt írta a válóperében benyújtott beadványában, hogy Rinsch viselkedése már a tengerentúli forgatások előtt elkezdett megváltozni. Többször megdobálta őt tárgyakkal, és kétszer az öklével lyukat ütött a falba. Rinsch mindezt arra fogta, hogy autizmust és figyelemhiányos hiperaktivitás-zavart diagnosztizáltak nála, és mindkettőre gyógyszert szedett – olyan gyógyszereket, amiket ha túlzásba visz, súlyos mellékhatásai lehetnek, beleértve a delíriumot és akár a pszichózist is.
2020 márciusában, amikor a koronavírus-járvány elérte az amerikai partokat, Rinsch még több pénzt kért a Netflixtől, holott a vállalat addigra már 44,3 millió dollárt költött a sorozatra.
Rinsch eddigre már több gyártási mérföldkövet is elmulasztott, és még mindig ott tartott, hogy a forgatókönyv sem volt fixálva, két változat között ingadozott: egy rövidebb, az eredeti 13 epizódos tervnek megfelelő, és egy kétszer hosszabb, amihez egy második évadot kellett volna engedélyezni. A Netflix kezdetben ellenállt Rinsch kérésének, de aztán mégis adtak neki még 11 millió dollárt, amikor Rinsch azt állította, hogy a produkció azonnali pénzinjekció nélkül összeomlik. Így a teljes kiadás több mint 55 millió dollárra emelkedett. Mint kiderült, Rinsch a 11 millió dollárból 10,5 millió dollárt tőzsdére vitt, és bukott belőle néhány hét alatt 5,9 millió dollárt.
Öt Rolls-Royce és egy Ferrari
Mindehhez hozzájött, hogy Rinsch viselkedése egyre több aggodalomra adott okot. A rendező mélyen elmerült a koronavírus-összeesküvések mocsarában, azt állította, hogy meg tudja jósolni a villámcsapásokat és a vulkánkitöréseket, és hogy megtalálta a módját annak, hogy feltérképezze „a föld belsejéből származó koronavírus-jelet”. Mindezt nemcsak a szűk környezetének adta elő, hanem a Netflix egyik vezetőjének is e-mailben, aki egyre jobban aggódott a sorozat és a pénz miatt, majd miután több körben egyeztettek a vezetőséggel, a vállalt úgy döntött, hogy nem lát továbblépési lehetőséget a produkcióval.
2021. március 18-án tájékoztatták Rinsch-t a Netflix döntéséről, hogy leállítja a Conquest finanszírozását. Közölték vele, hogy szabadon eladhatja a sorozatot máshol, de a felvásárlónak vissza kell térítenie a Netflixnek a produkcióra fordított összeget. Rinsch erre dühös e-maileket kezdett küldözgetni a Netflix üzleti vezetőjének és a vállalat ügyvédjének, azzal vádolva őket, hogy megszegték a szerződést.
A pénzt ezen a ponton pedig két kézzel kezdte szórni: kriptovalutákra fogadásokat kötött, tőzsdézett, majd bevásárló körútra indult, melynek során öt Rolls-Royce-t, egy Ferrarit, egy 387 ezer dolláros Vacheron Constantin órát, valamint több millió dollár értékben csúcskategóriás bútorokat és designer ruhákat vásárolt. A számla 8,7 millió dollárra rúgott a végére.
Rinsch először azzal érvelt, hogy az autók és a bútorok a Conquest sorozat kellékei voltak, ezért a Netflix gyártási pénzéből fizette ki mindet. A Netflix-szel folytatott perben azonban már más álláspontot képviselt, és azt állította, hogy a pénz a szerződés szerint az övé volt, és hogy a Netflix összesen több mint 14 millió dollárral tartozik neki. A Netflix ezzel nyilván nem ért egyet, a vállalat azt állítja, hogy a kifizetések attól függtek, hogy Rinsch elérte-e a különböző gyártási célokat, amik közül egy sem teljesült. Az ügyben zajlanak a meghallgatások, mi pedig alig várjuk a döntést – legyen valami izgalom, ha már lemaradunk erről a jó kis sci-fi sorozatról örökre.
Kiemelt kép: Getty Images