nlc.hu
Szabadidő
A Malév-pilóták sorsa a csőd után

A Malév-csőd után volt olyan pilóta, aki karaoke-DJ-nek állt

Minden évben összejön és együtt nosztalgiázik az egykori malévos csapat.

Immár 12 éve, hogy megszűnt a magyar nemzeti légitársaság, a Malév. A történtek után a dolgozók szétszéledtek: van aki Ázsiában repül, van aki Skandináviában és olyan is van, aki már felhagyott a pilótaélettel – írja a Blikk.

A Malév 66 évnyi, csaknem folyamatos működés után, 2012. február 3-án állt le – MTI Fotó: Mohai Balázs

A Malév 66 évnyi, csaknem folyamatos működés után, 2012. február 3-án állt le – (Fotó: MTI / Mohai Balázs)

„Az egyik fapados légitársaság gyorsan kinyújtotta a csápjait, sok kiváló pilótánk el is szerződött hozzájuk. A Malév dolgozói világszinten is nagyon jók voltak” – emlékezett vissza Dombi János, a Malév egykori főpilótája, aki a történtek után külföldre szerződött, szimulátoroktatóként dolgozott tovább. Elárulta a lapnak, hogy minden évben az évforduló környékén össze szokott jönni a malévos csapat, mint egy család, és együtt emlékeznek a régi időkre.

Az utolsó Malév-járat pilótája, Leposa Edina a légitársaság csődje után egy időre elbúcsúzott a repüléstől: karaoke-DJ-nek állt. Később kamiondiszpécserként, majd egy tévécsatornánál gyártásvezetőként dolgozott. Végül visszatalált a repüléshez: először egy kis magyar légitársaságnál, a Base Airlinesnél helyezkedett el, majd pár éve Svédországba költözött, azóta ott repül.

A Malév 2012. februárban ment csődbe, és 170 milliárd forintos adósságot hagyott maga mögött. A vagyon értékesítéséből néhány milliárd forint folyt be, a cég munkatársai átlagosan a nekik járó pénz felét kapták meg. A Malév egykor egy nemzet büszkesége, a háború utáni újjáépítés jelképe volt. Elődje, a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (Maszovlet) 1946 márciusában alakult. Pilótái az első években Romániából kölcsönzött Li-2-es utasszállító gépekkel repkedtek Budaörs, Debrecen, Szombathely, Győr és Szeged között; első menetrend szerinti külföldi járatai 1947-től Prágába vitték az utasokat. 1954 novemberében egy államközi szerződés keretében a magyar kormány megvásárolta a Szovjetunió részesedését a Maszovletben, majd másnap megalakult annak jogutódja, a Malév. Az első időkben főleg belföldi járatokat üzemeltettek, de 1956-ban már az első nyugat-európai járatok is elindulhattak. A Malévnak a csúcson 33 országban voltak képviseletei, és 2010-ben, alig 2 évvel a csőd előtt még évi 3 millió utast szállított. 

Ez is érdekelhet Megnézem

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top