nlc.hu
Szabadidő

A Heterodoxia klub története

Egy New York-i pincében született meg a radikális feminizmus

A századfordulós New York pezsgő bohém negyedében, a Greenwich Village-ben működött az az exkluzív feminista klub, amely a női választójog kérdésén felül számos egyéb, talán még ma is progresszívnek vagy radikálisnak számító nőjogi témával foglalkozott rendszeresen.

A 20. század elején a New York-i Greenwich Village volt Észak-Amerika (és úgy általában: az egész nyugati világ) legnyüzsgőbb bohém negyede, ahol szinte minden sarkon bele lehetett botlani egy feltörekvő képzőművészbe, éhenkórász költőbe, lánglelkű politikai aktivistába vagy valamilyen más csodabogárba. Ahogy a Smithsonian Magazine vonatkozó cikke írja: ez volt az a közösség, ahol a lakbérek még megfizethetőek voltak, ahol a kreatív egyéniség virágzott, ahol a nagyvárosi sokszínűség és a radikális kísérletezés volt a norma, és ahol a különcök tényleg azt csinálhattak, amit csak akartak.

Egy ilyen környék ideális táptalajt biztosított a Heterodoxia (Heterodoxy) nevű titkos női társaságnak, amely tevékenységével a modern – és abban az időben vélhetően radikálisnak nevezett – feminizmus előtt kövezte ki az utat.

A név természetesen a tagok különutas, mindent megkérdőjelező gondolkodásmódjára utalt: vagyis arra, hogy nem elégedtek meg a kész válaszokkal és a kipróbált elméletekkel, hanem a kultúrában, a politikában, a filozófiában, illetve a szexualitásban egyaránt az újdonságokat hajszolták.

A feminizmus első hulláma a 19. század második felében alakult ki, középpontjában pedig elsősorban a női választójog állt, azonban a Heterodoxia összejövetelein megvitatott témák – a fogamzásgátlástól a bevándorló anyáknak nyújtott jogi segítségig – jóval túlmutattak a nők szavazati jogán; a klub az egész, nemzedékek óta bebetonozott patriarchális struktúrát próbálta lebontani vagy legalábbis némileg felforgatni.

Ülések egy anarchista pincéjében

A Heterodoxiát egy Marie Jenney Howe nevű unitárius lelkésznő alapította, 1912-ben, két évvel azután, hogy férjével, a progresszív reformer Frederic C. Howe-val a Village-be költöztek. Howe ekkor már a negyvenes éveiben járt, és a férje kiterjedt kapcsolatrendszerének köszönhetően hamar bekerült a negyed szellemi életét sűrűn átszövő radikális-progresszív-balos hálózatokba.

A Heterodoxia tagjai is hasonló körökben mozogtak, és hasonló eszméket vallottak, azaz többnyire a politikai spektrum balszélső oldalán helyezkedtek el a szociáldemokratától az anarchistáig (ami persze nem azt jelenti, hogy alkalmanként ne keveredtek volna heves vitákba egy-egy ülésen).

A Heterodoxia három tagja: Doris Stevens, Alison Turnbull Hopkins és Eunice Dana Brannan (fotó: Wikipedia)

A Heterodoxia három tagja: Doris Stevens, Alison Turnbull Hopkins és Eunice Dana Brannan (fotó: Wikipedia)

Nagy részük közszereplőnek számított; befolyásos ügyvédek és újságírók éppúgy akadtak köztük, mint drámaírók vagy orvosok, noha ezeken a területeken akkoriban korántsem voltak túlreprezentálva a nők. A klub minden második szombaton ülésezett, hogy megvitassák a fontos kérdéseket – reproduktív jogok, LMBTQ-ügyek (amit persze akkor még bőven nem így hívtak), tisztességes foglalkoztatás, háborúellenes mozgalom és a többi.

A találkozókat legtöbbször az ismert anarchista, Polly Holladay által alapított Polly’s klub pincéjében tartották. Mabel Dodge Luhan memoáríró később úgy emlékezett vissza ezekre az összejövetelekre, hogy

finom, merész, meglehetősen vidám és független nők találkozói voltak… nőké, akik tettek dolgokat, és büszkén fel is vállalták ezt.

A Heterodoxia alkalmanként vendégelőadókat is fogadott, mint például a modern születésszabályozás úttörőjét, Margaret Sangert, aki később a Nemzetközi Tervezett Szülési Szövetség elnöke lett, vagy az anarchista Emma Goldmant, aki a szabad szerelemtől kezdve a munkások szervezkedéshez való jogának védelmezéséig mindenről ismert.

Azonos női nevek az egymást átfedő ügyekben

Bár az egyes találkozókon elhangzottak bizalmasak maradtak (azaz szinte semmilyen írásos nyoma nem maradt ezeknek), a Heterodoxia számos tagja elég nyíltan beszélt a klubban való részvételéről. Joanna Scutts történész, a téma egyik legismertebb kutatója a fentebb már említett Smithsonian-cikkben így nyilatkozott erről: „Mielőtt még hallottam volna a Heterodoxiáról, a New-York-i Történeti Társaságban dolgoztam, egy kiállításhoz kutattam, amely arról szólt, hogy a radikális politika hogyan befolyásolta a választójogi mozgalom alakulását. Ekkor kezdtem észrevenni sok azonos női nevet az egymást átfedő ügyekben. Aztán rájöttem, hogy mindannyian ehhez a bizonyos klubhoz kapcsolódtak”.

Ezek közé a nők közé tartozott Crystal Eastman, az elkötelezett szocialista munkajogász, szüfrazsett és újságíró, aki 1920-ban társalapítója volt az Amerikai Polgári Szabadságjogok Uniójának, valamint Susan Glaspell drámaíró, a modern amerikai színház történetének egyik kulcsfigurája. Vagy Charlotte Perkins Gilman írónő, akinek 1892-es novellája, A sárga tapéta a szülés utáni depresszióval járó mentális és fizikai küzdelmeket mutatja be; továbbá a feminista pszichoanalitikus Beatrice M. Hinkle, az első női orvos az Egyesült Államokban, aki közegészségügyi állást töltött be. A Heterodoxia tagja volt még egyebek mellett Lou Rogers, a legendás karikaturista, akárcsak Rose Pastor Stokes zsidó szocialista aktivista, vagy – egyetlen afroamerikaiként – Grace Nail Johnson polgárjogi harcos és az ún. harlemi reneszánsz befolyásos alakja.

Grace Nail Johnson (fotó: Wikipedia)

Grace Nail Johnson (fotó: Wikipedia)

A lendület megszűnt, az örökség tovább él

Bár előfordulhattak kivételek, a Heterodoxia tagjainak többsége középosztálybeli vagy kifejezetten jómódú volt, nagyjából egyharmaduk ráadásul elvált (mely folyamat abban az időben még hihetetlenül nehéz, költséges, sőt botrányos volt), és nagy részük egyetemi diplomát szerzett – ami a 20. század elején még mindig nagy ritkaságnak számított a nők körében.

Szóval olyan nők voltak, akiknek volt elég kapacitásuk arra, hogy politikai ügyekben vegyenek részt, és akik megengedhették maguknak, hogy kockázatot vállaljanak, szó szerint és átvitt értelemben egyaránt.

A Heterodoxia klub ülései a nyári hónapokban általában szüneteltek, mert a tagok ilyenkor olyan helyekre tették át székhelyüket, mint például a massachusettsi Provincetown, amely Greenwich Village lakosainak egyik kedvelt nyári rezidenciája volt. Az évek előrehaladtával a találkozókat végül keddre helyezték át, a klub karaktere pedig lassan kezdett megváltozni, és kevésbé radikális mederben csordogált tovább.

A nők 1920-ban, a 19. módosítás ratifikálásával megkapták a szavazati jogot, és ezzel a választójogi mozgalom lendülete is megszűnt; ugyanebben az időben elharapódzó ún. red scare (vörös pánik), vagyis a szélsőbaloldali szervezetekkel szembeni, nem teljesen alaptalan, de mindenképpen túlzó hisztéria idején letartóztatták a szakszervezeti tagokat és deportálták a bevándorlókat. A környéken a bérleti díjak is drámaian megemelkedtek (azaz a Village a dzsentrifikálódás útjára lépett), ami jelentősen erodálta a negyed bohém szellemiségét. Ahogy a klub törzstagjai tovább öregedtek, a Heterodoxia inkább egyfajta laza baráti társasággá szelídült; öröksége mégis tovább él, még a modern feminizmus keretein túl is.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top