#Sohavégetnemérős – Történetek Wellhellóra
Wellhello – 2016
Fluor és Diaz két év leforgása alatt akkorát robbant a hazai poppiacon, amire a Rapülők kilencvenes évekbeli ténykedése óta még nem volt példa Magyarországon. Gyakorlatilag bármihez nyúlnak, az arannyá változik a kezükben, ráadásul Lévai Balázs producer segítségével most odáig merészkedtek, hogy a Wellhello-brandra építve egy saját mozifilmmel jelentkezzenek. A #Sohavégetnemérős a látszattal ellentétben nem Fluorról és Diazról szól, ők csak az életérzést, a dalokat és dalaik mondanivalóját kölcsönözték a produkcióhoz, és bár néhány rövid jelenetsor erejéig maguk is feltűnnek benne, ez a mozi elsősorban egy romantikus randifilm a Tinder- és a Facebook-generációnak.
A Történetek Wellhellóra alcímmel kiegészített mozi valójában egy szkeccsfilm, amiben fiatalok keresik az igaz szerelmet Magyarország különböző pontjain. Kapunk itt részegen poénból összebilincselős balatoni románcot, elcseszett Tinder-randik sorát, Volt fesztivál-os videochatelős ismerkedést, beteges Facebookon kukkolós nyomulást, képzeletbeli szerelmet a Tesco pultoslányával, valamint egy srác teljes elcseszett szerelmi életét egészen a gyerekkoráig visszavezetve. A filmek pörgősek, aranyosak, ráadásul a legjobb fiatal magyar színészek egész sora játszik bennük, és alattuk végig szólnak a kitörölhetetlen Wellhello-slágerek, sőt még a zenekar egyik nagy koncertjére is ellátogathatunk.
Across the Universe – Csak a szerelem kell
The Beatles – 2007
Tudom, hogy a zenekar már 1963-ban megcsinálta az első filmjét, az Egy nehéz nap éjszakáját, de az erősen a zenekarra épült, hiszen lényegében róluk szólt. A 2007-es Across the Universe esetében már nem ez volt a helyzet, lévén a Beatles akkoriban már évtizedek óta nem létezett. Ennek ellenére a film elképesztően hű a Beatles fő üzenetéhez és korszakához. A hatvanas évek háborúellenes mozgalmai és a szabad szerelem eszméje adja a hátteret a liverpooli (!) srác, Jude (!) történetéhez, aki Angliából Amerikába megy szerencsét próbálni, és megkeresni az apját, de az egyetemen belekeveredik a korszak lázadóiból álló csoportba, és fülig szerelmes lesz. A sok szempontból a Hairre emlékeztető történethez elképesztően passzolnak a Beatles slágerei, ráadásul az alkotók voltak olyan tökösek, hogy ne csak szolgai módon előadják őket, hanem mindegyik dalhoz saját, újszerű feldolgozást készítettek.
Made in Hungaria
Hungária – 2009
Ugyan Fenyő Miklós Hungáriája 1982-ig volt aktív, a zenéje máig velünk él, és ezt használták ki a Made in Hungaria című musical alkotói, amikor a legendás rock and roll zenekar slágereire építették filmjüket, ráadásul egy fokkal ennél is tovább mentek, ugyanis a mozi alaptörténetét Fenyő saját története inspirálta. Amikor hazajött Amerikából, az ott magára szedett rock and roll életérzést próbálta idehaza továbbgondolni, és a magyarországi körülményekhez igazítani, és ez elég érdekes volt ahhoz, hogy film készülhessen belőle. Az alkotók persze csak az alapmotívumokat vették át, szóval a Made in Hungaria nem egy megelevenedett történelem, de ennyi is pont elég volt ahhoz, hogy a filmet a musicalelemek ellenére mégis hitelesnek érezzük.
Mamma Mia!
ABBA – 2008
A Mamma Mia! történetére az, hogy 1982-ben feloszlott a csapat, tényleg semmilyen hatással nem volt, egyszerűen az alkotók kitaláltak egy kellően egyszerű történetet, amiben el tudták helyezni a svéd poplegendák slágereit, hogy aztán olyan színészekkel énekeltessék (Pierce Brosnan esetében továbbra is félve írom le ezt a szót) el, mint a nagyszerű Meryl Streep, Colin Firth és Amanda Seyfried. A Mamma Mia! legfőképp abban alkotott maradandót, hogy tökéletesen tükrözte vissza a svédek életvidámságát és csupa szív zenei világát a mozivásznon is, és a filmet nézve úgy érezhettük magunkat, hogy a világ legjobb cukrászdájában tömjük magunkba a cukrot, és egyszerűen annyira jó, hogy nem tudunk vele leállni.
Popsztár – Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
The Lonely Island – 2016
A Lonely Island Amerika talán legnépszerűbb vicczenekara, amelyik nem magyar módra parodizál más, ismert előadókat, hanem teljesen új dalokat írnak, és inkább az egész popszakmát figurázzák ki, nem pedig egy-egy konkrét előadót. Első egész estés zenekari filmjükben a tagok egy másik fiúbanda, a Styleboyz bőrébe bújtak, akik feloszlottak, miután énekesük, Conner inkább a szólókarrierjére koncentrált a banda helyett. A film az ő Justin Bieber-i suttyóságán keresztül mutatja be a mai popszakma legsötétebb bugyrait, ráadásul mindezt áldokumentumfilmként teszi, ahol olyan hírességek szólalnak meg saját névvel a kamu bandáról nyilatkozva, mint Mariah Carey, Seal, Usher, 50 Cent, Pink, Pharell Williams és Ringo Starr (!!!). A dumálós részek is fergetegesek, de a filmhez írt dalok azok, amik totális rekeszizom elleni támadássá teszik a Popsztárt.
Pink Floyd: A Fal
Pink Floyd – 1982
Világszerte 30 millió példányban kelt el a Pink Floyd legendás rockopera-lemeze, a Wall, így nem csoda, hogy a filmesek fantáziát láttak az amúgy is filmszerű története megfilmesítésében. Bár az első elképzelések szerint maga Roger Waters alakította volna a főszerepet, végül ezt inkább – nagyon helyesen – egy profi színészre bízták. Bár A Falnak bőven van mondanivalója a világunkról, és arról, hogy sosincs jó vége annak, ha nem vagyunk képesek szembenézni a valósággal, és inkább falakat építünk magunk köré, hogy megvédjenek minket, elsősorban illusztrációként lenyűgöző: elképesztő vizualitással festi meg minden idők egyik legmonumentálisabb videoklipjét a Pink Floyd hihetetlen dalaira.