Kerek negyedszázada indult el az amerikai Fox tévécsatornán minden idők egyik legismertebb szappanoperája, a Melrose Place, amely egy fiktív nyugat-hollywoodi lakópark fiatal lakóinak életét vitte képernyőre. Ha visszatekintünk az elmúlt hónapokra, gyors egymásutánban a sokadik televíziós ünnepnap ez már, de a mai évforduló relációjában egy kiemelkedik a sorból: szinte pontosan két hónappal ezelőtt volt harmincéves a magyar televíziózás történetének egyik leghíresebb sorozata, a Szomszédok, amely a gazdagréti lakótelep egyik panelházában élő emberek életét vitte képernyőre. Reméljük, nem kell nagyon magyarázni, hogy ezután már nehéz volna az amerikai Szomszédok nagy napját nem azzal ünnepelni, hogy összevetjük a sorozatot a magyar Melrose Place-szel, úgyhogy bele is vágunk.
Az alapok
A Melrose Place 1992. július 8-án indult el, a Szomszédok 1987. május 7-én, vagyis noha érzésre úgy 20-30 év választja el egymástól a két sorozatot, valójában csupán öt. Meg persze egy világ.
A Szomszédok indulásának harmincéves jubileumát egy ország ünnepelte: nemcsak az NLCafén volt Szomszédok-nap, hanem széles e hazában mindenütt. Bizonyára a Melrose Place indulásának negyedszázados évfordulójáról sem csak mi emlékezünk meg, de az azért valószínűtlen, hogy az egész USA lázban égne tőle, a világról nem is beszélve.
Igaz, a Szomszédok-évforduló meg a világon senkit nem érdekelt rajtunk kívül.
A Melrose Place a Beverly Hills, 90210 franchise része. A Szomszédok semmiféle franchise-nak nem része, önállóan ragyogó, vakító fényű csillag a magyar televíziózás egén.
A Melrose Place-t eredetileg önálló történeteket mesélő, egymással csak lazán összefüggő epizódok füzérének szánták, de mivel a formátum népszerűtlennek bizonyult, a készítők elkezdtek bonyolultabb, több részen átívelő történetszálakat szőni, és a produkció szabványos szappanoperává vált. Mint azt Magyarországon mindenki tudja, a Szomszédok műfajilag is egyedülálló, hiszen teleregénynek készült.
A Szomszédokban többnyire korábban is ismert és elismert, vagy később még nagy karriert befutó magyar színészek szerepeltek. A Melrose Place-ből az Amandát alakító, manapság igazán szörnyen festő Heather Locklearen és a Született feleségekkel újra csúcsra jutó Marcia Crosson kívül nem sokan futottak be bármilyen értelemben számottevő karriert. Ezt néhány éve már kiveséztük, amikor végigvettük, hogy néznek ki mostanában a Melrose Place sztárjai.
A két sorozat színe-java
A két főszereplő épület képét akár szemléltető ábraként is használhatnánk a korai kilencvenes évek jóléti Amerikája és a rendszerváltás körüli és utáni Magyarország közt fennálló különbségek bemutatásához.
Akárcsak a főcímeket. Míg a Melrose Place így indult:
addig a Szomszédok így:
Ennek ellenére közös bennük, hogy nem érdemes úgy tekinteni rájuk, mint az adott korszak amerikai, illetve magyarországi valóságának hiteles dokumentumaira.
Sőt, tulajdonképpen az is közös bennük, hogy a valóságtól hogyan tartották meg a három (négy, öt) lépés távolságot: a Melrose Place a Magyarországról nézve eleve kissé szürreális kaliforniai mindennapokat túlozta a végtelenségig, míg a Szomszédok a sokfelől nézve teljesen szürreális magyar kisember kisemberségét nagyította addig, amíg karikatúra nem született.
Ebből következőleg persze teljesen máshol kötött ki a két produkció. A Szomszédokban például jobbára mindenki örök hűségben élt párjával, a Melrose Place-ben viszont nehéz két olyan szereplőt találni, akik legalább egy éjszakára ne álltak volna össze egymással. Sőt, a legtöbben minimum kétszer összejöttek.
A Melrose Place-ben teljesen hétköznapi eseménynek számított, hogy valaki “megőrül”, aztán “kigyógyul” a mentális betegségéből, pszichiáternek áll, majd néhány epizóddal később már egy teljesen másik zavarban szenved, ahogy az is, hogy a szereplők eljátsszák a saját halálukat, komplikált terveket szőnek, hogy bosszút álljanak egymáson, megúsznak egy súlyos börtönbüntetést, netán telerakják bombákkal a házat, és robbantanak.
A Szomszédokban ezzel szemben olyan események jelentették a fordulópontokat, hogy például kiderült: a nyomda ingyen kinyomja az iskolai évkönyveket, a bankban pedig pont akad elég dugipénz a másnap “jelentős kedvezménnyel” megvásárolható “új, eredeti Microsoft Windows 95 programra”. (E kategóriában inkább talán a 8000. részén is túl lévő Barátok közt tudna birokra kelni a Melrose Place-szel, de leginkább még az sem.)
Amíg pedig a Melrose Place egyik leghíresebb “félelmetes jelenete” így festett:
addig ugyanezt a titulust a Szomszédokban valószínűleg ez a legendás képsor kapná:
Mindezt szigorúan szem előtt tartva: ami a Szomszédoknak a derék Vágási Feri, az a Melrose Place-nek a jóravaló Jake Hanson.
Ami a Szomszédoknak a szittyós Janka néni, az a Melrose Place-nek a pityókázó Alison Parker.
Ami pedig a Szomszédoknak a kozmetikus Szikszay Júlia, az a Melrose Place-nek a butikos Jane Mancini.
A mi Mágenheim dokink viszont még a két sorozat közti univerzumnyi különbségek figyelembevételével sem feleltethető meg az ő dr. Michael Mancinijüknek.
Dr. Kimberly Shaw pedig csak egy volt.
Mérleg
A két produkció elkaszálása még az indulásuknál is jóval közelebb esett egymáshoz: a Melrose Place 1999. május 24-én szenderült jobblétre, a Szomszédok 1999. december 30-án ment utána.
A Melrose Place 226 epizódot ért meg, a Szomszédok 331-et.
A Melrose Place-t 2009-ben (kevés sikerrel ugyan, de) megpróbálták folytatni. Ez inkább a Dallasszal közös pont, mintsem a Szomszédokkal, a magyar remekműből ugyanis sosem készültek új epizódok a lezárás után.
Amikor véget ért a Melrose Place, a sorozat munkatársai palackokban árultak a legendás udvari úszómedence vizét az Ebayen. Arról nincs tudomásunk, hogy a Szomszédok befejezése után az Expresszben meghirdették volna Lenke néniék boltjának műanyag kosarait vagy Böhm bácsi és Kutya úr faliújságjáról a rajzszegeket.
Mindkét sorozat emléke örökre szívünkben él.