Fränk Barbara producer és Dubinyák Réka író-rendező nem tartozik a rutinos sorozatkészítők, filmesek közé. Bár amikor találkozom velük, régi jó ismerősökként köszöntik egymást, még azt sem lehet mondani, hogy régi barátnők lennének: ez a projekt volt az, ami összehozta őket. Barbi hosszú évekig a TV2-nél dolgozott szerkesztő riporterként, majd főszerkesztőként, mostanában pedig a Dalfutár című Hajós András-műsor főszerkesztője, míg Réka az ELTE jogi karán diplomázva, messziről érkezett a szakmába, szabadúszó újságíró is, és egy alapítványos munkája révén kóstolt bele először a filmezésbe, emberi jogi témájú dokumentumfilmeken (egy munkája korábban pont az nlc-n volt látható) dolgozva. Egy ideje már tervezte, hogy egy saját sorozattal álljon elő, valami olyasmivel, amiben a késő huszonéves, korai harmincas generáció magára ismerhet.
Réka tudta, hogy játékfilmes és sorozatos tapasztalat nélkül nem lesz egyszerű dolga abban, hogy partnereket találjon.
Pár dokumentumfilmet ugyan rendeztem korábban, de valljuk be, nem sok embernek ismerős a Dubinyák Réka név, ezért azt gondoltam, hogy egy egyszerű forgatókönyv helyett hatásosabb lenne, ha egy kész pilot epizóddal keresnék hozzá befektetőket.
A cél az volt, hogy BKV-n is élvezhető legyen
A pilot aztán leforgott, méghozzá teljesen önköltséges alapon, fontos és nagylelkű szívességek tömkelegéből, majd következett a házalás. Egy szerencsés véletlen révén a széria operatőre, Nagy Bálint Pál hozta össze Rékát Juhász Andrással és Fränk Barbival, akik épp a saját cégüknek kerestek valamilyen filmes projektet. Réka ötlete rögtön szimpatikus volt számukra, érezték benne a potenciált, és végül úgy döntöttek, hogy saját tőkéből finanszírozva – a szakmában inkább az a jellemző, hogy csak egy pilotot forgatnak saját pénzből, majd a további részekhez keresnek médiapartnert – leforgatják a teljes, tízepizódos évadot, és már a készterméket próbálják eladni valamelyik csatornának.
Az utolsó előtti forgatási napon derült ki, hogy az RTL megveszi a sorozatot, egészen addig úgy forgattuk, hogy nem lehetett tudni, milyen platformon juthatunk majd el vele a nézőkhöz. Kockázatos volt, de megérte.
Barbi szerint óriási szerencséjük volt azzal, hogy az RTL épp exkluzív tartalmakat keresett az induló RTL Most+ prémium internetes platformjukhoz már csak azért is, mert a sorozatuk tíz darab 15 perc körüli epizódból áll, ami sehogy sem illeszthető be a kertévék harminc vagy hatvan perces műsorokra épülő struktúrájába. Réka elejétől fogva websorozatban gondolkodott, és nemcsak azért, mert egyre inkább a webes sorozatok felé megy a világ, hanem azért is, mert eleve azzal a céllal állt neki, hogy a Nofilter bárhol, bármikor, akár útközben is élvezhető legyen. Egy olyan szériát akart, aminek egy része beleférhet valaki idejébe akár reggel a BKV-n zötykölődve is.
Miért pont az RTL?
Adódik a kérdés: websorozatként miért volt szükségük az RTL-re? Nem lett volna járható út, ha az epizódokat egyenesen a YouTube-on hozzák ki?
Úgy gondoltuk, hogy egy első filmes rendezővel és egy első filmes produceri gárdával nagyobb az esélyünk a sikerre, ha mögöttünk áll egy nagy médiagépezet, és nem csak úgy kirakjuk a YouTube-ra.
Réka szerint egy csomó példa van websorozat-próbálkozásokra, amik nem a megfelelő felületen jelentek meg, ezért jóformán nem is hallottak róluk az emberek. Amikor azt kérdezem, nem tartanak-e attól, hogy mivel az RTL Most+ prémium platform az indulásakor jó eséllyel – a jelenlegi információk szerint – csak a Telenor ügyfelei számára lesz elérhető, így sokkal kevesebb emberhez juthat el, mint amennyit érdekel, az alkotók azt válaszolják, bíznak abban, hogy az RTL mindent megtesz majd azért, hogy a Nofilter minél szélesebb közönséghez eljusson, és mivel az őszi indulásig még sok részlet fog kiderülni ezzel kapcsolatban, mélyebben ebbe most nem akartak belemenni.
Egy hiánypótló sorozat
A történet főszereplője a színészi ambíciókat tápláló Anna (Rainer Micsinyei Nóra) lesz, az ő személye kapcsolja össze a többi lányt. Bakonyi Alexa játssza majd Erikát, a romungro énekeslányt. Lucát Antóci Dorottya alakítja, és ő egy olyan lány, aki apácaként képzeli el az életét. Szonját, Anna unokatestvérét, a társaság sznobját pedig Waskovics Andi játssza.
Magát a sorozatot Nóri karakterére építettük, az fix volt, hogy ő lesz a főszereplő, mert ő egy igazi jelenség. A sztori kiindulópontja is a karakterére épül: egy átbulizott éjszaka után arra ébred, hogy egy idegen férfi boxeralsó van rajta, és ki akarja deríteni, hogy kihez tartozik az alsó, mert nem emlékszik rá.
Barbi és Réka szerint nagyon kevés ma a fiatalos, eredeti tartalom a tévében, ezért szerintük a Nofilter hiánypótló lesz a magyar piacon.
Az volt a cél, hogy szerethető, hús-vér szereplők olyan mondatokat mondjanak, amilyeneket mi is mondunk a hétköznapokban. Ha nagyon szigorúan nézzük, sok dráma nincs benne, de a műfaját ettől még dramedynek mondanám. Próbáltunk egy intelligens humorú sorozatot készíteni, nem hasra esős humorral operáltunk. Továbbá az is fontos volt számomra, hogy minden részben legyen valami minket, magyarokat foglalkoztató társadalmi téma is. Nyilván nem direkt módon, társadalomnevelő célzattal, hanem sokkal árnyaltabban. Például az egyik részben feltűnik egy kerekesszékes fiú, és azt mutatjuk meg, hogy az emberek jó szándékból és segítőkészségből milyen idétlenül tudnak viselkedni, mennyire nem tudják kezelni a helyzetet. Vagy szóba kerülnek például az Instagram káros hatásai is. Igyekeztünk úgy megcsinálni, hogy többrétegű legyen. Az első rétege szórakoztat, de bőven vannak benne elgondolkodtató dolgok is.
A magyar Csajok
Réka és Barbi szeme előtt a Csajok és a Broad City lebegett példaként. A Csajokban Rékát nagyon megfogta, hogy végre hús-vér emberek a karakterek, és olyan problémákkal és szituációkkal lehetett találkozni a sorozatban, amikben magunkra is ráismerhetünk.
Lehet, hogy a sztori nem olyan izgalmas, de százszor is meg tudom nézni, mert olyan atmoszférát teremt. Rájöttem, hogy nincs ilyen jellegű film vagy sorozat Magyarországon, illetve a filmekben lassan talán már kezd alakulni valami. Van egy generáció, amely nem nagyon kap hazai gyártású tartalmakat.
A tíz részt húsz napon át forgatták, de ezt ne úgy képzeljük el, hogy húsz napon át egyfolytában dolgoztak, hanem kisebb etapokban forgattak a tavalyi év szeptembere és novembere között, részben azért, mert két főszereplőjüknek éppen abban az időben főpróbái voltak a színházukban, így csak korlátozottan értek rá. A képi világ állításuk szerint dinamikus és filmszerű lesz, és egyáltalán nem emlékeztet majd a telenovellákra.
Úgy tűnhet, hogy sokkal nagyobb költségvetésből készült a sorozat, mint amennyiből valójában, mert rengeteg külső helyszínünk van, úgy negyven körül. Forgattunk a Balatonon, több budapesti szórakozóhelyen, tényleg olyan helyeken – Madách tér, Fogasház, A38 stb. –, ahol megfordulnak a budapesti fiatalok.
A Nofilter 2019 őszén debütál az RTL Most+ internetes platformon.