Tabuk nélkül
Szponzorált tartalom

Felfalod a hűtőt mielőtt megjön? Tudjuk, mi az oka!

A PMS-t, azaz a premenstruációs szindrómát leginkább a rossz kedélyállapotról és a hasi görcsökről ismerjük, de ugyanúgy a tünetei közé tartozik az állandó éhségérzet és folyamatos evés is.

A PMS, vagyis a premenstruációs szindróma a menstruáló nők nagy részét érinti valamilyen formában. Sokaknál csak testi panaszokat okoz, mások viszont testi és lelki tüneteit egyaránt tapasztalják:

  • labilis kedélyállapot,
  • ingerlékenység,
  • álmatlanság,
  • fáradtság,
  • éhségrohamok is jelentkezhetnek, amik arra késztetnek, hogy felfaljuk a hűtőnk teljes tartalmát.

Tudtad? Kutatások szerint a PMS alatt a szokásos mennyiségnél akár napi 500 kalóriával több szénhidrátot is beviszünk a szervezetünkbe.

PMS vs. nők

Nrmális, ha felfalod a hűtőt a menstruáció előtti napokban. Fotó: getty

Mi az a PMS?

A tünetegyüttes hormonális változásokra vezethető vissza, amelyek a menstruációs ciklus utolsó két hetére jellemzőek.

A PMS kiváltó okát pontosan még nem sikerült meghatározni, de a túlzott stressz és az egészségtelen életmód egyaránt szerepet játszhat a kialakulásában, akárcsak a hormonok. A női ciklust alapvetően két hormon, az ösztrogén (tüszőhormon) és a progeszteron (sárgatesthormon) vezérli. Termelődésük szabályozása, illetve egyensúlyban tartása az agyban történik. A menstruációt megelőző napokban a PMS-re jellemző tünetek olyankor jelentkeznek, ha a szervezetben valamiért megbomlik a menstruációs ciklus hormonális egyensúlya.

Az egyik legbosszantóbb tünet az állandó evéskényszer. Mi ennek az oka?

Erre többféle magyarázat is született.

  • A falásrohamok a menstruációt megelőző időszakban jelentkező szerotoninszint-csökkenésre is visszavezethetők: a szerotonin hiánya okozza ugyanis az ilyenkor tapasztalható szorongást, feszültséget, depressziót. Öntudatlanul is igyekszünk helyreállítani a szervezet szerotoninszintjét, amire az egyik legjobb „módszer” a szénhidrátok (köztük természetesen az édességek, csokoládé) fogyasztása.
  • A menstruációs ciklusnak ebben a szakaszában az ösztrogénszint csökken, a progeszteron szintje viszont megnő a szervezetben, ezen hormonális változás miatt pedig – a kutatások szerint – a nők jobban kívánják az ételt.

Semmi pánik, van megoldás!

A PMS tünetei egyénenként más és más formában jelentkezhetnek, ezért a kezelésük is személyre szabott. Vannak, akiknél indokolt és hatásos lehet az orvos által javasolt hormontartalmú gyógyszerek alkalmazása, de a változatos tünetek kezelésére alkalmazhatunk hormonmentes növényi gyógyszert, illetve egyéb tünetenyhítő szereket is, mint például gyulladáscsökkentőt, fájdalomcsillapítót, görcsoldót, feszültségoldót, altatót.

Fontos: figyeljünk az étkezésünkre!

Ha nem akarunk néhány nap alatt jó pár plusz kilóval gazdagodni, figyeljünk oda az étkezésünkre. Kutatások szerint a megfelelő mennyiségű kalcium- és D-vitamin-bevitel jótékony hatással lehet a PMS-re. Hogy a PMS ne legyen annyira megterhelő, fontos, hogy az étrended tartalmazzon tejet, joghurtot, sovány sajtokat és olyan zöldségeket, mint a brokkoli vagy a káposzta. Kerüljük a cukros és a finomított lisztből készült ételeket, csökkentsük a koffein és a só mennyiségét. Iktassuk ki a tünetek felerősítésében esetleg szerepet játszó táplálékokat, mint amilyen például a vörösbor, a csokoládé vagy a penészes sajtok.

Tipp: a sport hatására gyorsul a vérkeringés, az emésztés, illetve a méreganyagok kiválasztása is, amelyek mind-mind segítenek a hormonális egyensúly fenntartásában, így a PMS tüneteinek csökkentésében.

(Nyitó kép: getty)

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése