Ma ünnepelné 91. születésnapját Audrey Hepburn, akinek hollywoodi karrierjét végigkísérte a szépség és elegancia, ő maga pedig igazi divatikonná vált. Magas, karcsú termete, üde, franciásan bájos arca egészen más szépségideállá tette őt, mint a filmvásznak nőies domborulatokkal megáldott végzet asszonyai, élükön Marilyn Monroe-val. Megjelenése, öltözködése máig hatással van a divatra, amely annak is köszönhető, hogy leghíresebb filmjeinek kosztümjei, mint a Római vakáció, a Sabrina vagy az Álom luxuskivitelben, tökéletesen illettek ahhoz a stílushoz, melyet a színésznő privát életében is képviselt, azok máig tartó népszerűsége pedig stílusa halhatatlanságát is eredményezte.
1. Audrey Hepburnnek köszönhetően lett a kis fekete ruha kötelező alapdarab
A színésznő és Hubert de Givenchy élethosszig tartó barátságot kötöttek közös munkáik során, a divattervező számos, mára ikonikussá vált ruhát tervezett a számára, melyek népszerűségéhez azonban kétségtelenül kellett Hepburn ártatlan bája, törékenysége is. Így van ez a kis fekete ruhákkal is, melyeknek ha Coco Chanel az anyja volt, Audrey Hepburn a tündérkeresztanyja, aki valódi alapdarabbá tette őket azáltal, hogy filmjeiben és a való életben is rendszeresen és szívesen viselte őket.
2. Ékszermárkát nem tett még híressé senki úgy, mint Audrey Hepburn a Tiffany-t
1961-es filmje, az Álom luxuskivitelben (Breakfast at Tiffany’s) nem csak Holly Golightly kis fekete ruhája miatt vált emlékezetessé, de a Tiffany & Co. ékszermárka vezetői sem sejthették, micsoda népszerűségugrást könyvelhetnek majd el “szereplésükkel”. A Tiffany akkoriban is elismert luxus ékszermárkának számított, a film hatására azonban maga lett a kékbe csomagolt álom.
Lady Gaga múlt évi Oscar-gálás megjelenése nem csak amiatt maradt emlékezetes, hogy átvehette első Oscar-díját, de amiatt is, hogy estélyi ruhájához ugyanazt a kanárisárga Tiffany-gyémántot viselhette, melyet utoljára Audrey Hepburn viselt 1962-ben, az Álom luxuskivitelben egyik promócióján.
3. Azon kevesek egyike, akiknek ketten is parfümöt terveztek
Hubert de Givenchy nem csak ruhákat tervezett a számára, de egy személyre szabott illatot is. A máig népszerű L’Interdit parfüm eredetileg Audrey Hepburn számára készült, Givenchy 1957-ben alkotta Francis Fabron parfümőr segítségével. A virágos-aldehides parfüm illatát sokáig csak a színésznő élvezhette és nem is szerette volna, ha kereskedelmi forgalomban is megjelenik, de végül a hatvanas években bemutatták, melynek első arca természetesen ő volt. A parfüm a bemutatása pillanatától a divatház egyik legnépszerűbb illatává vált, melyből két éve egy megújított illatvariánst mutattak be.
Minden szezonban újabb és újabb parfümök jelennek meg, de vannak illatok, melyek soha nem mennek ki a divatból.
Van azonban még egy illat, melyet kifejezetten a színésznő ihletett. A szintén neves Creed parfümház Spring Flower illata a nyolcvanas évek közepén készült és állítólag ez volt Audrey Hepburn legkedveltebb illata egészen haláláig. A Creed csak 1996-ban, három évvel a színésznő halálát követően jelentette meg az édeskés-virágos illatot, így Hepburn kívánsága e parfüm esetén végül teljesült, azt, amíg ő élt, csakis ő használhatta.
4. Egy ruhakialakítás elnevezése máig Audrey Hepburn filmszerepének nevét viseli
A történet szálai ismét csak Hubert de Givenchy-hoz vezetnek, méghozzá ismeretségük kezdetéhez. Első közös munkájuk az 1954-es Sabrina mozifilm volt, melynek kapcsán a színésznő lehetőséget kapott rá, hogy a történet azon felében, mikor a főszereplő visszatér Párizsból, filmbeli kosztümjei valódi párizsi darabok legyenek. Bár Givenchy fogadta szalonjában a színésznőt, egyedi ruhák tervezését nem vállalta a filmhez. Azt azonban lehetővé tette, hogy éppen készülő kollekciójából válasszon, és milyen jól tette. A film óriási siker lett a benne szereplő ruhákkal egyetemben.
A kis fekete ruha nem csak színe miatt okozott felkavaró sikert, de a nyakrész kialakítása önmagában is népszerűvé vált. A csónaknyak különösen tetszett a színésznőnek is, az ugyanis eltakarta kilátszó kulcscsontjait, a figyelmet pedig helyettük kecses vállaira irányította. A decolleté bateu-nek is nevezett kialakítást a ruha sikere láttán elkezdték Sabrina dekoltázsnak nevezni, a név pedig máig rajta ragadt.
5. A gamine stílus neki köszönhetően máig népszerű
A francia gamin, vagyis játékos, pajkos szóból ered az elnevezése az öltözködési stílusnak, mely a hatvanas években vált népszerűvé, és amely a korábbinál jóval letisztultabb, egyben praktikusabb, mégis nőies szetteket helyezte előtérbe. A stílus koronázatlan királynője egyértelműen Audrey Hepburn volt, aki “fiúsan” rövid hajával, törékeny testalkatával egészen új nőideált testesített meg. A-vonalú ruhákkal, magasderekú nadrágokkal, balerinacipőkkel és kényelmes felsőkkel jellemezhető öltözködési stílusa jóval könnyebben adaptálható volt a széles tömegek számára, mint a hollywoodi dívák megjelenése, generációja pedig szívesen át is vette, mint ahogyan máig népszerűnek számít ez az erőlködésmentes, mégis sikkes öltözködés.
6. Audrey Hepburn népszerűvé tette a selyemsálak viselését is
A könnyed selyemsálak természetesen nem Hepburnnek köszönhetik létezésüket, vállkendőként, kabátok, kosztümök elegáns kiegészítőjeként a párizsi sikk örök darabjának számított már korábban is, mint ahogyan máig megkerülhetetlen részese. Ő volt azonban az, aki szívesen viselte őket fejkendőként megkötve, úgy filmvásznon, mint a való életben is. Szokása pedig gyorsan divatot teremtett, hölgyek tömegei kezdték kalap helyett fejkendővel védeni frizuráikat, amelyek mellől nem hiányozhattak a napszemüvegek sem.