Nem egyszerű a helyzet, amiben vagyunk. Aggódunk a családtagokért, féltjük a munkánkat és amúgy is rajtunk van az év végi stressz, sok dolgot egész egyszerűen félresöprünk, lényegtelenné válnak. Ilyen például az, milyen irodakompatibilis ruhánk van (úgysem megyünk be az irodába), vagy mit veszünk fel szilveszterkor (hát, ne készüljünk nagy partizásra). Mindez meglátszik a boltok árukészletén is, hegyekben állnak a csillivilli rucik, a decens szettek és valahogy csak nem fogynak el. Nem úgy a melegítők és más, kényelmes cuccok, amik éppen megteszik, hogy otthonunk melegéből élvezzük az online meetingek meghittségét. A másik oldalról nézve sem könnyű ez a helyzet, rég volt ennyire rossz évük a divatmárkáknak, nem csoda, hogy veszettül próbálják kitalálni, mi az a divattrend, amire még most, a pandémia alatt is felkapjuk a fejünket.
A melegítő volt az első lépés
Emlékszünk? (Hülye kérdés,) naná hogy emlékszünk, márciusban egy nap alatt vedlettünk át a melegítőkbe és kínunkban azokon a mémeken mosolyogtunk, amik a kimaxolt pizsama- és melegítőviselésen élcelődtek. Mindez persze teljesen érthető volt, mégis ki a fenének volt kedve még kiöltözni is az egész helyzethez?! A nyár közeledtével aztán kezdtek javulni a dolgok, pár hétig úgy tűnt, mintha életünk visszaállna a rendes kerékvágásba. Hangsúlyozom, mintha. Mert nem állt vissza, de legalább mehettünk egy picit ide-oda, most azonban ismét ott vagyunk, mint az elején: ha nem is megy a #maradjotthon hashtag, azért tudjuk jól, vigyázni kell, máskülönben pedig lassan igazán nincs is hová mennünk, az osztrák mintát látva pedig örüljünk, ha ennyivel megússzuk.
Mégis mit tehet ilyen helyzetben egy divatmárka? Hát persze, elkezd melegítőket gyártani. Ment is szépen a biznisz, már úgy értve, hogy a tavasszal nyakukon maradt irdatlan árukészlet legalább egy részét el tudták adni, és a veszteségeket, amennyire lehetett, minimalizálták, de még így is komoly visszaesések voltak és vannak a forgalomban. Hiába az online webshopok szárnyalása (Amerikában egy friss felmérés szerint a karácsonyi bevásárlások több mint negyede online lesz, tekintélyes 198 milliárd dollár értékben, amely arányt a korábbi becslések úgy tippelték, majd csak négy év múlva éri el az ország), az üzletek veszteségeit összességében azonban nem kompenzálják az onnan csordogáló bevételek (várhatóan a bevételek 20 százalékos esését fogják a divatipar szereplő elkönyvelni erre az évre.)
A melegítő azonban egy ponton túl unalmassá válik, idővel ugyanis mindenki beszerzi a vágyott darabszámot, csökken az érdeklődés, csökken a bevétel. A tátongó űrt az örök alapdarab farmerrel kezdték betölteni, hisz e nemes nadrág már éppen elég csinos a hétköznapokhoz és a kereslet is megvolt rá. Egy nagy változás azonban történt:
Keresettebbek lettek a spandex farmerek
Egész pontosan a gumírozott derékrész és a nagyobb százalékban elasztikus szálat tartalmazó anyag az, ami a kasszáig tolja a vásárlókat, ez derül ki legalábbis az Edited felméréséből, amit a The Business of Fashion cikke hivatkozott, miszerint „a rugalmas derékrésszel ellátott új farmerfazonok száma szeptember és október között 35 százalékkal nőtt”. Vagyis a kényelem alapvetés lett, senkinek sincs kedve itt-ott szorító ruhákban eltölteni a napot, függetlenül attól, hogy lehet-e valahová menni vagy sem. Mindez pedig még a márkáknak is kedvez, a rugalmasabb anyagból készült ruhák ugyanis nagyobb eséllyel passzolnak, így az online rendelések örök problematikája, a visszaküldések száma is alacsonyabb a körükben. Ez pedig most, hogy megugrott a webshopok forgalma, csak még fontosabb lett.
Ha épp nem farmert vásárolunk, a rugalmas derékkialakítás akkor is keresett, a lágy esésű pamut, a finom gyapjú, a puha kötött anyag mind jó barátai, de az alapból is divatos normál és magas derékvonal is kedvez annak, hogy a fazon ne csak kényelmes, de a maga lezser módján mutatós is legyen.
Megkötős elegancia
Hogy mi számít elegánsnak, meglehetősen relatív, a jól öltözöttség fokmérője mindenesetre észrevehetően alacsonyabb szinten jelez. Mert az öltöny, kiskosztüm persze, elegáns, mint ahogyan az estélyi ruhák is, sokkal érdekesebb náluk, hogy már mi számít elegánsnak. Mi a belépő szint oda, hogy valakire a csinos, jól öltözött és hasonló kifejezéseket aggassuk. A gumis derekú nadrágok ezidáig a kismamák és pocakban erős testalkatúak mentsvára volt, a többiek inkább kedves mosollyal nyugtázták kényszerű döntésüket és ellentmondást nem tűrően húzták magukra normál derekú nadrágjukat. Meg hát mégiscsak.
Most pedig mi történik? Teljesen mindegy, hány kiló vagy, hová hízol vagy hová nem, a gumírozástól fodrozódó derékrész top trend lett, és hogy minderre ráfejeljünk, még a megkötős fazon is tökéletesen elfogadottá vált.
2020 elhozza a gatyamadzag tündöklését, a masnira kötött pamutzsinór vígan himbálózhat akkor is, ha csinos blúzt viselünk és tévedésből magassarkúba bújunk sneaker helyett.
A paperbag nadrágok már pár éve legitimálták a fazont, a kényelem még nagyobb felértékelődése pedig csak tovább erősítette a tényt, hogy a madzaggal megkötött nadrág bizony elegáns.
Meddig tart mindez?
Jó kérdés. A választ pedig majd a koronavírus-járvány alakulása határozza meg. Mindenesetre az új 2019 nem jövőre jön el, 2021 első félévére nem prognosztizálnak óriási változásokat, így hát tavasszal nem ruccanunk át Londonba shoppingolni, nem reppenünk az olaszokhoz hétvégi miniszabira, hanem örülünk, ha saját városkánkban lézenghetünk. Mindez pedig tovább táplálja majd a kényelemorientált öltözködés iránti igényt, jó időre megtartva a gumis derekat, a kényelmesen bő overallokat, a lágyan ölelő kötött ruhákat, a sportcipőket és laza nacikat. Még a melegítőket is sikerült újra kitalálni, a letisztult fazonú, egyszínű szettek egyértelműen arra születtek, hogy bármikor az utcán is viseljük őket. Hogy az elkényelmesedés ilyetén legitimálása valójában jó-e nekünk, az már más kérdés, amiről mindenkinek megvan a maga véleménye. Az enyém az, hogy nem. A tiéd mi?