Amióta 2015-ben a spanyol divatház művészeti vezetését a divattervező, Demna vette át, azóta a Balenciaga a megosztó döntések zászlóshajója lett. Így például luxustermékké változtatták az IKEA pár száz forintos bevásárlótáskáját, a Crocs papucsokat magassarkú cipővé tették, majdnem 2 ezer dollárért árultak rongyosra hordott(nak tűnő) sneakereket, Kim Kardashiant tetőtől talpig feketébe öltöztették a Met-gálára, ami még az arcát is takarta, és egy alkalommal menekülteknek maszkírozták a kifutón felvonuló modelljeiket, akik drága bőrből készült kukászacskókkal sétáltak a divatbemutatón. Az ezeket a pillanatokat övező botrányok voltak azok, amiket a Balenciaga el akart érni – azáltal ugyanis, hogy Demna márkája provokálta a közönségét, rákényszerítette őket arra, hogy átgondolják az „ízlés” általános fogalmát.
Most azonban túl messzire mentek. Két kampányuk is össztűz alá került, minek hatására ugyan bocsánatot kértek, de rájöttek, hogy az Instagramon közzétett sajnálkozás egy ilyen kaliberű esetben egyszerűen nem elég. Ezért a napokban végül kiadtak egy hivatalos nyilatkozatot is (amit persze az Instán is megosztottak). Ebben bevallották, hogy „súlyos hibák sorozatát követtük el, amelyekért a Balenciaga felelősséget vállal”. A divatház a továbbiakban közölte, hogy „belső és külső nyomozást” indít az ügyben, valamint felveszi a kapcsolatot „olyan szervezetekkel, melyek a gyerekek védelmére specializálódnak és céljuk, hogy véget vessenek a gyerekek bántalmazásának és kizsákmányolásának”.
„Tanulni szeretnénk a hibáinkból, és meghatározni, hogyan tudunk hozzájárulni a jó ügyhöz”
– zárták le a közleményt.
Mi történt pontosan?
A botrány november 16-án tört ki, mikor a Balenciaga útjára indította a Balenciaga Gift Shop névre hallgató kampányát. A képek az előző hónapban készültek egy olasz dokumentumfotós, Gabriele Galimberti által, aki munkájában azokra a történetekre fókuszál, amiket a tárgyaink mesélnek rólunk. Galimberti korábban egy könyvet is kiadott, amiben gyerekeket fényképezett a játékaikkal – divatanyagot viszont most fotózott először.
A kampányban hat gyerek szerepelt, mindegyikük egy-egy plüssmackó formájú táskát fog a képeken. Csakhogy a macik nagyon nem úgy néznek ki, mint amit szívesen odaadnánk egy kisgyerek kezébe: fekete monokli a szemük körül, a bundájuk tépett, és nem mellesleg necc pólóba és bőr hámba bújtatták őket; a fotó többi részén pedig borospoharak és egyéb (nagyon is felnőtteknek szóló) ajándéktárgyak hevertek a gyerekek körül.
Az olasz művész elmondása szerint a tárgyak, a gyerekek és a helyszín mind-mind a Balenciaga választása volt, a fotózás során pedig a divatház számos alkalmazottja is jelen volt.
Nem sokkal a Gift Shop kampány posztolása után óriási felháborodás tört ki, hiszen a képek gyerekeket állítottak összefüggésbe BDSM-kellékekre emlékeztető tárgyakkal. 5 nappal később, november 21-én a márka újabb kampányt indított a neten: a Garde-Robe nevű reklám a botrány újabb hullámát hozta magával.
A júliusban készített anyagban – melyben az idén májusban bemutatott kollekciót reklámozták – olyan hírességek álltak modellt, mint Nicole Kidman, Isabelle Huppert vagy Bella Hadid. Egy irodai környezetben fotózták őket, körülöttük többek között Matthew Barney The Cremaster Cycle című könyve, Michaël Borremans As Sweet as It Gets című festményeivel együtt. Utóbbit a David Zwirner galéria úgy jellemezte, mint olyan alkotások, melyben „a kisgyermekek játékos, de titokzatos cselekedetekben vesznek részt, baljós felhangokkal és erőszakos célzásokkal”. Ez azért lényeges, mert – mint ahogyan azt a közösségi média felhasználók kiszúrták –, volt még egy kellék a fotón, melynek fényében egészen megdöbbentő az egész kampány. Egy 3000 dolláros táska mellett ugyanis az íróasztalon heverő papírok között a washingtoni Legfelsőbb Bíróság 2008-as döntésének egy oldala látszik. Ez volt az a döntés, mely kimondta, hogy a gyermekpornográfia terjesztése törvénytelen, nem terjed ki rá a szólásszabadság védelme.
Ki a felelős?
A Balenciaga tehát, mint mondtuk, igyekezett bocsánatot kérni az Instán. Először a Gift Shop kampány miatt, amit azonnal eltávolítottak minden social média felületükről, mert mint írták: „Őszintén sajnáljuk, bármilyen sérelemért, amit az ünnepi kampányunk okozott. A plüssmackó táskákat nem szabadott volna gyerekekkel reklámoznunk.”
Órákkal később pedig érkezett a Garde-Robe-bal kapcsolatos bocsánatkérés is:
„Bocsánatot kérünk, amiért felkavaró dokumentumokat helyeztünk el a fotón. Nagyon komolyan vesszük ezt az ügyet, ezért jogi lépéseket tettünk azon résztvevők felé, akik a helyszínt berendezték, és általunk nem jóváhagyott kellékeket szerepeltettek a kampányban. Erősen elítéljük a gyerekek elleni erőszak minden formáját. Kiállunk a gyerekek biztonsága és jóléte mellett.”
November 25-én a Balenciaga valóban bíróságra terelte a Garde-Robe-ügyét: a divatház 25 millió dollárra pereli a North-Six nevű produkciós céget és Nicholas Des Jardins-t, a kampány fotóinak berendezőjét. (A céggel nem először dolgozott együtt egyébként a márka: hat korábbi kampányukat is rájuk bízták már.) A keresetben a Balenciaga ismételten azt állítja, a divatcég tudomása nélkül kerültek a dokumentumok a fotózás helyszínére, ez pedig hamisan asszociálta a Balenciagát a gyermekpornográfiával. Csakhogy Des Jardins ügyvédje szerint a Balenciaga képviselői ezúttal is „jelen voltak a fotózáson, és ellenőriztek minden papírt és kelléket, De Jardins pedig mint a set designer nem felelős a fotózáson készült képek kiválasztásáért sem”.
És miután a fényképeket valóban a márkának kell jóváhagynia és kiválogatnia, valamint a Gift Shop kampány is a divatház ötletén alapult, ezért a november 28-án kiadott hivatalos nyilatkozatában a Balenciaga „teljes felelősséget vállalt” végeredményben mindkét reklám hibáiért.
Itt jegyeznénk meg, hogy a plüssmacis fényképeket készítő Gabriele Galimbertit ez már rég nem vigasztalja: a férfit halálos fenyegetésekkel, gyűlöletüzenetekkel bombázzák, emellett számos személyes adata (köztük a telefonszáma) is nyilvánosságra került.
„Jelen pillanatban senki sem akar velem dolgozni, mert a nevem mindenhol összemosódott a pedofília szóval. 25 éve készítem a személyes projektjeimet, aztán jött ez a kampány, ami mindent tönkretett. Rosszul alszom. A családom betegre aggódja magát miattam”
– mondta a fényképész a New York Timesnak.
És mi lesz most?
Bár a hosszú távú következményeit nem tudjuk megjósolni, már most elérte a Balenciagát a botrány első negatív hatása. Két nappal ezelőtt a Business of Fashion visszavonta a Demnának szánt díjat, mondván, számukra a „gyerekek biztonsága a legfontosabb”. A hírnevük csorbulása pedig elég komoly problémákat hozhat még a Balenciagának, nem valószínű ugyanis, hogy mondjuk Amerikában (ami a luxustermékek legnagyobb piacának számít a világon) olyan nagy lelkesedéssel fordulnának a márka felé egy ilyen szituáció után.
Főleg, hogy ha továbbra is ilyen erővel zúdul rájuk a kritika a közösségi média irányából. Persze az is igaz, hogy a social média mostanra már megosztotta a munícióját a Balenciaga és azon sztárok között, akik gyakran dolgoznak együtt a divatházzal – és napokig nem szóltak egy szót sem a botrányról. Így támadás alá került a Garde-Robe kampányban részt vevő Nicole Kidman, Isabelle Huppert és Bella Hadid, vagy épp Kim Kardashian, akinek Demna segített átformálni a stílusát a sztár válása után. Azonban végül nem ők, hanem Kanye West volt az első, aki felszólalt a márka ellen.
A rapper, akivel a Balenciaga megszakította az együttműködést a saját problémás viselkedése miatt, azt mondta: „Ez az egész azt mutatja, mennyire kontrollálva vannak a hírességek. Senkit nem látsz erről a szituról beszélni. Ne hagyjátok magatokat befolyásolni általuk, hiszen őket azok az emberek irányítják, akik valójában befolyásolják a világot. Ők nem Isten szolgái”.
Néhány napra rá Kanye exe, Kim Kardashian végre megtörte a csendet. A Twitteren tette közzé a nyilatkozatát, miszerint azért hallgatott eddig, mert „szerettem volna lehetőséget adni a csapatnak, hogy meghallgassam őket, és megértsem, miért és hogyan történhetett mindez. Négygyerekes anyaként megráztak ezek a felkavaró fotók. A gyerekeink biztonságának kell a legfontosabbnak lennie, és a gyermekbántalmazás bármilyen normalizálására irányuló kísérletnek nincs helye a társadalmunkban – és pont”. Kim hozzátette, hogy átértékeli a márkával való szoros kapcsolatát, a közös munka folytatását pedig annak függvényévé teszi, hogy mennyire vállalnak felelősséget a hibáikért, valamint milyen lépéseket tesznek a gyermekvédelem érdekében.
A többiek egyelőre továbbra is hallgatnak – egyedül Bella Hadiddal kapcsolatban vette észre a Daily Mail, hogy nemrég kitörölt néhány friss fotót az Instájáról, amin a Balenciagát promótálta. De persze elképzelhető, hogy csak egy időzített posztról volt szó, amit a modell a történtek fényében gyorsan inkább leszedett az oldaláról…
(Forrás: New York Times, Page Six, Indy100)