December 29-én, 81 éves korában távozott az élők sorából Vivienne Westwood. A tervezőt leggyakrabban a punk nagyasszonyaként emlegetik, aki vérbeli provokátorként írta be magát a divattörténelembe. Fél évszázados munkássága során elképesztően sokrétű, egyedi, érzékeny és rebellis módon alkotott és pazar, nagy hatású életművet hagyott maga után. Most a tíz legjelentősebb kollekciója felidézésével tisztelgünk előtte.
Pirate – 1981-1982 ősz-tél
Vivienne Westwood és Malcolm McLaren első kifutói kollekciója az 1981-es londoni divathéten debütált Pirate kollekció volt. Középpontjában a romantizált kalóz esztétika állt, erőteljes színekkel és a indián népviselet ihlette mintákkal felturbózva. A kollekció meghatározó darabjai voltak a csatos kalózscsizmák, illetve a bricsesz jellegű, bő ülepű nadrágok, melyek teljesen szembehelyezkedtek a korszak aktuális trendjeivel.
Mini-Crini – 1985 nyár
Az 1985-ös Mini-Crini kollekció egyik ihletforrása II. Erzsébet gyermekkori gardróbja volt. A kreátor nem titkolt célja volt, hogy a nyolcvanas évek maszkulin, vállhangsúlyos sziluettjei helyett újra divatba hozza a finom, hercegnős szabásvonalakat. Ami miatt azonban ez a kollekció a leginkább emlékezetes, hogy itt jelent meg először a viktoriánus krinolin és a modern mini keresztezéséből született Mini-Crini szoknya. A harangszerű ruhadarab a tervező egyik ikonikus dizájnjává vált, mely későbbi kollekcióban is időről időre visszatért.
Harris Tweed – 1987-1988 ősz-tél
Westwood, mint azt egy nyilatkoztában felidézte, a londoni metrón utazva figyelt fel egy Harris Tweed kabátot viselő, tizenéves lányra, ez adta az inspirációt 1987-es Harris Tweed kollekció megalkotásához. Fő eleme, ahogy az a nevéből is kiderül, a Harris Tweed, vagyis az a jellegzetes gyapjúszövet volt, melyet a Külső-Hebridák lakói tiszta, szűz gyapjúból, kézi munkával szőnek és festenek. Szabásvonalak tekintetében Westwood a brit szabászat hagyományaira alapozott, megküldve azt néhány váratlan, pimasz csavarral. A kollekció jelentős mértéken hozzájárult, hogy a Harris Tweed divatszövetként született újjá, fellendítve ezzel a helyi ipart.
Portrait – 1990-1991 ősz-tél
A szintén történelmi gyökerekkel rendelkező fűzőket Westwood először még a 70-es években készített fétis-kollekcióiban alkalmazta, majd a 80-as évek végén immár szofisztikáltabb formában, felsőruházatként felbukkantak a Harris Tweed, illetve az 1988-1989-es őszi-téli Time Machine kollekciókban is. Az 1990-1991-es őszi-téli Portrait kollekcióban aztán már a fűzők kapták az egyik főszerepet. A kollekciót a londoni Wallace Gyűjtemény 18. századi festményei, azon belül is legfőképpen François Boucher francia festőművész alkotásai, valamint a rokokó bútorok inspirálták.
Anglomania – 1993-1994 ősz-tél
Az 1993-1994 ősz-téli Anglomania bemutatója már azzal beírta magát a divattörténelembe, hogy ez volt az a bizonyos show, melyen Naomi Campbell toronymagas platformcipőjében megbotlott, majd fenékre esett a kifutón. A kollekció azonban – melyet Westwood immár a férjével és alkotótársával, Andreas Kronthalerrel közösen készített – nem csupán emiatt jelentős, hanem azért is, mivel az elegáns, strukturált brit szabászatot bravúrosan ötvözte pompás, glamúros francia stíluselemekkel.
Café Society – 1994 tavasz-nyár
Az 1994-es tavaszi-nyári Café Society-vel Westwood és Kronthaler az Haute Couture atyja, Charles Frederick Worth munkássága előtt tisztelgett. A kollekciót elragadó dekadencia, teatralitás és erotika jellemezte. A tervezőpáros a legkevésbé sem spórolt az anyaggal: a kollekció legjellegzetesebb darabjai a terjedelmes, krinolin szoknyarésszel készült estélyi ruhák voltak.
On Liberty – 1995-1996 ősz-tél
Az 1995-1996-os őszi-téli On Liberty kollekciót John Stuart Mill angol filozófus inspirálta és mondanivalójában az egyén szabadságát állította középpontba, mindezt jó adag angol humorral fűszerezve. Bár a kollekciót a skót kockás ruharabok uralták, azonban mégsem elsősorban ezek, hanem a bundabugyis szőrmeszett maradt belőle a legemlékezetesebb, melyet a későbbi francia First Lady, Carla Bruni mutatott be a kifutón.
Anglophilia – 2002-2003 ősz-tél
Az Anglophilia megalkotásakor Westwood ismét egyik kedvenc történelmi korszakából, a rokokóból merített. A kollekció legkiemelkedőbb darabja az az aszimmetrikus vonalú, ráncolt selyemruha, amivel azt az öltözéket kreálta újra kortárs módon, melyben François Boucher 1758-ban készült festményén Madame de Pompadourt ábrázolta.
Propaganda – 2005-2006 ősz-tél
Vivienne Westwood pályafutása során a kollekcióit, illetve divatbemutatóit rendszeresen használta platformként, hogy hangot adjon szókimondó nézeteinek, illetve kiálljon az olyan, általa fontosnak tartott ügyek mellett, mint például az egyenjogúság, a skót függetlenség, a Brexit elleni tiltakozás, vagy épp a klímaváltozás elleni küzdelem. Az egyik legpolitikusabb kollekciója a 2005-2006-os Propaganda volt, melyben a katonai ihletésű öltözékeket társadalmi és politikai szlogenekkel feliratozta.
Unisex: Time to Act – 2015-2016 ősz-tél
A 2015-2016-os őszi-téli Unisex: Time To Act kollekció, mely androgün dizájnjaival a nemi sztereotípiák elleni kiállást és az inkluzivitás fontosságát fogalmazta meg a divat nyelvén. Az uniszex öltözékeket férfi és női modellek vegyesen mutatták be a kifutón.