nlc.hu
Trend
Vivienne Westwood legmeghatározóbb kollekciói

Vivienne Westwood 10 kollekciója, ami átírta a divattörténelmet

Legmeghatározóbb kollekcióival emlékezünk a december végén elhunyt legendás divattervezőre.

December 29-én, 81 éves korában távozott az élők sorából Vivienne Westwood. A tervezőt leggyakrabban a punk nagyasszonyaként emlegetik, aki vérbeli provokátorként írta be magát a divattörténelembe. Fél évszázados munkássága során elképesztően sokrétű, egyedi, érzékeny és rebellis módon alkotott és pazar, nagy hatású életművet hagyott maga után. Most a tíz legjelentősebb kollekciója felidézésével tisztelgünk előtte.

Pirate – 1981-1982 ősz-tél

Vivienne Westwood és Malcolm McLaren első kifutói kollekciója az 1981-es londoni divathéten debütált Pirate kollekció volt. Középpontjában a romantizált kalóz esztétika állt, erőteljes színekkel és a indián népviselet ihlette mintákkal felturbózva. A kollekció meghatározó darabjai voltak a csatos kalózscsizmák, illetve a bricsesz jellegű, bő ülepű nadrágok, melyek teljesen szembehelyezkedtek a korszak aktuális trendjeivel. 

Vivienne Westwood 1981 ősz-tél

Pirate – 1981-1982 ősz-tél (Fotó: Getty Images)

Mini-Crini – 1985 nyár

Az 1985-ös Mini-Crini kollekció egyik ihletforrása II. Erzsébet gyermekkori gardróbja volt. A kreátor nem titkolt célja volt, hogy a nyolcvanas évek maszkulin, vállhangsúlyos sziluettjei helyett újra divatba hozza a finom, hercegnős szabásvonalakat. Ami miatt azonban ez a kollekció a leginkább emlékezetes, hogy itt jelent meg először a viktoriánus krinolin és a modern mini keresztezéséből született Mini-Crini szoknya. A harangszerű ruhadarab a tervező egyik ikonikus dizájnjává vált, mely későbbi kollekcióban is időről időre visszatért. 

Vivienne Westwood 1985 nyár

Mini-Crini – 1985 nyár (Fotó: Wikimedia Commons)

Harris Tweed – 1987-1988 ősz-tél

Westwood, mint azt egy nyilatkoztában felidézte, a londoni metrón utazva figyelt fel egy Harris Tweed kabátot viselő, tizenéves lányra, ez adta az inspirációt 1987-es Harris Tweed kollekció megalkotásához. Fő eleme, ahogy az a nevéből is kiderül, a Harris Tweed, vagyis az a jellegzetes gyapjúszövet volt, melyet a Külső-Hebridák lakói tiszta, szűz gyapjúból, kézi munkával szőnek és festenek. Szabásvonalak tekintetében Westwood a  brit szabászat hagyományaira alapozott, megküldve azt néhány váratlan, pimasz csavarral. A kollekció jelentős mértéken hozzájárult, hogy a Harris Tweed divatszövetként született újjá, fellendítve ezzel a helyi ipart. 

Vivienne Westwood 1987-1988 ősz-tél

Harris Tweed – 1987-1988 ősz-tél (Fotó: CHRISTOPHE SIMON / AFP)

Portrait – 1990-1991 ősz-tél

A szintén történelmi gyökerekkel rendelkező fűzőket Westwood először még a 70-es években készített fétis-kollekcióiban alkalmazta, majd a 80-as évek végén immár szofisztikáltabb formában, felsőruházatként felbukkantak a Harris Tweed, illetve az 1988-1989-es őszi-téli Time Machine kollekciókban is. Az 1990-1991-es őszi-téli Portrait kollekcióban aztán már a fűzők kapták az egyik főszerepet. A kollekciót a londoni Wallace Gyűjtemény 18. századi festményei, azon belül is legfőképpen François Boucher francia festőművész alkotásai, valamint a rokokó bútorok inspirálták.

Vivienne Westwood 1990-1991 ősz-tél

Portrait – 1990-1991 ősz-tél (Fotó: Getty Images)

Anglomania – 1993-1994 ősz-tél

Az 1993-1994 ősz-téli Anglomania bemutatója már azzal beírta magát a divattörténelembe, hogy ez volt az a bizonyos show, melyen Naomi Campbell toronymagas platformcipőjében megbotlott, majd fenékre esett a kifutón. A kollekció azonban – melyet Westwood immár a férjével és alkotótársával, Andreas Kronthalerrel közösen készített – nem csupán emiatt jelentős, hanem azért is, mivel az elegáns, strukturált brit szabászatot bravúrosan ötvözte pompás, glamúros francia stíluselemekkel.

Vivienne Westwood 1993-1994 ősz-tél

Anglomania – 1993-1994 ősz-tél (Fotó: Profimedia)

Café Society – 1994 tavasz-nyár

Az 1994-es tavaszi-nyári Café Society-vel Westwood és Kronthaler az Haute Couture atyja, Charles Frederick Worth munkássága előtt tisztelgett. A kollekciót elragadó dekadencia, teatralitás és erotika jellemezte. A tervezőpáros a legkevésbé sem spórolt az anyaggal: a kollekció legjellegzetesebb darabjai a terjedelmes, krinolin szoknyarésszel készült estélyi ruhák voltak.

Vivienne Westwood 1994 tavasz-nyár

Café Society – 1994 tavasz-nyár (Fotó: PAT/ARNAL/Gamma-Rapho via Getty Images)

On Liberty – 1995-1996 ősz-tél

Az 1995-1996-os őszi-téli On Liberty kollekciót John Stuart Mill angol filozófus inspirálta és mondanivalójában az egyén szabadságát állította középpontba, mindezt jó adag angol humorral fűszerezve. Bár a kollekciót a skót kockás ruharabok uralták, azonban mégsem elsősorban ezek, hanem a bundabugyis szőrmeszett maradt belőle a legemlékezetesebb, melyet a későbbi francia First Lady, Carla Bruni mutatott be a kifutón.

Vivienne Westwood 1995-1996 ősz-tél

On Liberty – 1995-1996 ősz-tél (Fotó: ARNAL/PICOT/Gamma-Rapho via Getty Images)

Anglophilia – 2002-2003 ősz-tél

Az Anglophilia megalkotásakor Westwood ismét egyik kedvenc történelmi korszakából, a rokokóból merített. A kollekció legkiemelkedőbb darabja az az aszimmetrikus vonalú, ráncolt selyemruha, amivel azt az öltözéket kreálta újra kortárs módon, melyben François Boucher 1758-ban készült festményén Madame de Pompadourt ábrázolta. 

Vivienne Westwood 2002-2003 ősz-tél

Anglophilia – 2002-2003 ősz-tél (Fotó: Pool DUCLOS/STEVENS/Gamma-Rapho via Getty Images)

Propaganda – 2005-2006 ősz-tél

Vivienne Westwood pályafutása során a kollekcióit, illetve divatbemutatóit rendszeresen használta platformként, hogy hangot adjon szókimondó nézeteinek, illetve kiálljon az olyan, általa fontosnak tartott ügyek mellett, mint például az egyenjogúság, a skót függetlenség, a Brexit elleni tiltakozás,  vagy épp a klímaváltozás elleni küzdelem. Az egyik legpolitikusabb kollekciója a 2005-2006-os Propaganda volt, melyben a katonai ihletésű öltözékeket társadalmi és politikai szlogenekkel feliratozta.

Vivienne Westwood 2005-2006 ősz-tél

Propaganda – 2005-2006 ősz-tél (Fotó: Stephane Cardinale/Corbis via Getty Images)

Unisex: Time to Act – 2015-2016 ősz-tél

A 2015-2016-os őszi-téli Unisex: Time To Act kollekció, mely androgün dizájnjaival a nemi sztereotípiák elleni kiállást és az inkluzivitás fontosságát fogalmazta meg a divat nyelvén. Az uniszex öltözékeket férfi és női modellek vegyesen mutatták be a kifutón.

Vivienne Westwood 2015-2016 ősz-tél

Unisex: Time to Act – 2015-2016 ősz-tél (Fotó: Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty Images

Források: 1, 2, 3, 4

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top