
A csehszlovák időkből származó régi karórák, amelyeket nagyszüleink viseltek, manapság akár egy autó árát is érhetik. A korábban néhány száz koronáért árult darabok mostanra értékes gyűjtői ritkaságokká váltak.
A háború után Csehszlovákia gyors ütemben építette ki óraiparát. A mindennapi viseletre szánt, megfizethető és mindenekelőtt strapabíró órákat gyártottak ekkoriban. Sok ilyen óra pedig még mindig ott lapul a nagyszülők fiókjában vagy hagyatékában.
Egyes gyűjtők a régi csehszlovák órákért több tíz- vagy akár százezer koronás – vagyis több százezer vagy több millió forintos – összegeket is kifizetnek. Egy Prim Tycho Brahe Kosmos óra tavaly péládul rekordot döntött egy online árverésen: a kikiáltási ára 90 000 korona (kb. 1,4 millió forint) végül 487 500 koronáért (7,5 millió forintért) kelt el.

Egy régi Prim Pavouk karóra (Fotó: Wikimedia Commons)
Az abszolút aukciós rekordokat persze a világ legnagyobb óramárkái tartják, mint például a Patek Philippe és a Rolex, de a gyűjtők egyre inkább felfigyelnek a kisebb gyártási volumenű és jellegzetes történelmű márkákra is, mint például a csehszlovák modellek. Sok szakértő azt jósolja, hogy a csehszlovák órák történetüknek és a fennmaradt darabok korlátozott számának köszönhetően egyre keresettebb gyűjtői darabokká válhatnak nemzetközi viszonylatban.
Laikus szemmel persze elég nehéz lehet megállapítani, hogy egy régi óra valóban ritka és értékes-e. Az órásmesterek szerint érdemes az általános állapotot vizsgálni. Fontos az eredeti feliratok tökéletes állapota, a megőrzött számlap és a működő eredeti szerkezet, valamint a túlzott polírozásból vagy szakszerűtlen javításból származó nyomok hiánya. Az is fontos, hogy megtudjuk, melyik időszakból származik az óra, és hány darabot gyártottak belőle. Léteznek limitált szériás, akár különleges alkalomra kiadott modellek is, amelyek értéke a kis darabszám miatt magasabb lehet. A ritkaságot tehát általában az alacsony gyártás, a jó állapot és a történelmi jelentőség kombinációja növeli.
A csehszlovák modellek további előnye a viszonylag alacsony szervizigény. A szokásos javítások sokkal olcsóbbak, mivel a pótalkatrészek még mindig kaphatók, és sok órásmester könnyen megbirkózik ezeknek a régebbi modelleknek a mechanikájával.