Egy repülőgép fedélzetén több olyan szabály van, amit be kell tartaniuk az utasoknak, ilyen például hogy le- és felszálláskor be kell kapcsolniuk a biztonsági övet, vagy fel kell hajtani a tálcákat. Az is megszokott dolog, hogy a repülés elején és végén fel kell húzni az ablakon a sötétítőt, bár azt csak kevesen tudják, erre miért van szükség.
Most az amszterdami Schiphol Nemzetközi Repülőtér egy blogposztban magyarázta el, hogy biztonsági oka van annak, hogy fel kell húzni a redőnyt az ablakon. „Ha bármi történik fel- vagy leszállás közben, a repülés legkockázatosabb szakaszában, akkor a szemed már hozzászokott a sötéthez, és gyorsabban tudsz reagálni” – írják. Ez az oka annak is, hogy a felszállás és a leszállás idejére csökkentik a fényerőt az utastérben.
Ezeknek az óvintézkedéseknek akkor lesz óriási jelentősége, ha egy vészhelyzet esetén a lehető leggyorsabban kell evakuálni az utasokat, akiknek így a szeme már valamennyire alkalmazkodott a kültéri fényviszonyokhoz. Ez persze nem csak akkor működik, ha odakint sötét van, hiszen ha kint vakító napsütés uralkodik, akkor az sem jó, ha a gépben félhomályhoz szokott az ember szeme, mert kilépve elvakítja az erős fény.
A lényeg az, hogy a sötétítő felhúzásával a kinti fényviszonyoknak megfelelő körülményeket lehet teremteni. Ahogy egy légiutas-kísérő fogalmazott:
Vészhelyzet esetén, ha sürgősen el kell hagyni az utasteret, nagyon fontos, hogy az ember azonnal tájékozódni tudjon a repülőgépen kívüli környezetben, és ne várjon arra, míg a szeme hozzászokik az erős fényhez vagy a sötétséghez.
Egy másik légiutas-kísérő hozzátette, hogy a felhúzott sötétítők azért is fontosak, mert a személyzet – de akár az utasok is – fel tudják mérni a repülőgépen kívüli körülményeket, hogy eldönthessék, merre a legjobb elhagyni a gépet. Például ha az egyik oldalon tűz ütött ki, akkor a másik irányba érdemes menekülni.
(Kiemelt kép: Unsplash)