Czirók András, a Szilágyi Erzsébet Gimnázium történelemtanára úgy gondolja, hogy az idei történelemérettségi feladatsora könnyen és gyorsan megoldható, megfelelő forrásokkal tűzdelt. Szerinte a diákok többségének nem okoz gondot, hogy kitöltse.
“Minden korszakot lefed az ókortól egészen a jelenkorig, és leginkább a képességek mérését helyezi a középpontba, amit nagyon jónak tartok. A szövegértési képesség is nagyon hangsúlyos szerepet kap a feladatok megoldásában, ami megint csak egy jó irány. A forráselemző képességet a képi és szöveges források alapján értékelik, rengeteg diagram és térképvázlat segít idén a diákoknak a megoldásban, amelyek jól használhatóak és világosak. Sok a feleletválasztós kérdés, ami nem karikázós választ kíván, ott egy-egy szavas válaszokat várnak a gyerekektől, illetve évszámokat .
A tavalyi érettségihez képest a tesztben van komoly változás: komplex tesztfeladat jelent meg, amely hosszúságában is más, mint az eddigiek, itt a fogalomhasználatot is vizsgálják, a forrásfelismerést is beszámítják, és 7 pontot ér a jó válasz, vagyis hangsúlyosabb, mint eddig. A komplex teszt rész egyébként az 1848-as forradalomra vonatkozik, itt a forrás aláhúzott részeit is elemezni kell. Egy másik tesztfeladat Julius Caesarhoz kapcsolódik, a középkori városok, Hunyadi Mátyás és a kereskedelemi útvonalak azonosítása is szerepel, térkép alapján. Egyébként ez az utolsó téma az atlasz alapján könnyen megoldható, ez a gyerekeknek nem lesz nehéz, ha használják a fejüket hozzá. A XVIII. századi népességről is van kérdés, és az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatához is kapcsolódik feladat, ahol 8 forrásrészletet adtak meg, ebből kell kiválasztani azt a részletet, ami nem kapcsolódik a Nyilatkozathoz.
A nyolcadik feladat a sztálini diktatúrával kapcsolatos, ehhez képi forrást is adtak, és szöveges forrásrészletet is, ezek alapján kell igaz hamis válaszokat adniuk a diákoknak ebben a témában. A feladatsorban szerepel a 2 világháború közötti Magyarország, ami itt meglepő lehet, mert nem biztos, hogy minden gyerek tanult róla, az az, hogy a vitézi renddel kapcsolatban vannak kérdések, viszont a jó hír az, hogy könnyen megoldható tárgyi tudás nélkül is, semmiféle lexikális ismeret nem kell hozzá. A tízes feladat a berlini fallal kapcsolatos, a hidegháború kialakulásáról szól. A történelemtanításba egy új témakör is bekerült: a gazdasági, társadalmi, állampolgári és munkavállalói ismeretek is, amit a szakma vitatottnak tart, hogy vajon tényleg a történelem része kell hogy legyen-e. Mindenesetre ebből a témakörből egy nagyon korrekt feladat lett, ami a magyarországi romákkal kapcsolatos, és könnyen megoldható. Tehát az előzetes aggályokat ez a témakör nem váltotta be, minden lexikális ismeret nélkül is remekül megoldható ez a rész, jó a forrásrészlet is hozzá.
A határon túli magyarság helyzete is téma a második világháború után, itt egy táblázat adatait kell értelmezni, ebben sem látok buktatót, világos, könnyen megoldható. Az igazi nagy változás az esszéírás területén van: eddig 8 esszétémából hármat kellett megírni, idén ehhez képest 4 témából kell kettőt választani. A kettő választott esszé közül egy hosszú és egy rövid esszét kell elkészíteniük a diákoknak. A két esszé összesen 50 pontot ér majd, vagyis a teljes történelemérettségi fele pontszámát (a teljes pontszám 100 pont). A rövid esszé témái idén az egyetemes történelem témaköréből voltak: az ókori görög hitvilág és a II. világháború kirobbanása közül lehetett választani. Mindkettő tanult, jó téma, nem hiszem, hogy nehézséget okozhat. A hosszú esszé mindig a magyar történelemből kerül kiválasztásra: idén IV. Béla és a tatárjárás volt az egyik téma, a másik pedig a dualizmus kori gazdaság bemutatása volt. Én minden évben szoktam tippelni, hogy mik lesznek majd az érettségiben, és ez az egyik olyan téma, amit eltaláltam, úgyhogy az én tanítványaimnak, bízom benne, menni fog.
Idén 3 atlaszt lehetett használni az érettségin, amiben még van évszámgyűjtemény, jövőre ez már másként lesz, mert kiveszik belőle az évszámokat. A törekvés lényege, hogy az érettségiben alap-lexikális ismeretek is számon kérhetők legyenek, mindenesetre idén a gyerekek még segítséget kaptak az atlaszból, még nem kellett fejből tudniuk az évszámokat. Összefoglalva a benyomásaimat: középszinten van az idei történelemérettségi, jól megoldható, tiszta és világos kérdések vannak benne, jó forrásokkal” – mondta el az NLCafénak Czirók András, a Szilágyi Erzsébet Gimnázium történelemtanára.