Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Baba percek

Szoptatós anyák étrendje – ezeket kerüld, ha kólikára hajlamos a babád

Normál esetben a szoptatós kismamák étrendje nem kell, hogy eltérjen a szokásostól – nem kell igazából sem többet sem mást enni, mit máskor. Egy kis extra folyadékbevitelre és tápláló, vitamindús ételekre ugyan szükség van, de a megszokott menün ezen kívül csak akkor kell változtatni, ha arra gyanakszol, hogy a babád hasfájását az általad fogyasztott ételek valamelyike okozza. Az alábbi ételek jöhetnek ilyenkor szóba.

 

Az anyatej minőségét és a mennyiségét nem igazán befolyásolja, hogy mit eszik az édesanya, mert az anya táplálékaiból csak kis mértékben választódnak ki különféle anyagok (például fehérjék) a tejben. Persze ha valaki kórósan keveset eszik, az már károsan befolyásolja a tejképződést, és bizonyos gyógyszerek és vegyszerek is átszivároghatnak belőle a baba táplálékába, illetve időnként az is előfordulhat, hogy a kicsi szervezete érzékenyebb bizonyos anyagokra, és az anya puffasztó hatású vagy fűszeres ebédje a kicsinál is hasfájást okoz.

Szoptatós anyák étrendje – ezeket kerüld, ha kólikára hajlamos a babád

Allergiát kiváltó fehérjék

Egyes ételek kiválthatnak allergiás tüneteket a babánál akkor, ha az anya túl sokat fogyaszt belőlük. Ilyen például a tej, a tojás és a halfélék, amiket érdemes korlátozni a szoptatás időszaka alatt: napi 2 dl tehéntejnél inkább ne fogyasszunk többet, és heti 3 tojás és egy hal is bőven elegendő. Előfordulhat, hogy még így is ekcémás tünetek jelentkeznek a babánál és erős hasfájós görcsök lépnek fel – ilyenkor az olyan erős allergén élelmiszereket, mint a tej és tejtermékek érdemes teljesen kiiktatni az étrendből, és a bennük található igen fontos kalciumot vitaminkészítmények formájában kell pótolni.

Rostokban gazdag ételek, zöldségek és gyümölcsök

A rostos ételek, a vitaminban gazdag gyümölcsök és zöldségfélék alapvető fontosságúak minden ember étrendjében ahhoz, hogy a szervezet megőrizze egészségét. Nincs ez másként a szoptatós anyáknál is, akiknek a szervezete ráadásul egy kis plusz terhelés alatt is áll, ezért a megfelelő vitaminpótlás számukra még fontosabb. Ugyanakkor ezek az ételek némelyike puffasztó hatású: például a hüvelyesek, bab, borsó, lencse, káposztafélék vagy a vastag héjas gyümölcsök fokozzák a gázképződést az anya emésztőrendszerében, és előfordulhat, hogy ugyanilyen hatást váltanak ki a babánál is. Érdemes figyelni a baba reakciót arra, hogy mit eszik a kismama, és ha fennáll a gyanú, hogy a kicsi hasfájásait az anya ételei okozzák, akkor ki kell kísérletezni, hogy melyiket kell átmenetileg kivonni az étrendből.

Szoptatós anyák étrendje – ezeket kerüld, ha kólikára hajlamos a babád

Tévhit, hogy a puffasztó ételek mindenképpen kerülendők – ezek ugyanis sok, nagyon fontos tápanyagot tartalmazhatnak (például a karfiol, a bab vagy a kelkáposzta), és csak akkor kell korlátozni őket az étrendben, ha a baba nyugtalanná válik tőlük, és kólikás, hasfájós tünetei lesznek. Fontos viszont, hogy bármilyen zöldséget vagy gyümölcsöt is fogyaszt az édesanya, azokat mindig alaposan mossa meg és akár hámozza is le őket, nehogy a felületükön marad permetszerek, vegyszerek és más idegen anyagok bajt okozzanak a babának.

Fűszeres ételek

A fűszerekkel hasonló a helyzet, mint az előbb felsorolt puffasztó hatású zöldségekkel és gyümölcsökkel: van, akinél semmiféle gondot nem okoznak, más babák viszont érzékenyebbek rá. Általában a túlzott fűszerezés az anyák emésztésére nézve sincs pozitív hatással, sőt inkább okoznak nehéz éjszakákat és kellemetlen gyomortüneteket, amik közvetlenül nincsenek ugyan hatással a babára, de az édesanya hangulatára rányomhatják a bélyegüket. Egy kialvatlan, morcos anya türelmetlenebb, a hangulati ingadozásait a baba is megérzi és maga is nyugtalanná válik. Ha azt tapasztaljuk, hogy a fűszeres, nehéz ételek így hatnak ránk, akkor inkább kerüljük őket, de legalábbis csökkentsük a mennyiségüket a szoptatás ideje alatt.

 

Címlap

top