Elindult a karácsonyi bevásárlási szezon, az élelmiszerláncok várakozásai szerint a tavalyinál erősebb lehet a decemberi forgalom – derül ki az MTI által készített körképből.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Vámos György leszögezte, december mindig a legerősebb hónap a kereskedelemben, így idén is azzal számolnak, hogy az év utolsó hónapjában lesz a legnagyobb a forgalom volumene. A főtitkár szerint a vásárlási kedvet erősíti többek között az infláció csökkenése, a reálkeresetek emelkedése, a SZÉP-kártya felhasználásának lehetősége az élelmiszerüzletekben, valamint a versenyt élénkítő kormányzati intézkedések, például az Árfigyelő és a kötelező akciók.
Olykor a drágább termék is belefér
A CBA-nál arra számítanak, hogy első körben a tartós élelmiszerek beszerzésével, majd a karácsonyhoz közeledve egyre inkább a friss termékek kerülnek előtérbe. Az előző hónapok tapasztalatai szerint a beszállítók mérséklik átadói áraikat, így a vállalat is csökkenteni tudja a fogyasztói árakat. Ez előrevetíti azt, hogy az idei karácsonyi forgalom volumene meghaladhatja az előző évit. Az akcióknak nagyon fontos szerepe van, ugyanakkor a korábbi tapasztalatok alapján karácsonykor a vásárlók az évközi minőséghez képest magasabb szintre váltanak, drágább termékeket választanak.
Az Auchannál azt nyilatkozták, hogy a karácsony mindig kiemelt időszak, a forgalom élénkülésére számítanak az idén is. Úgy látják, hogy a volumenben lehet még csökkenés, de kisebb, mint az előző évben. Az áruházlánc szintén azt tapasztalja, hogy a vevők közül sokan választják az év végi bevásárlásoknál a magasabb minőséget, ilyenkor olyan termékeket is betesznek a kosarukba, amit év közben nem feltétlenül vesznek meg. Rendszerint a december 4-i héttől kezdve nő fokozatosan az üzleteikben a forgalom, a csúcsidőszak előreláthatóan december 20-23. között lesz.
Online is vásárolnak
A Penny az előzetes számítások alapján a decemberi forgalmi volumenek mérsékelt élénkülésre számít az előző év azonos időszakához képest. Eddigi tapasztalataik alapján a legnagyobb forgalom egyértelműen az ünnepeket megelőző napokra koncentrálódik.
A Lidl a forgalom erősödését idén karácsony hetében várja, a legerősebb forgalomra pedig a hét közepétől számít a vállalat, mert az ünnepi friss termékek beszerzését a karácsonyi előtti pár napra időzítik a fogyasztók. A vásárlók elsősorban az akciókat részesítik előnyben, de az ünnepi nagybevásárláskor megfigyelhető, hogy a hétköznapokkal ellentétben a magasabb értékű, prémium termékek is a kosarakba kerülnek.
A Tesco áruházaiban legtöbben karácsony előtt két héttel vásárolnak, az online értékesítésben a karácsony előtti egy hét a legkiemelkedőbb értékben. Azt tapasztalták, hogy egyre többen keresik a jó minőségű, de kedvező árú saját márkás termékeket.
Kiemelt fotó: illusztráció, MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor