Életmód

Legyél sikeres vásárló!

Legnagyobb kalandjainkat a hétköznapok során éljük meg. Legnagyobb sikereink sokszor apróságok. Most megmutatjuk hogyan képviselheted sikeresen önmagad érdekeit, ha vásárolsz.





Napi rutin egy üzletbe belépni, levenni a polcról valamit, kosárba tenni és a pénztárhoz battyogni vele. De vajon mit tehetsz és mit nem tehetsz, ha a dolgok nem mennek ennyire simán. Márpedig tudjuk, hogy a dolgok általában nem mennek simán. A szabályok között a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség munkatársa, Klima Katinka segített eligazodni.

• Vásároltál valamit, de fél óra múlva, két üzlettel arrébb jobbat és olcsóbbat láttál, vagy annyira gyötör a lelkiismeretfurdalás a költekezés miatt, hogy legszivesebben azonnal visszacsinálnál mindent. Lehet-e?


• Nincs arra lehetőség, hogy csak azért, mert meggondoltad magad, a kereskedő kicserélje, visszavegye az árut. A gyakorlat azonban az, hogy az üzletekben hajlandók a cserére a vásárlást igazoló nyugta ellenében. Van olyan lakberendezési áruház, ahol 90 napon belül szabadon élhetünk ezzel a lehetőséggel!


• Kicsi lett az ajándékozott bébiholmi, vagy kiderült, hogy a hatodik ugyanolyan könyvet kaptad meg. Cserélheted-e ilyen esetben?


• Cserére csak minőségi kifogás esetén van mód. Kizárólag a kereskedő jóindulatán múlik, hogy hajlandó-e mégis.






• Akkor jöjjön a minőségi kifogás! Levált az új cipő talpa. Mit tehetsz és mit tehetnek veled?


• A levált talpú cipő minőségi kifogása esetén a a kereskedő feladata a vevő panaszát orvosolni a vásárlást követő két éven belül. Már első körben is kérhető a csere, ha az nem okoz többletköltséget, de lehetőség van a javítás kérésére, illetve a vételár visszatérítésére. Nem kötelezhető a vásárló a hibás aru értékének “levásárlására”, a Polgári Törvénykönyv nem ismeri ezt a fogalmat.


• Jártál már úgy, hogy a pénztáros elugrasztott a szomszédba pénzt váltani? Megkérhet erre? És neked jogod van visszautasítani?


• A pénztárban mindig elegendő mennyiségű váltópénznek kell lenni. Ha mégsem, akkor segíthetjük a pénztáros munkáját, de nem feladatunk és főleg nem kötelességünk a pénzváltás után szaladgálni. A vásárlónak joga van megválasztani a helyet, ahol vásárol és ahol megfelelően kiszolgálják.


• A hipermarketben a pénztárnál derül ki, hogy a kiválasztott árun nincsen vonalkód. Ki szaladjon a vonalkódért?


• Nem kötelességünk, de segíthetünk, vagy elállhatunk a vásárlástól. Erre az esetre “találták ki” egyes áruházakban például a görkoris segítőket.  





 Nagyon fontos kicsi cédula
A vásárlásnál kapott blokktól nem ajánlatos azonnal megszabadulni. Mindenféle jogunk alapja ugyanis a vásárlást igazoló kicsi papírfecni, érdemes egy ideig még a pénztárcában megőrizni. Élelmiszerek esetén az otthoni ellenőrzésig mindenképpen, minél tartósabb és drágább az áru, annál tovább őrizgessük a blokkját!


• Hazaértél, kicsomagolod a parizert és látod, hogy zöld. Mit tehetsz?



• Blokkal együtt menj vissza az üzletbe, kérd a cserét, vagy a vételár visszafizetését!


 • Mikor kell az üzletekben felmosni, egyáltalán mit jelent a záróra?


• Az üzleteket a zárás után szerencsés takarítani, a nyitva tartási idő, valóban nyitva tartást jelent. A záróra nem azt jelenti, hogy akkor kell az ott dolgozóknak elhagyni a helyiséget. Mivel a nagy áruházak folyamatos nyitvatartása során is állandóan van takarítás, ez a probléma nyilván a kisebb üzletekben jelenthet valóban problémát. A vásárlónak joga van eldönteni, hogy hol vásárol!


• Hogyan és kinek panaszkodhatsz?


• Az adott üzletben a Vásárlók Könyvébe tett bejegyzéssel tudod igazolni a panaszodat. Ezt az üzletben kötelesek kivizsgálni. Ha nem kapsz választ, akkor további panasszal élhetsz a helyi fogyasztóvédelmi felügyelőségnél.


• Tanácsért és  segítségért kattints a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség honlapjára. Itt nemcsak jogaszabályokat, hanem teszteket is találsz, online panaszbejelenetést tehetsz és megírhatod a véleményedet is!


 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top