nlc.hu
Életmód

A káromkodás csökkenti a szorongást!

A leszarom terápia remek hatással lesz a szorongásodra

Nehéz megtanulni, hogyan ne foglalkozzunk a szorongást okozó körülményekkel, most mégis ez az, amit leginkább tennünk kell saját magunkért.

Amikor azt mondjuk, hogy bevesszük a „leszarom tablettát”, akkor tulajdonképpen a buddhista útra lépünk rá, ugyanis a vállrántással, a „leszaromsággal” a jelen pillanatba helyezkedve megszabadítjuk az elménket a múlton és jövőn rágódástól, azaz a szorongástól.

Egy pillanatig nincs aggódás

Szó sincs arról, hogy ne törődnénk a körülöttünk zajló járvánnyal, vagy hogy a „leszarom” azt jelentené, hogy nem kell betartani a szabályokat. Ugyanúgy felvesszük a maszkot, megtartjuk a távolságot, nem bandázunk a barátainkkal és családtagjainkkal, csak a korlátozásokhoz kapcsolódó stresszt és frusztrációt vetjük le magunkról, ha képesek vagyunk egy vállrándítással a jelent elfogadni és nem aggódni a jövőn vagy ostorozni magunkat a múlt miatt. Ha egy nap ezt egyetlen pillanatig is meg tudjuk tenni, máris sokat tettünk azért, hogy jelentősen csökkentsük a stresszt az életünkben.

Ennek a kissé unortodox megközelítésű, ám igazából tiszta zen stresszkezelő módszernek a nyugati világban is egyre több szószólója van, köztük két kedvencemet emelném ki: John C. Parkin a zseniális humorú F**k it! – B… meg! című könyvében írja le, hogyan lehet terápiás jelleggel mindenre b@sszameget mondani. Illetve hasonló megközelítéssel dolgozik Sarah Knight is, aki a The Life-Changing Magic of Not Giving a F*ck (magyarul a nem annyira kifejező Nagy ívben címmel megjelent) könyvében, és TED-előadásában magyarázza el a leszaromság művészetét, arra koncentrálva, hogyan tudunk nagy ívben úgy tenni az életünkben felbukkanó nem kívánatos eseményekre és emberekre, hogy másokat ezzel ne bántsunk meg. Mindketten arra buzdítanak, hogy ne tegyünk olyat, amit nem szeretnénk és rázzuk le magunkról a nyomasztó, frusztráló, szorongató gondolatokat egy erőteljes vállvonással (vagyis káromkodással).

„Mondd, hogy b…a meg, és vedd a bátorságot, hogy megismerd magad. Mit akarsz magadtól és magadnak?” – írja Parkin a könyvében, amivel rávilágít minden probléma gyökerére, miszerint általában a napjaink nagy részében olyan dolgokat teszünk, amikhez semmi kedvünk, olyan emberek kedvéért, akiket még csak nem is kedvelünk. A leszaromsággal azonban ennek véget vethetünk. Mert végül is – járvány ide vagy oda – ez lenne a lényege annak, hogy létezünk: érezzük jól magunkat a saját életünkben. Mi másért vagyunk itt? Pénzért? Kocsiért? Házasságért? Vagy azért, hogy mit gondol rólunk az az ember, aki kicsit sem számít?

Tulajdonképpen már maga a tudat, hogy valami félresikerülhet, feszültté és szorongóvá tesz. Ha b… meget kezdesz mondani, a szorongás eltűnik.

A káromkodás terápiás hatású

Az erőteljes kifejezések, amiket használnak ezekben a stresszcsökkentő technikákban, direkt káromkodások, ugyanis az obszcén szavak egyrészt tuti eljutnak a lelkünk mélyéig a neveltetésünk miatt, másrészt pedig bizonyítottan nyugtató, sőt, akár még fájdalomcsillapító hatásúak is lehetnek egy kutatás szerint. A kísérletben önkéntes egyetemisták egy vödör jégbe merítették a kezüket, közben pedig folyamatos káromkodásra kérték őket. A másik csapatnak viszont káromkodás nélkül kellett kibírni a jeges vödrös kihívást. Az eredményből pedig egyértelműen kiderült, hogy a káromkodós csoportban négyszer annyira zsibbadt el az alanyok keze, azaz a káromkodás jelentős mértékben csökkentette a fájdalmukat.

A káromkodás jelentősen csökkenti a szorongást

A káromkodás erejét használd ki okosan (Kép: Unsplash)

Nem kell attól félni, hogy olykor egy nagy vállvonás kíséretében hangosan kimondjuk, hogy „b@sszameg, leszarom az egészet”, de fontos a megfelelő hatáshoz az is, hogy ne használjuk túl ezeket a csúnya szavakat, mert akkor az elménk hozzászokik a káromkodásokhoz, és egy idő után már nem lesz rá stresszcsökkentő hatással. Jason Headley író például ezt mesteri szintre emelte és beépítette a káromkodást a meditációba, mert szerinte ezzel megnevettetjük magunkat és a nevetés garantáltan relaxál. A F*ck That: An Honest Meditation című káromkodós meditációs videója akkora sikert ért el világszerte, hogy már több mint 16 millióan látták (és reméljük, aktívan használják is lazításra).

Ha tehát neked is már a búrád tele van az összes járvánnyal, hírrel, pánikkal, szorongással és korlátozással, akkor tanuld meg a leszarom terápiát, meditálj és használd a káromkodást okosan a saját belső békéd érdekében.

Stresszcsökkentés:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése