nlc.hu
Életmód
Így rángatnak bele online a pénzszórásba

Figyelj oda, hogy ne rángassanak bele felesleges pénzköltésbe az online hirdetések!

Az online hirdetések alaposan megváltoztatták az életünket, már úgy vásárolunk, hogy észre sem vesszük.

A kényszeres vásárlás fogalma már az 1900-as évek eleje óta létezik, a mai technológiai fejlődés azonban megváltoztatta a definícióját. Az internet és az okostelefonok elterjedése ugyanis minden korábbinál kényelmesebbé, elérhetőbbé, anonimabbá és akadálymentesebbé tette a vásárlást – ez pedig jelentősen növelte a kényszeres vásárlásra kínálkozó lehetőségeket.

Nem csupán a pszichiátriai definícióról kell beszélni ebben az esetben, hanem az átlagos vásárlókról is, akik már rég nem azért vesznek meg valamit, mert szükségük lenne rá. A mostani infláció mellett azonban muszáj visszaszorítani az életünkben ezeket az impulzusvásárlásokat, ebben segíthet az, ha jobban megértjük, pszichésen hogyan rángatnak bele a felesleges pénzköltésbe az online reklámok. Dr. Amanda L. Giordano pszichológus-professzor a függőségek kutatásával foglalkozik évtizedek óta, leírta a Psychology Today magazinban, hogy miért olyan vonzó az online vásárlás és miért tudunk olyan nehezen ellenállni az interneten a vásárlásnak.

Könnyű hozzáférés: Egy okostelefonnal pár kattintással azonnal hozzáférhetünk több millió eladó termékhez és szolgáltatáshoz. A vásárlás most már otthon, a buszon vagy az orvosi rendelő várótermében is megtörténhet a nap bármely szakában.

Anonimitás: Ahelyett, hogy emberekkel lépnénk kapcsolatba egy valós üzletben, az online vásárlás teljesen rejtve maradhat. Senki sem tudja, hogy online mennyire szállunk el, milyen felesleges holmikat teszünk a virtuális kosarunkba a saját otthonunkban.

Menekülés: Az internet számos más szegletéhez hasonlóan az online vásárlás is lehetőséget kínál arra, hogy órákra elmeneküljünk a valóság elől a termékek és szolgáltatások böngészésével. Átmenetileg csökkentheti a szorongást az eladó holmik közötti válogatás, menekülést nyújthat az élet nehézségei, stressz, depressziós tünetek, vagy épp a kapcsolati konfliktusok elől. Egyes kutatók még a flow-élményt is összefüggésbe hozták az online kényszeres vásárlással.

Fiatal nő okostelefonnal és bankkártyával a kezében

Az online vásárlás veszélyei (Kép: Getty Images)

Öröm: Az online vásárlás azonnali örömöt és kielégülést (azaz pozitív megerősítést) is kínál. A vizuálisan stimuláló, színes reklámokkal és könnyen kezelhető platformokkal ellátott weboldalak, valamint a nagyszerű ajánlatok végtelen számú lehetősége rendkívül élvezetessé tehetik az online vásárlás élményét.

Termékek sokfélesége: Egyetlen valós üzlet sem tudja felvenni a versenyt az online választékkal. Az interneten elérhető áruk és szolgáltatások sokfélesége páratlan, és órákig tartó görgetéshez vezethet.

Kattintással fizetés: Ahelyett, hogy megtapasztalnánk azt a konkrét élményt, amikor készpénzt adunk át egy boltban a pénztárosnak, vagy nézzük, ahogy lehúzzák a kártyánkat, az internetes fizetés pszichológiai távolságot teremt a vásárlással járó pénzügyi veszteségektől. A pénzköltés valóságát az online kereskedők gyakran el is fedik (például a tárolt kártyaszámmal), így a pénzköltést a vásárlók alig ismerik fel vagy meg sem érzik az adott pillanatban.

Influenszerek: Az online vásárlási élményben népszerű személyek (celebek, a közösségi oldalak influenszerei, álszakértők) is részt vesznek, akik termékeket ajánlanak a nagyközönségnek, hogy igényt teremtsenek és gerjesszék a vásárlási kedvet. Még akkor is, ha az internetet más célokra használjuk éppen, hirtelen vásárlási vágyat érezhetünk, ha egy influenszer ajánlja egy termék megvásárlását, vagy felugrik egy reklám egy celebről, aki egy terméket marketingel.

A szakember szerint mindez vezethet az impulzusvásárlástól kezdve egészen a kényszeres vásárlásig, hiszen görgetés közben irtózatos mennyiségű online reklámmal, hirdetéssel, marketinggel kell megküzdenünk – nem csoda, ha alulmaradunk a harcokban és a pillanatnyi kielégülést választjuk online vásárlás formájában. A mostani árak mellett azonban érdemes a fentiekre odafigyelni, hogy ne felesleges holmikra költsük el a pénzünket, hanem arra, amire valóban szükségünk van.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top