nlc.hu
Életmód

Minden, amit tudni kell MrBeastről

Jótevő vagy kattintásvadász youtuber? Ő MrBeast, akiért kisgyerekek milliói rajonganak

Egy youtuber, aki több, mint 150 millió feliratkozóval rendelkezik és valószínűleg a világ minden gyerekéhez eljutott már a híre. Mit kell tudni róla?

Amikor a youtuber MrBeast rájött, hogy a világ vak lakosságának fele újra láthatna egy egyszerű, 10 perces műtéttel – amit sokan nem engedhetnek meg maguknak -, a gyors tempójú videók készítéséről ismert tartalomgyártó úgy döntött, hogy 1000 embernek adja vissza a látását. A reakcióikat dokumentáló videó a 2023. január végi közzététel óta 140 millió megtekintést ért el.

A youtuber népszerűsége a fiatalabb (hatéves kortól) korosztályban is töretlen, ám a nagyszabású adományozások gyanút is keltettek a szülőkben, és kérdéseket vetettek fel MrBeast jótékonysági szándékaival kapcsolatban.

Ki az a MrBeast?

Jimmy Donaldson, ismertebb nevén MrBeast, egy 25 éves youtuber, aki emberbaráti tevékenységéről és furcsa, olykor hajmeresztő YouTube-kihívásairól ismert, nettó vagyonát több mint 105 millió dollárra becsülik. Az észak-kaliforniai Greenville-ben nőtt fel, első videóját 2012-ben, 13 évesen töltötte fel a YouTube-ra. Bár nem aratott azonnal sikert az interneten, igyekezett kiismerni a YouTube algoritmusát, és követőket szerezni magának, sőt, két hét után otthagyta az egyetemet, hogy a YouTube-csatornájának szentelhesse magát. Végül meg is érkezett a siker, és jelenleg több mint 156 millió feliratkozóval büszkélkedhet. Ahogy nőtt a csatornája, Donaldson négy gyerekkori barátját – Chris Tyson, Chandler Hallow, Garrett Ronalds és Jake Franklin – vette fel, hogy közreműködjenek a csatornáján.

2017-ben MrBeast berobbant a köztudatban azzal, hogy filmezte magát, amint 100 ezerig számol – ez a kihívás 44 órán át tartott. A számos jótékonysági cselekedetéről ismert – többek között egy menhelyen az összes kutyát örökbe fogadta, vagy a rászorulóknak ételt adományozott – Donaldson létrehozta saját YouTube filantróp csatornáját (filantróp jelentése: emberbaráti érzésű személy, tett, gondolkodásmód), a Beast Philanthropy-t, amely bevételének 100 százalékát jótékony célokra fordítja. Donaldson a Forbes szerint is jó úton haladhat afelé, hogy a jövőben YouTube-milliárdos státuszba kerüljön.

Akadnak kritikusok is

MrBeast videóit nézve a gyerekek rászoruló emberek történeteit ismerhetik meg, akiket a youtuber ment meg. Pamela Rutledge médiapszichológus szerint a nagylelkűsége az egyik fő oka annak, hogy a gyerekek kedvelik őt. „MrBeast nagy mennyiségű pénzt és nyereményeket osztogat – mondja. – A nagylelkűség egy megbecsült társadalmi norma, így elfogadhatóbbá teszi MrBeast kedvelését. MrBeast kiemelkedik a nagy összegű pénzadományok és nyeremények miatt, amelyek a jótékonysági törekvéseit, a másokkal való együttműködéseket és a szokatlan kihívásokat alkotják.”

De ennek az önzetlenségnek még mindig van egy anyagi motivációja. Rutledge rámutat, hogy mint minden más youtuber, „MrBeast is a nézettség és a követők megszerzésével ér el sikereket és finanszírozza a videózást.” Minél felháborítóbb egy videó, annál nagyobb a lehetősége, hogy virálissá váljon, a kattintások pedig dollárokká alakulnak, amelyekből a következő kihívás finanszírozható.

„Felmerül a kérdés, hogy helyénvaló-e mások baját kihasználni a figyelemfelkeltés érdekében” – teszi hozzá Rutledge, megjegyezve, hogy egyes kritikusok azzal vádolták a tartalomkészítőt, hogy „kizsákmányoló és pazarló”, mivel „nagy mennyiségű erőforrást használ fel kevés társadalmi hatásért.” Idén tavasszal Donaldsont sokan dicsérték, amiért több ezer cipőt ajándékozott dél-afrikai gyerekeknek, bár egyesek szerint ebből a jótékonykodásából is hasznot húzott.

Kapcsolat a közönséggel

Mi a titka azoknak a youtubereknek, mint MrBeast, akik képesek a gyerekeket és a felnőtteket is videóról videóra lekötni? Rutledge rámutat a „paraszociális kapcsolatok” használatára. „MrBeast úgy teremt érzelmi elkötelezettséget, hogy személyiségét izgalmas, hiteles, földhözragadt emberként népszerűsíti – magyarázza. – A paraszociális kapcsolatok azok, ahol az emberek érzelmi kötődést alakítanak ki médiaszereplőkhöz a vonzerejük miatt, és mert sok időt töltenek a tartalmaik fogyasztásával. Ez a kötődés, vonzódás egyoldalú, de tartalmas kapcsolati érzést hoz létre.”

Hozzáteszi, hogy az olyan youtube-hírességek, mint MrBeast, a jelenlét és az érzelmi kapcsolat érzését fokozzák azzal, hogy közvetlenül a kamerába néznek és beszélnek a közönséghez. „A gyerekek úgy érezhetik, hogy személyesen ismerik őt, ami »baráttá« teszi, növelve ezzel a befolyását.”

Részlet MrBeast I Helped 2000 Amputees Walk Again (Segítettem 2000 amputáltnak újra járni) című videójából (Forrás: Youtube)

Részlet MrBeast I Helped 2000 Amputees Walk Again (Segítettem 2000 amputáltnak újra járni) című videójából (Forrás: Youtube)

A szülők tudatossága fontos

Mint minden tartalom esetében, a szülők részéről elengedhetetlen a nyílt kommunikáció és fokozott tudatosság arról, hogy mit néznek a gyerekek az interneten, valamint a későbbi gondolatokról, érzésekről és kérdésekről, amelyek egy MrBeast videó után felmerülhetnek. Dr. Carl D. Marci, a Massachusetts General Hospital pszichiátere, a Harvard Medical School oktatója és a Rewired: Protecting Your Brain in the Digital Age (Az agy védelme a digitális korban) című könyv szerzője szerint, mint minden online dologgal, a szülőknek MrBeasttel kapcsolatban is tisztán kell látni.

„Összehasonlítva más sztárokkal, akik egyszerűen csak videojátékokat játszanak, vagy arról híresek, hogy dobozokat nyitogatnak, MrBeast értékes leckéket kínál a rászorulók segítéséről és a nagylelkűség játékos show változatáról” – mondja. Apukaként azonban, aki a saját, 7 és 10 éves gyerekeivel nézett meg pár MrBeast videót, úgy találta, hogy a youtuber és barátai néha „durvák”, és a szakember aggódik amiatt, hogy „a fiataloknak szóló hallgatólagos üzenet az, hogy csak a hírnév és a vagyon számít.”

Megnézem
Összes kép (6)

A pszichiáter MrBeast emberbaráti viselkedésről alkotott definícióját is túl szűknek találja, mert csak a pénzével segít. „A nagylelkűségnek ezt a formáját kontextusba kell helyezni, és a gyerekeknek a filantrópia más formáit is látniuk kell, mint például az empátia kimutatása mások iránt, vagy az önkéntes munka olyan nonprofit szervezeteknek, amelyeknek egyértelmű küldetésük a rászorulók megsegítése.”

Fontos felismerni szülőként, hogy a gyerekek nem feltétlenül gondolják végig a következményeket, amikor a monitor előtt ülnek. Szülőként figyelnünk kell a tartalmakat, amiket a gyerekeink fogyasztanak, nézzük együtt velük és ha kell, korrigáljuk a látottakat. A gyerekek számára ez az egész, amit MrBeast (és más youtuberek) csatornáján néznek, csupán szórakozás és játék, ezért szülőként előttünk áll a feladat, hogy segítsünk nekik megérteni, hogy mit látnak pontosan ezekben a videókban.

Via

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top