Aktuális

Kell-e a nyári szünetben tanulni?

"Gyakorolni vagy nem gyakorolni, ezen vitatkozik a család. Kisfiunk, vagyis nagyfiunk, mert ő a legnagyobb a három gyerekünk közül, most volt elsős. Imádja a tanító nénijét, akiért mi, szülők is lelkesedünk, és aki azt mondta az utolsó találkozáskor: »Gyerekek! Pihenjetek! Játsszatok, futkározzatok, aludjatok... Majd szeptemberben folytatjuk!«

Kell-e a nyári szünetben tanulni?A mindkét oldali nagyszülők viszont azt mondják, hogy nyáron gyakorolni kell. Kellene. Hogy a gyerek ne felejtse el, amit tanult. De ehhez a nagyszülőkön kívül senkinek nincs kedve, se a fiunknak, se nekünk, szülőknek. Mi a tanító nénivel értünk egyet. De persze már hallottuk a nagyszülőktől, hogy mi felelőtlenek vagyunk és lusták. Annyi minden gond adódik a nyárra, hogy például hová tesszük a gyerekeket, amikor éppen nem vagyunk szabadságon, és amikor nyaralunk, hogyan ne aludjuk végig a napokat, de azért pihenjünk is. Örülünk, ha mindez és amit elterveztünk, sikerülni fog. Szóval: gyakoroljunk vagy ne? Mi a gyerek érdeke? És hogyan kellene tagolni – vagy nem tagolni – a szabadság napjait, hogy mindenki a lehető legjobban kipihenje magát?”

Nyár! Gyakorlás?
A tanító néninek igaza van. Pihenni, játszani, futkározni, aludni… Sokat lenni a szabadban – a megfelelő órákban és megfelelő fejfedővel – és a vizekben (kellő óvatossággal). Mert nézzük csak, hogy is van ez a gyakorlással.
A tapasztalat azt mutatja, hogy azok a gyerekek, akik nyáron nem gyakoroltak, „nem tanultak semmit”, ősszel, iskolakezdéskor tényleg mintha mindent elfelejtettek volna. Míg viszont akiket gyakorlásra szorítottak, azok „emlékeznek”, működik bennük a rutin, könnyen felidézik a „tavalyi” anyagot.

Kell-e a nyári szünetben tanulni?

Csakhogy…
Eltelik néhány hét, és a nyáron „semmit sem csinált”-gyerekek mintha megtáltosodnának. Hirtelen minden eszükbe jut – sőt még több is, mint amit valaha is tudtak. Míg viszont a szorgalmas gyakorlók már a kimerültség jeleit mutatják (amit a többi gyereken majd csak a karácsonyi szünet közeledtével fogunk észrevenni). Régi tanuláspszichológiai szabály: akkor érik készséggé bennünk, amit tanultunk és gyakoroltunk, amikor abbahagyjuk a tanulást és a gyakorlást, és valami egészen mást csinálunk! És főleg: megfelelő ritmusban, minél többször „alszunk rá”. (Igen, mert alvás közben tesszük igazán magunkévá, rendezzük be személyiségünkbe, tesszük élővé és használhatóvá a felvett gyakorlati tudást.) Ne kötelező olvasmányokat olvassunk fel vagy pláne olvastassunk gyerekeinkkel a nyáron, hanem amihez igazán kedvük és kedvünk van. Amiért alig várjuk az estét, hogy folytathassuk… Ami pedig a napok tagolását illeti: a kutatók egybehangzó álláspontja szerint már a gyerekek kicsi korától fontos, hogy megóvjuk őket a túlzott kifáradástól, és jól, viszonylag korai lefekvéssel szabályozzuk az alvás és ébrenlét ritmusát. Továbbá, hogy a napot is megfelelően tagoljuk, olyan módon, hogy a gyerek tudja, általában melyik napszakban mi a program, mire mi következik. A felnőtt élet stressztűrésének is egyik alapszabálya, hogy gyerekkorban jól tagolt, minőségi időélményeink legyenek, mint a kutatók mondják: „a gyerekeknek az idő érzékelhető, tapasztalati átélésére van szükségük”. Ami persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne reggel a szokásosnál tovább heverészni-aludni – de azért nem „délig”, ami már felborítja és így megronthatja a nap ritmusát. Ami nagyon fontos és nem mondható el elégszer: a gyerekeknek ahhoz, hogy jól, biztonságban érezzék magukat, pihent szülőkre van szükségük! Ha tehát saját pihenésünket biztosítjuk, akármiféle segítség igénybevételével is, igen, nyáron is, a nyaralásban is, akkor a gyerekkel, a gyerekekkel is „nagy jót teszünk”. A délelőtt lehet a programoké, a lubickolásé, és a legforróbb kánikulában, ebéd után, jólesik egy kis heverészés a hűvös szobában; délután újra történhet valami, és a hűvösödő este közeledtével pedig elkövetkezik a kellemes, együttes étkezés után a mese vagy a felolvasás ideje.
Azt is el kell mondanunk szorongva, hogy mindez persze csak a viszonylag gondtalanul, de legalábbis jól ellátottan élő családok problémája. Ma Magyarországon – elsősorban északon és keleten, de részben délen is – nagyon sok gyerek elesik a mindennapi, gyakran még oly szűkös étkezés lehetőségétől is az iskolai szünet idejére, az önkormányzati étkezési támogatás felhasználásának új korlátozásai miatt. Erről is gondolnunk kellene valamit, és sürgősen cselekednünk.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top