„Nem mehetek haza, pedig terveztem egy hosszú hétvégét – mondta az nlc-nek a Budapesten élő, húszas éveit taposó Gianni Verlato. – Noventa Vicentinában születettem Veneto tartományban, alig 10 kilométerre attól a falutól, ahol az első koronavírussal fertőzött beteget regisztrálták. A szüleim azt mondták, hogy a helyzet teljesen szürreális, a »város nagyrészt zárva van«. Az éttermek, a kávézók, az üzletek, az iskolák, sőt még a Padovai Egyetem is. Még misét sem tartanak a templomokban. Alig néhány üzlet tart nyitva, de ott is maszkban dolgoznak az eladók. A barátaim és a szüleim is otthon vannak, és csak akkor hagyják el a lakást, ha szükséges.” Verlato azt is hozzátette, hogy az olasz egészségügyi minisztérium kéri is a tartomány lakosait, hogy maradjanak otthon, a hírekből pedig kiderült, hogy nemzetbiztonsági szinten kezelik a koronavírust, a kormány az elsődleges feladatának érzi, hogy megakadályozzák a kór terjedését. Ezt erősíti meg kolléganőnk, Bagaméri Viki is, aki Cervignano del Friuliban él, közel Veneto tartományhoz. „Nincs könyvtár, bezártak a múzeumok, nem tartanak misét, nem lehet uszodába menni, eltöröltek minden sporteseményt – mondta. – A boltokban tapintható a feszültség, a sok üres polc látványa félelmetes. A maszkok és a fertőtlenítők elfogytak, élelmiszer is híján, nekünk úgy egy hétre van elég otthon.” Bár náluk még nincs karantén és fegyveres őrök, ettől még azt javasolják a régió vezetői, hogy a lakosok, ha lehet, itt is maradjanak otthon.
Magyarországról nézve úgy tűnik, hogy a Giuseppe Conte vezette olasz kormány végzi a dolgát, és egyelőre kordában tartják a vírust. Hétfő napközbeni adat, hogy Olaszországban már 130 fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma, hárman pedig belehaltak a fertőzésbe, és hogy közel 50 ezer ember van karantén alatt. Pisában viszont közel sem látja mindenki ennyire úgy, hogy a kormány ügyesen kezeli a helyzetet: az nlc-nek nyilatkozott Claudia Moja, aki a pisai reptéren a check-in pultoknál dolgozik. „Nem érezzük magunkat biztonságban. Az országunk inkompetens és laikus emberek kezében van. Mivel udvarias ember vagyok, csak annyit mondok, hogy szégyelljék magukat. Alulbecsülték a helyzetet, és nem tettek semmit, hogy megfékezzék a terjedést.”
Az Indexnek eközben nyilatkozott egy magyar diák, aki Nyugat-Milánóban jár egyetemre. Tamás azt mondta, az emberek arra készülnek, hogy akár egész Milánót is lezárhatják. Szerinte „érezni a pánikot”, vasárnap reggel a helyiek elárasztották a bevásárlóközpontokat, estére több helyen már üresek voltak a polcok. Az Utazómajom eközben a Facebookon jelentkezett be élőben, videójukban elmondták, hogy pénteken érkeztek Milánóba, és hogy akkor még semmi baj nem volt, vasárnap viszont már egyre többen vettek fel maszkot, tapasztalataik szerint már majdnem minden második emberen van, sőt: a főpályaudvaron a patikában ma már nem is lehetett kapni. Hozzátették, hogy akinek nincs maszkja, azok sállal takarják el az arcukat. Azt mondják, a boltok egyelőre nincsenek kiürítve a belvárosban és a külvárosban sem, „az élet megy tovább, a közhangulat normális, ha nem olvasna híreket az ember, észre sem venné, hogy van valami gond.” Megjegyzik, hogy a lezárt városokba nem lehet vonattal eljutni, de ezenkívül az utazás nem jelent problémát.
Nyilván a terjedésről egy virológus másképpen nyilatkozna, az idézett szavakból lerí, hogy az emberek közel sem nyugodtak, ellenben amennyire lehet, próbálják az előírások szerint tölteni a mindennapjaikat, így is megfékezve a koronavírus további terjedését.
Eljut-e Magyarországra a vírus?
A koronavírus a híradások szerint január közepén ütötte fel a fejét Kínában (az amerikai sajtó feltárása szerint már decemberben, de ez a mi esetünkben most mellékes), a kínai kormány pedig azt kommunikálta, hogy kezelik a helyzetet, és hogy karantén alá helyezték a gócpontnak minősített, 12 millió lakosú Vuhan városát. A vírusról és annak terjedéséről ömlenek a hírek, csak kapkodjuk a fejünket, hogy akkor tényleg lesz-e világjárvány, vagy még bőven elkerülhető. Január 22-én Kemenesi Gábor, a Pécsi Tudományegyetem Szentágothai János Kutatóközpontjának virológusa a 24.hu-nak azt mondta, hogy miként a vírus nem állt meg Kínában, úgy fog szinte biztosan elterjedni világszerte, így Európában is: „Magyarország ilyen esetekben általában nem tartozik a közvetlenül érintett országok közé, de természetesen nem zárhatjuk ki, hogy hazánkba is eljut. Jelenleg nagyon nehéz bármit is jósolni.”
Akkor a vírus még távol volt határainktól (Skóciában és a Franciaországban volt regisztrált beteg), viszont Észak-Olaszországgal már közelebb került, sőt: vasárnap este jelentették, hogy egy magyar diákcsoport érkezik haza Olaszországból, akik jelenleg két hétig karanténban lesznek a László Kórházban. Hétfői sajtótájékoztatóján ezt erősítette meg Müller Cecília országos tisztifőorvos is. „A karantén egy szigorított járványügyi megfigyelés, mikor is a feltételezett lappangási időtartamra elkülönítik a pácienst – magyarázta, és hozzátette, hogy Magyarország a koronavírus terén még a megelőzés szakaszában van. Arról is beszélt, hogy már nemcsak a Liszt Ferenc Repülőtéren vannak biztonsági intézkedések, hanem Debrecenben is. – A debreceni reptéren is testhőmérsékletet mérnek az Olaszországból érkező gépek utasain.”
Kollégánk éppen Bolognában tartózkodik, ő azt írta, még maszkos embereket sem nagyon látni, programjaik közül mindössze egyet fújtak le, a Lamborghini gyárba nem jutottak el. Azt írta, most úgy tudják, a reptéren kifelé is lesz hőmérőzés.
Az Index kérdésére Müller azt mondta, a nemzetközi standardokkal összhangban dolgozzák ki a koronavírussal kapcsolatos új eljárásrendet, melyet még hétfőn kiadnak. Hozzátette, hogy a közúti ellenőrzéseket a határokon, tehát az Olaszországból, vagy más járványos helyszínről hazaérkezők esetében történő vizsgálatokat is be kell vezetni, de a schengeni határokat akkor sem lehet lezárni. A sajtótájékoztatón elmondták, hogy aki járványos területen járt, mielőbb jelentkezzen az egészségügyi hatóságoknál, és tőlük megkapja azokat az instrukciókat, amelyek az esetleges betegség kezelését, de még inkább a járvány terjedésének elkerülését szolgálják. A tisztifőorvos szerint az új eljárásrendben vélhetően az lesz, hogy aki érintett lehet,
mindenképpen telefonon keresse meg háziorvosát, és ne menjen az orvosi rendelőbe,
és persze semmilyen közösségbe, hanem konzultáljon a kezelőorvossal, hogy mit tegyen. Hozzátették: nem tilos Olaszországba utazni, de legyenek az utasok körültekintők.
Megkerestük a MÁV-ot, hogy az Olaszország felől érkező vonatokat ellenőrzik-e, illetve a több észak-olasz nagyvárosból is utasokat szállító Flixbust is, hogy mi lesz az Olaszország és Magyarország közt közlekedő járatokkal és utasaikkal, és a Volánbuszt, hogy terveznek-e bármilyen ellenőrzést a nemzetközi járatok utasaival a magyarországi pályaudvaraikon. Egyelőre a Flixbus válaszolt, Miklósy Boglárka sajtós azt mondta nekünk, hogy „jelenleg a buszok az eredeti menetrend szerint közlekednek. A FlixBus szorosan figyelemmel kíséri a koronavírussal kapcsolatos helyzetet és követi a hatóságok tanácsait. Nincs tudomásunk róla, hogy az illetékes hatóságok különleges intézkedéseket javasolnának. Amennyiben ez megváltozik, az előírásoknak megfelelően módosítjuk folyamatainkat.” Amennyiben érkezik válasz a MÁV-tól és/vagy a Volánbusztól, cikkünket frissítjük.
UPDATE: A MÁV válaszolt, ezt írták:
“A vasúttársaság is előkészült az esetleges koronavírus fertőzések terjedésének megelőzésére. Magyarország és Olaszország között nincs közvetlen nemzetközi vonat. A MÁV állandó kapcsolatot tart a Koronavírus-fertőzés Elleni Védekezésért Felelős Operatív Törzzsel, az egészségügyi hatósággal, és iránymutatásuk alapján jár el az állomásokon és a vonatokon, biztosítja a szükséges feltételeket, a vasúttársaság felkészíti saját munkavállalóit az esetleges vírusfertőzés megelőzésére. Kéztisztító és fertőtlenítőszer jelenleg is rendelkezésre áll a jegyvizsgálók részére. A nemzetközi forgalomban részt vevő vasutasokat orvosi szájmaszkkal látták el. A vasúttársaság rendelkezik úgynevezett pandémiás utasítással, hogy egy vírus által okozott országos járvány kitörése esetére biztosítsa az ország működőképességéhez szükséges vasúti személyszállítást, mint közszolgáltatást.”