Aktuális

A webkamera az új élesztő – Ezeket rendeljük a netről a járvány idején

A járvány miatti otthonlét a tartós fogyasztási cikkek piacára is hatással volt. Van néhány jól meghatározható termékcsoport, amelyekből a szokásosnál sokkal többet adtak el az utóbbi hetekben.

A koronavírus-járvány fenekestül felforgatta mindenki életét, bezártak az iskolák, egy csomó bolt, aki teheti, home office-ban dolgozik, és csak a legszükségesebb dolgokért hagyja el az otthonát. Ez a megváltozott életforma a vásárlási trendekre is nagy hatással van, és most nem a vécépapír–kézfertőtlenítő–élesztő tengelyre gondolunk, hanem a tartós fogyasztási cikkekre.

Az online hirdetésekkel foglalkozó Criterio nemzetközi adatai szerint bizonyos termékkategóriák iránt óriásit növekedett a kereslet a járvány miatt. Lássuk, miket vásárolnak az otthon ülő emberek a webáruházakból.

Webkamera

A home office és az online oktatás miatt Franciaországban 18-szorosára, Ausztráliában a 10-szeresére ugrott az érdeklődés, de szinte mindenhol a korábbi mennyiség többszörösét értékesítik a webkamerákból. Az egyik legnagyobb gyártó, a Logitech termékei teljesen eltűntek a legismertebb webáruházakból, a használt darabok ára az egekbe szökött az eBayen, és a többi gyártó is kifogyott az utánpótlásból. Persze sok számítógépben és laptopban van beépített webkamera, de a felbontás általában nem olyan jó, mint egy külső eszközé, az idősebbek régebbi gépeiből pedig teljesen hiányozhat.

Pizsama és melegítő

Nem olyan meglepő, hogy ha nem mozdulunk ki otthonról, akkor valami kényelmesre cseréljük a munkahelyi öltözetet. Pizsama, mackóalsó, leggings – a karanténdivat legfontosabb darabjai.

Fodrász- és borbélytermékek

A karanténban sokan bevállalják, hogy párjukra bízzák a hajvágást, hiszen a fodrászszalonok is bezártak. Ehhez a lelkesebbek megfelelő eszközöket is igyekeznek beszerezni, és ez meg is látszik az eladásokon. Törökországban 312, Portugáliában 250, Franciaországban 160 százalékkal emelkedett a fodrászati kellékek forgalma. Az Egyesült Államokban csak hajvágóból 240 százalékkal többet adtak el az elmúlt hetekben, mint korábban. Persze a profi eszköz sem garancia a sikerre, előfordulhat, hogy borzasztóan sül el a házilagos hajvágás, ahogy erre láttunk már több példát is.

Állatfelszerelések

A kijárási korlátozás legnagyobb nyertesei a házi kedvencek, bár a gazdik tudnának arról mesélni, mennyire egyszerű egy kutyával otthonról dolgozni. Ám a sok együtt töltött idő miatt az állattulajdonosok szívesebben költenek kedvenceikre, legalábbis az online eladások ezt mutatják. Fekhelyekből, játékokból, állateledelből, ketrecekből két-háromszor annyit adnak el az Egyesült Államokban és Franciaországban, mint korábban. Amerikában ráadásul megugrott az állat-örökbefogadások száma is.

Sütéshez szükséges kellékek

Az Amazonon 13-szorosára emelkedett a kenyérsütő géppel kapcsolatos keresések száma, ami Magyarországról nézve sem váratlan, hiszen még az is vett egy csomó lisztet, aki életében nem sütött még semmit. De természetesen vannak, akik tényleg sütnek-főznek otthon, új dolgokat próbálnak ki, itthon például több ezren készítettek kenyeret saját nevelésű kovászból.

Bútorok

Sokan vettek forgószéket otthonra, hogy a home office miatt ne szakadjon le a derekuk a nap végére. De ha egész nap a négy fal között ülsz, az egész lakásodra másként tekintesz, ezért a többi bútorból, kerti bútorból is több fogy, és beindultak a kisebb felújítások, lakásszépítő projektek is.

Előrehozott vásárlások itthon

Az már most látszik, hogy a magyar webáruházak a korábban tervezett növekedés kétszeresét produkálták márciusban az előző évhez képest. A várt 18 százalék helyett 35-40 százalék körül alakult a bővülés – tudtuk meg a GKI Digital vezető tanácsadójától. Madar Norbert is arról számolt be, hogy leginkább az otthonléttel kapcsolatos műszaki cikkek fogytak a legjobban: laptopot, webkamerát, nyomtatót vettek a magyarok, de slágertermék volt az okostévé is, nyilván a karanténban töltött filmek és sorozatok miatt. Nagyot ment a barkácsszektor is, nőttek a szerszámok és gépek eladásai, mivel az emberek elkezdtek jobban foglalkozni az otthonukkal.

„Éves szinten nem biztos, hogy lesz hatása az elmúlt hetek növekedésének” – jegyezte meg Madar Norbert. Idén ugyanis lett volna egy olimpia és egy foci-Európa-bajnokság, amikor amúgy is viszik a tévéket, mint a cukrot. A barkácsholmik fő szezonja pedig a nyár. Vagyis ezek leginkább előrehozott vásárlások voltak, hosszabb távon biztosan csökkenni fog a költés – hiszen sokan munka nélkül maradnak –, a kilengések pedig éves szinten kiegyenlíthetik egymást.

Súlyzóznak és pingpongoznak a magyarok

Természetesen nálunk is nagyon népszerűek az otthoni sportoláshoz szükséges eszközök. A Decathlon sportáruházlánc üzletei bezártak, csak online, korlátozott napi mennyiségben vesznek fel rendeléseket. Az utóbbi két hétben ezekből a termékekből adták el a legtöbbet:

  • pingpongasztal,
  • kosárlabdapalánk,
  • futópad.

Herczeg Lilla, a vállalati kommunikációs vezetője azt mondta az nlc.-nek, a járvány elején minden súlyzót elkapkodtak a vásárlók, és folyamatosan népszerűek az otthoni fitneszhez kapcsolódó termékek: kettlebell, gumiszalag és -pánt, a komolyabb gépek közül pedig a futópad és a szobabicikli a favorit. Húsvét előtt felfutott a biciklik, főleg a mountain bike-ok és a gyermekkerékpárok iránti kereslet – jobban, mint tavasszal szokott –, és kerti focikaput is sokan vettek.

A forgalomnövekedésen kívül járványnak volt egy másik hozadéka is a hazai e-kereskedelemben: egyre többen fizetnek online, pedig a magyarok imádnak készpénzben, utánvéttel fizetni a megrendelt holmikért. A népszerű termékek azonban könnyen hiánycikké válhatnak, és nem csak azért, mert hirtelen sokat vesznek belőle. Ha a gyár nem állt is le, a szállítás akadozik, ha pedig nem az unióban állítják elő a terméket, akkor jó eséllyel nem Magyarországra, hanem a nagyobb piacokra, például Németországba, Csehországba viszik az utánpótlást.

(Kiemelt kép: Getty Images)

Kapcsolódó cikkek:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top