Mint mi is írtunk róla, két évvel ezelőtt döcögve, hibáktól terhelve zajlott le az iskolai kompetenciamérés, és úgy tűnik, idén is adódtak problémák, legalábbis ez derült ki a tanulói és pedagógusi visszajelzésekből, többek között lehalt rendszerről panaszkodtak.
„A jogszabályban is benne van, hogy mikor, kinek kell megírni a tesztet, ehhez képest ma a gyerekek elkezdték kitölteni azokat, majd, mintha terheléses támadás érte volna Oktatási Hivatalt. Így semmi értelme az egésznek!” – idéz a hvg.hu egy iskolaigazgatót. Hozzátették, az biztos, hogy így a teszt eredménye nem lesz megbízható, sőt teljességgel értékelhetetlen lesz.
Az egyik iskolavezető szerint tavaly is pont ez volt, de akkor 1-2 nap alatt helyrerázódott a rendszer. „Azoknak a diákoknak, akik nem tudták megírni, egy újabb napot jelöltek ki. Ez elképzelhető forgatókönyv idén is.”
A szerkesztőség egy belvárosi iskolából egy olyan képernyőfotót is kapott, amin egy hibaüzenet olvasható, és ami állítólag több diáknál is megjelent, ráadásul nem csak ez volt az egyetlen intézmény, ahol ilyet tapasztaltak.
Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint március 4. és június 3. közötti időszakban zajlik a mérés, ami már nem csak néhány tárgyat érint, hanem a matematika, a szövegértés, a természettudomány mellett az idegen nyelvet, a történelmet, a digitális kultúrát is.
Mindezeket a 4–11. évfolyamos tanulók mindegyike megírja. Ha a rendszer ennyire megbízhatatlan, akkor a mérésnek sincs sok értelme, hiszen az nem ad megbízható adatokat sem a tanulók, sem az iskolák, sem az egész magyar közoktatás teljesítményéről.
A tavalyi, vagyis 2023-as mérés eredményét még nem tette közzé az Oktatási Hivatal, de az azt megelőző év, vagyis 2022. adatai nem voltak túl kecsegtetők, a nyolcadik osztályosok 40 százaléka hasalt el alapvető szövegértésből, a tizedikeseknek az egyharmada nem érte el az alapszintet.