Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Gasztro

Etesd egészségesre a családot!

Természetesen te is tudod, mit kell enni, hogy egészségesek maradjatok: zöldségeket, gyümölcsöket és magvakat.

Beindult az ovi, a suli, na meg a meló is ezerrel, így sajnos túlzás nélkül állíthatjuk, a család minden tagja vidáman hordja haza a világ összes nyavalyáját, és szeptember közepére már az egész díszes famíliának taknya-nyála egybefolyik. A gyerekek újra bekerülnek a közösségbe, ami – ha tetszik, ha nem – a betegségek melegágya, ráadásul a nyáron felvértezett immunrendszerünk is kezd egy kissé lemerülni. Persze igyekszünk felvenni a mókuskerék tempóját, csakhogy ennek a napi nyolc óra alvásunk látja kárát, hétvégén pedig örülünk, ha van erőnk kikelni az ágyból, így a szabadban és az edzéssel töltött idő is rohamosan csökken.

Úgy van. Zöldség, gyümölcs. Tudod te. (Fotó: iStock)

De azért nincs minden veszve! Némi tudatossággal felvértezhetjük az egész család egészségét és nem utolsósorban idegrendszerét, hogy könnyebben vegyük az őszi kihívásokat, és ne dőljünk ki a csatasorból egyetlen hűvösebb fuvallattól. Ehhez nem kell mást tennünk, mint egészségesre enni magunkat.

Az őszi kert rengeteg szuper egészséges gyümölcsöt és zöldséget rejteget, amikkel feltölthetjük a vitamin- és ásványianyag-háztartásunkat, így nemcsak az egészségünket óvhatjuk meg, de még az agyunkban is jobban fognak forogni a fogaskerekek, nyugodtabban alszunk majd, ráadásul a bőrünk és az idegeink is hálásak lesznek a minőségi táplálékért.

Homoktövissel a nátha ellen

A természetes C-vitamin-források között a kevésbé ismert homoktövis magasan vezeti a listát. Hozzá képest a citrom a fasorban sincs.

Akár 500-900 milligramm C-vitamint is tartalmazhat 100 gramm homoktövis, ami a napi vitaminszükségletünk többszörösét is fedezi, így remek segítséget nyújt abban, hogy megússzuk az őszi náthát.

A homoktövis narancssárga, bogyós termése, mely augusztus végétől terem, egészen az első fagyokig begyűjthető. Kifejezetten jót tesz neki, ha megcsípi a dér, mert akkor kellemesebb, édesebb íze lesz. A fogyasztása erősíti az immunrendszert, lassítja az öregedést. Magas C-vitamin-tartalma miatt pedig remek ellenszere a megfázásos megbetegedéseknek.

A savanykás ízű gyümölcs speciális zsírsavösszetételének köszönhetően fokozza az anyagcserét, csökkenti a vér koleszterinszintjét, és még az érelmeszesedést is lassítja. E-vitamin- és esszenciáliszsírsav-tartalma pedig a bőrünk szépségéért felel.

Sokféle módon elkészíthető, de ha azt szeretnénk, hogy megőrizze a magas vitamin-, ásványianyag- és flavonoidtartalmát, akkor nyersen kerüljön az asztalra. Készítsünk belőle egy finom smoothie-t reggelire, és az egész család kicsattan majd az egészségtől.

Persze az egészséges táplálkozás alapja a változatosság, így nem árt variálni a C-vitamin-forrást sem. Nem is gondolnánk, de a szárított koriander, a friss petrezselyem, a savanyú káposzta, a zöld- és pirospaprika, a fekete ribizli, a torma, a kelkáposzta és a brokkoli is tele vannak C-vitaminnal, bátran kombináljuk őket.

Zöldségben az erő

A zöldségek között a cékla és a sütőtök rengeteg béta-karotint, a kel, a brokkoli, a spárga, a lila káposzta sok kalciumot, káliumot és E-, B-, K-vitamint, a zöldbab pedig nagy mennyiségű B-vitamint tartalmaz. Mindemellett szintén tele vannak antioxidánsokkal, és nemcsak finomak, de serkentik a bélműködést, stabilizálják a koleszterin- és vércukorszintet is.

Bár már egész évben kapható az üzletekben, de valójában ősszel érő zöldség a brokkoli, amely leginkább magas vastartalmáról híres. De emellett sok benne a C-, a K-, az A- és az E-vitamin, valamint a folsav, a cink és a kalcium is. Nemcsak egészséges, de a magas tápanyagtartalmával alacsony kalóriatartalom párosul, így a diétázók nagy kedvence. 

Ha a gyerekek nem szívesen rágcsálják a nyers répát, ízletes megoldás a sütőben megsütni, és mártogatóssal tálalni. A krumplipürét cserélhetjük brokkolipürére, a spárgából pedig készítsünk egy finom spárgakrémlevest, úgy biztosan meglesz a napi zöldségbevitel.

Az agyunk és az idegeink is ki vannak éhezve

A nyár elmúltával egyre rövidebbek a nappalok, egyre kevesebb időt töltünk a szabadban, így egyre csökken a D-vitamin-szintünk, ami igencsak rányomhatja a bélyegét a hangulatunkra.

Egészségügyi szempontból rendkívül nagy jelentőséggel bír a megfelelő D-vitamin-bevitel. Ez szabályozza a kalcium- és a foszfátanyagcserénket, ami az erős csontozat kifejlődéséhez és megtartásához fontos. Emellett elengedhetetlen az agy, a máj, a vese és a pajzsmirigy megfelelő működéshez, és erősíti az immunrendszert.

Fogadjunk, hogy megkívántad! Helyes. (Fotó: RitaE / Pixabay)

Remek őszi D-vitamin-forrás a sütőtök, amely számtalan módon elkészíthető, és az egész család imádja. Együnk belőle minél többet, és megspórolhatjuk vele a D-vitamin-tabletta vásárlását. Magas cukor- és zsírtartalmának köszönhetően nagyon kalóriadús étel, ami egy hideg napon kifejezetten jól jön, mikor már fogytán az erőnk. Ómega-3 zsírsavakban is gazdag, ami jót tesz az agyműködésnek, emellett antioxidáns-tartalma immunerősítő, magas D-vitamin-tartalma pedig a téli, napfényhiányos időszakban megóvhat minket a depressziótól.

Ha azt szeretnénk, hogy a csemetéink és a saját agyunk is brillírozzon, a nasikat cseréljük le magvakra, melyek tele vannak esszenciális zsírsavakkal, valamint káliummal, kalciummal, magnéziummal és vassal is.

Serkentik az agyműködést, és a legjobb, hogy pont jól beleférnek az uzsonnásdoboz kis rekeszeibe. Jöhet a dió, a mogyoró, a kesu, a tökmag és a mandula, mind remek csemege. A legjobb, ha szezonális gyümölcsökkel kombináljuk őket, mint az alma, a körte, a szilva és a szőlő, mert így kimaxolhatjuk a vitaminbevitelt, elmúlik az édesség utáni sóvárgásunk, energikusan és egészségesen vághatunk neki a hétvégi családi kirándulásnak.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top