A filléres kozmetikumok varázsa

Eddig is sziklaszilárdan élt a köztudatban, hogy a minőség nem a luxusélet kiváltsága. Más azonban bizonygatni, és más bizonyítani mindezt.

Az érzés, mikor felfedezzük, hogy egy termék nemcsak olcsó, de minőségi is, olyan, mintha épp egy titkos kincs került volna a birtokunkba. Nem kivételek ez alól a kozmetikumok sem. Aki egy picit is jobban érdeklődik az arcápolás, a sminkelés iránt, tudja jól, milyen euforikus érzés, ha egy filléres drogériás termékről kiderül, hozza azt, amit egy drágább luxustermék. Annyi pénzért szinte ajándék. Általánosítani azonban mégis veszélyes, épp ettől lesz izgalmas a hétköznapok játszmája.

Átlátható tubusok

A szépségipar szempontjából a millenniumi generáció szülöttei a legmeghatározóbbak, vagyis azok, akik a nagyjából 23 évükkel lassan akkor is belépnek a pénzkeresők táborába, ha egyetemet végeznek, egészen azokig, akik már közelebb vannak a negyvenhez, mint a harminchoz. De mint tudjuk, a 40 az új 30, szóval bőven a trendkövető, trendérzékeny ifjak táborát gazdagítják ők is, csak épp már elkölthető pénzmaggal, tapasztalattal és kellő önismerettel felvértezve.

Ezt a generációt pedig elődeihez képest jóval nagyobb mértékben áthatja az igény, hogy a márkák és termékek átláthatók legyenek. Értsék, mi miért kerül egy adott összegbe, hol és milyen körülmények között gyártják, és persze azt is, milyen összetevőkből áll. Egy kozmetikum esetén ez utóbbi hatványozottan fontos, nem véletlen a népszerűségük az összetevőket bemutató, elmagyarázó weboldalaknak, YouTube-csatornáknak és netes közösségeknek. Nevezhetjük őket tudatos vásárlóknak is, hiszen komoly időt szánnak rá, hogy megértsék az összetevők valódi hatását, értelmét, és csak az után vásároljanak bármit is, hogy az információkat összevetették elvárásaikkal és anyagi lehetőségeikkel.

Mindez már trend is lett, nézzük csak meg a clean beauty „mozgalmát” vagy hatásvadászszinten azoknak a vloggereknek a népszerűségét, akik méregdrága sminktermékeket tesznek tönkre videóikban, hogy utánajárjanak, mi lapul a csinos csomagolás alatt.

A generációs kíváncsiság és tudásvágy bizonyította az ősrégi hipotézist is: nem minden drága termék minőségi, és fordítva, olcsón is kaphatunk kiváló kozmetikumokat. Eddig is sziklaszilárdan élt ez a köztudatban, táplálva a reményt, hogy senki sem marad ki a jóból, hogy a minőség nem a luxusélet kiváltsága. Más azonban bizonygatni, és más bizonyítani mindezt. Mióta bárki könnyedén megértheti, milyen összetevőket tartalmaz egy termék, és a neten tucatjával olvashatunk róluk véleményeket, jóval gyorsabban lehullik a lepel arról, mi a valódi minőség. És az sokszor valóban nem pénz kérdése.

kozmetikum krémmániás adatlapja

A CV Cadea-Vera 2in1 Púder & Makeup adatlapja a Krémmánián: 275 vélemény, 4,43-as értékelés, 799 forintos ár

Dupe, kérem, nem koppintás

Az olcsó kozmetikumok között is vannak kiváltságosok, ők a másolatok, vagyis a dupe-ok. Egy menő sminkmárka olcsóbb változatával előrukkolni bizonyos szempontból menőség lett – és színtiszta nyereség –, ezért márkák egész sora állt rá, hogy egy kultikus kozmetikum toronymagas népszerűségét meglovagolva legyártsák annak elérhetőbb, állagában, összetevőiben, sminktermék esetén színében, finisében rendkívül hasonló változatát, amelynek sokszor már a csomagolása is utal az eredeti termékre.

Legitimációjukat a közösségi média és annak hangadói termelték ki. Ezrével sorakoznak a YouTube-on a dupe-videók, amelyek egyetlen célja, hogy bemutassák, hol, melyik márkánál találhatjuk meg a hőn áhított luxuskozmetikum olcsóbb változatát. Az a márka pedig, amelyik ezt bevállalja, ennek köszönhetően nemhogy elkerüli a fújjogást, de komoly keresletugrásra is számíthat. A szépségápolás terén a beauty dupe-ok iránti érdeklődés a Google Trends adatai alapján 2016-ban került emelkedő pályára, eddigi csúcspontját 2017 végére érte el. Azóta ugyan valamelyest csökkent a lelkesedés, de még mindig bő kétszer annyian keresnek a fenti kifejezésre, mint három évvel ezelőtt. 

kozmetikum dupe

A Too Faced Better Than Sex Mascara szempillaspirál és dupe-ja, a L’Oreal Paris Voluminous Lash Paradise Mascara

Futótűzként terjedt például a hír, mikor  a L’Oréal piacra dobta a L’Oreal Paris Voluminous Lash Paradise szempillaspirálját, amelyről nem kevesebbet állítottak, mint hogy a kult Too Faced márka Better Than Sex Mascara spiráljának a dupe-ja. Ugyanígy a NARS Radiant Creamy Concealer népszerű dupe-jának számít a Nyx HD Photogenic folyékony korrektor, nem mellesleg ötödébe kerül. Mehetünk azonban jóval lejjebb is a „ranglétrán”, egészen az olyan áruházláncokig, mint az Aldi vagy a Lidl. Utóbbi kézkrémje ismert gyógyszertári márkákat is maga mögé utasított már a Krémmánia toplistáján, nemzetközi szinten pedig az Aldiról cikkeznek előszeretettel, amelynek Lacura szépségmárkája egyértelműen arra ment rá, hogy az ismert luxusmárkák sikertermékeihez nagyon hasonlító, de azoknál sokkal olcsóbb változatokat dobjon piacra. Másoltak már le Yves Saint Laurent highlightert, Nars pirosítót és Pixi Glow tonikot is, a modell pedig működik, a legutóbbi adatok alapján a Lacura irigylésre méltó, 14 százalékos növekedést ért el.

A lekoppintott szépségmárkák persze nem osztják a vásárlók lelkesedését. Charlotte Tilbury amerikai sminkmester, aki olyan világsztárok sminkese, mint Amal Clooney vagy Sienna Miller, éppen az Aldit perelte be, miután az áruházlánc szinte egy az egyben lemásolta a nevével fémjelzett szépségmárkájának népszerű bronzosítóját. A dupe bronzosító a forgalmazásának első fél éve alatt 13 millió font, azaz közel 4,5 milliárd forint értékben kelt el, ami 6,99 fontos, azaz 2400 forintos árával számolva bizony tetemes mennyiség. A két arcárnyaló paletta már-már zavarba ejtő hasonlóságát és az ezzel járó anyagi károkat a bíróság is jogosnak vélte, így a napokban Tilbury javára döntött.

pirosító dupe

Charlotte Tilbury Bronze and Glow Palette és az Aldi tizedannyiba kerülő Lacura Broadway Shape and Glow pirosítója

A K-beauty és a minimalizmus

Az olcsó(bb) kozmetikumok népszerűsége és keresettsége jó adag távol-keleti támogatást is kapott. Igaz, a dél-koreai kozmetikumok között is könnyedén találni magas árkategóriájút, a k-beauty termékek tetemes része mégis arról híres, hogy okosan ötvözik a hatékony összetevőket, az innovatív csomagolást és a kedvező árakat. Gyakori, hogy egy népszerű dél-koreai arcápolót olcsóbban lehet megrendelni külföldről, mint amibe a drogériás versenytársak kerülnek, a hájp és az Instagram-barát külső pedig egyértelműen a malmukra hajtja a vizet.

Ugyanígy kedvező áraikkal tarolnak a piacon azok a minimalista összetevőlistával dolgozó márkák, amelyek bizonyítottan hatásos összetevőkben gazdag, célzott bőrápolókat kínálnak drogériás árakon. A téma nemzetközi alakja a Deciem, amelynek The Ordinary márkája megkerülhetetlen szereplővé vált, de ilyennek számít a The Inkey List vagy magyar vonalon a Geek & Gorgeous is.

Bár mindkét csapat csak tovább erősíti a hitet, hogy jó áron is találhatunk minőségi kozmetikumokat, egyet ne feledjünk. Több száz kozmetikai márka több ezer terméke vesz körül minket, amelyek ártól függetlenül azt tolják a képünkbe, hogy ők a legjobbak. Hangzatos neveket kapnak, szemkápráztató csomagolásba teszik őket, és bámulatos hatásokkal kecsegtetnek – sokszor csak papíron. Akkora a médiazaj, hogy a naiv és tájékozatlan vásárlót a pénzlehúzó márkák ott verik át, ahol csak akarják. Álmokat adnak el, és közben nem nyújtanak semmit. Gazdaságos szépséget kínálnak, de a minőség hiánya már maga gátat szab ennek.

Éppen ezért nekünk, vásárlóknak kell észnél lennünk, és megtanulnunk végre, hogy a döntés és a pénz (!) a mi kezünkben van. Nem számít, mennyit tudunk elkölteni, az a lényeg, hogy azt okosan, ésszel költsük el. Dobjuk le az előítéleteket, és ahelyett, hogy lenéznénk egy márkát az olcsósága miatt, vagy elalélnánk csupán a magas árkategóriának köszönhetően, inkább tájékozódjunk. Nézzünk utána, valójában mi is segíthet a bőrproblémánkon, és keressünk olyan kozmetikumot, amely azt tartalmazza. Olvassuk el a temérdek cikk legalább egy pici részét arról, mi mindennel árthatunk a bőrünknek, és kerüljük azokat. Keressünk netes fórumokat, közösségeket, ahol infókat szerezhetünk a sminktermékekről és olyat válasszunk, amit dicsérnek. Többen, több helyen. Ha így teszünk, valóban látni fogjuk, mikor csal tévútra az ár, és mikor rejlik valódi minőség mögötte.