Szabadidő

Tudtad, hogy ezeknek a híres filmeknek van stáblista utáni jelenete?

A Marvel- (és DC-) filmeknél már megszoktuk, hogy akkor is végigüljük a stáblistát, ha a testünk jajveszékel egy kiadós pisilésért, minden más esetben azonban a legtöbben rögtön felpattanunk, amint elindulnak a feliratok. Pedig olykor ára van a sietségünknek: jelenetekről maradunk le.

Az alábbiakban a mozikban nem feltétlenül most futó filmekről lesz szó, természetesen spoilerekkel együtt, így ha valamelyik címet még nem láttad, nyugodtan görgesd át az adott részt, és nézd meg újra a filmet, hogy láthasd a stáblista utáni jeleneteket!

Airplane!

A stáblista utáni jelenetekre jellemző, hogy sok esetben nem valamelyik főszereplőt helyezik előtérbe, sőt akár egy teljesen új karaktert is bevezethetnek. Az Airplane! esetében egy pillanatra visszatérünk abba a taxiba, amit a főhős a reptérre érkezve hagyott ott sebtében, és már mi, nézők is rég elfeledkeztünk arról, hogy volt benne egy utas. Egy utas, aki már kezdi a türelmét veszteni, de azért húsz percet még hajlandó várakozni, mielőtt lelép.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Csak egy nagy röhögést. Ez egy poén, ami tökéletesen illik a filmbe.

Gonosz halott (2013)

A remake eléggé megosztóra sikeredett, főképp a humor hiánya miatt. A faltól falig vérengzések szerelmesei persze máig imádják, abban azonban még a rajongók is egyetértenek a fanyalgókkal, hogy a filmből nagyon hiányzott a korábbi trilógia legendája, a Bruce Campbell által alakított Ash. Nos, aki végignézi a stáblistát, az mégis kaphat belőle egy kicsit: a színész a kamera felé fordulva annyit mond, hogy „Groovy!”, megidézve egy gyönyörű karakterpillanatot.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Az égadta világon semmit, viszont egy Gonosz halott-rajongónak Bruce Campbellt látni mindig ajándék.

Mátrix – Újratöltve

A trilógia középső részében számos kérdésre nem adnak választ a Wachowski testvérek, hiszen arra való az utolsó epizód, hogy ott szépen mindent lezárjanak. Csakhogy a rendezőpáros a második és a harmadik részt egyszerre forgatta, így a második rész végére lehetőségük volt betenni a harmadik rész komplett előzetesét a stáblista utánra, ami meglehetősen szokatlan húzás volt.

Mátrix: Forradalmak

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Előzetesként inkább csak rávezet, hogy mi vár majd ránk a harmadik részben. De ez a moziban ülve annak idején így is atomcool volt, hiszen hol voltak még akkor a Marvel-filmek. 

Cloverfield

A film azzal ér véget, hogy hőseink nem jutnak ki Manhattanből, ráadásul a hadsereg egy hatalmas bombát dob a fejükre. Persze nem azért, hogy őket kivégezze – a katonák csak a gigaszörnyet akarják elpusztítani, a többiek a járulékos veszteséget jelentik. Legalább a szörny is elpusztult, vigasztaljuk ezután magunkat – feltéve, hogy korán jöttünk ki a moziteremből. Merthogy a stáblista végén egy szakadozó, ismeretlen férfihang kér segítséget, akinek a hangja visszafelé játszva már azt mondja, hogy „It’s still alive”, vagyis „még mindig életben van”.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Mindent megváltoztat. Ezek szerint a sereg rengeteg ártatlan áldozatot követelő bombatámadása hiábavaló volt, hiszen a szörny még mindig él.

Fehér pokol

A film, amiben Liam Neeson a jégbe-fagyba borult természettel és éhes farkasokkal veszi fel a harcot egy repülőgépszerencsétlenség túlélőjeként. Annak idején sok Neeson-rajongó kiakadt, hogy a rendező egy merész húzással pont a farkassal vívott nagy élet-halál küzdelmet vágta ki a filmjéből, a Fehér pokol ugyanis úgy végződik, hogy hősünk és a farkas szemtől szemben állnak egymással, készülve a harcra. Hogy ki nyer? Nem tudni. A stáblista utáni jelenet mindenesetre egy keveset hozzáad ehhez: a farkas a földön fekszik, rajta Neeson feje. Az állat láthatóan lélegzik még, Neeson nem biztos.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Igen is, meg nem is. Igazából a jelenet bárhogyan értelmezhető. Talán mindketten belehaltak a harcba, és épp a kiszenvedésüket látjuk. Talán a farkas győzött, csak lepihent. Talán Neeson győzött, csak lepihent. Talán összehaverkodtak…

A majmok bolygója: Lázadás

Caesar vezetésével a majmok végül öntudatra ébrednek a film végére, de arról nem igazán van fogalmunk a stáblista legördüléséig, hogy ez mégis hogyan vezetett az emberiség kihalásához. Az azonnal távozók ezt nem is tudták meg annak idején, de akik vártak (várnak) egy kicsit, egy stáblista közbeni jelenetben láthatták (láthatják), hogy a Caesarék szomszédjában lakó Hunsiker – aki korábban egy tüsszentés által fertőződött meg – pilótaruhában indul el az otthonából, majd a reptérre kiérve vérezni kezd az orra. Vagyis gyakorlatilag ő volt az, aki a bolygónkon körberepkedve elintézte, hogy a vírus a lehető leggyorsabban terjedjen.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

A film azért a plusz jelenet nélkül is ad annyi információt, hogy ne tapogatózzunk a sötétben, de ez a pár képkocka arra mindenképp jó, hogy konkretizálja, hogyan is kezdődött pontosan az emberiség kihalása.

A Karib-tenger kalózai: A világ végén

Ha végigülted a közel háromórás filmet, jó eséllyel nem maradtál a hosszúra nyúlt stáblista alatt is, pedig így egy fontos információról csúsztál le. A világ végénben az Orlando Bloom által játszott Will elbúcsúzik szerelmétől, a Keira Knightley alakította Elizabeth-től, ugyanis kapitányként ki kell hajóznia a nyílt tengerre egy küldetésre, és tudja a fene, látják-e még egymást valaha. A legtöbb néző úgy gondolhatta, hogy majd a következő filmből megtudjuk, csakhogy ők ketten nem szerepeltek a negyedik részben. Aggódni viszont felesleges volt: a harmadik rész plusz jelenetében Elizabeth és a kisfia tíz évvel később a parton várják be az épp hazaérkező Willt.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Hát persze. Egy komplett Disney-s, családbarát happy endet.

Slither – Féltél már nevetve?

Mielőtt James Gunn A galaxis őrzőihez szerződött volna, ilyen jópofa kis sci-fi/horrorokra specializálódott, mint ez. A filmben űrbéli paraziták támadnak meg egy kisvárost, és zombiszerű lényekké változtatnak mindenkit, akibe belemásznak. A gazdatestük az először megfertőződött Grant, aki gigászivá hízik, ám a felrobbantása után az összes féreg is elpusztul, és megmenekül az emberiség. Legalábbis ezt hisszük a stáblista utáni jelenetig – abban ugyanis egy éhes macska lakmározik Grant maradványai között, és nagyon úgy fest, hogy az a maradvány még életben van…

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Megágyaz a folytatásnak. Kár, hogy a rendező marveles sikerei miatt ez sosem születhetett meg.

Éjszakai játék

A legtöbb vígjáték esetében a plusz jelenet általában egy plusz poént jelent, és nincs ez másképp az Éjszakai játéknál sem. A film egyik mellékszereplőjéről kiderül, hogy megcsalta a párját. Állítása szerint Denzel Washingtonnal, ám gyorsan kiderül, hogy csak egy Washingtonra emlékeztető fickóval, aki a sztárnak hazudta magát. A stáblista utáni plusz jelenetben az ál-Washington ismét támad: ezúttal a rendőr ex-feleségére veti ki sármos hálóját.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Inkább csak magyarázatot ad egy mellékszereplővel kapcsolatban.

Meglógtam a Ferrarival

A nyolcvanas évek egyik legnépszerűbb tinifilmje már azáltal is újszerű volt, hogy főhőse, a Matthew Broderick által játszott Ferris Bueller a negyedik falat áttörve gyakran direktben beszélt a nézőhöz. Akkoriban még nem volt agyonkoptatott klisé a stáblista utáni jelenet sem, így feltűnően eredetinek hatott, hogy Bueller fürdőköpenyben előjön, a kamerába nézve rácsodálkozik, hogy még mindig vannak nézői, és szépen hazaküldi őket azzal, hogy a filmnek már vége.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Nem igazán, de a film stílusába szépen belesimul, hogy emlékezteti a nézőt: csak egy filmet nézett.

Deadpool

A Deadpool meta-világába tökéletesen illik a stáblista utáni szcéna is, amiben a nagypofájú szuperzsoldos Ferris Bueller fürdőköpenyben, a Meglógtam a Ferrarivalban látotthoz kísértetiesen hasonló díszletben lép elő, hogy hazaküldje a túl sokáig maradó nézőt. A különbség annyi, hogy ő még egyszer visszajön dumálni a folytatásról, Samuel L. Jacksonról és még sok minden másról.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Mivel megígéri, hogy a második részben mindenképp benne lesz Deadpool képregénybeli társa/ellenfele, Cable, a néző ezen információ birtokában térhet nyugovóra a mozizás után.

Halálos fegyver 3.

Szerintem legalább tízszer láttam gyerekkorom óta a Halálos fegyver harmadik részét, de csak most, erre a cikkre készülve jöttem rá, hogy van egy plusz jelenete a stáblista után. Ebben Riggs és Murtaugh ismét egy bombariasztásra mennek ki, ám a nagy vitatkozás közepette elkésnek, és az épület felrobban, mielőtt bemehetnének, így gyorsan lelépnek, mielőtt bárki észrevehetné őket. A jelenetben a szereplőket egyébként nem látjuk, csak az autójukat, és a hangjukat halljuk.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Csak egy kedves kis poén azoknak, akik végignézték a stáblistát.

Django elszabadul

Quentin Tarantino filmjeitől talán nem várnánk, hogy bármi is történjen bennük a stáblista után, pedig ahogy a Kill Bill is mutatta, a mestertől nem áll távol az efféle játszadozás. A Django elszabadulban egy pillanatra visszatérünk azokhoz a feketékhez, akiket egy szekéren szállítottak, de jött Django és ripityára szedte körülöttük a fehéreket. Láthatóan csodálkozva néznek Django után, és az egyikük csak ennyit kérdez: „ki volt ez a n***er?”

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Ahhoz nem, viszont tovább építi Django karakterének coolságát és legendáját.

Halálos iramban 5.

Mindig nagyon bátor dolog, ha egy franchise el mer tenni láb alól egy kulcsfontosságú karaktert, kivéve ha… visszahozzák. Persze ezt is lehet jól és kevésbé jól csinálni. Utóbbira példa a Halálos iramban ötödik része, amiben Letty (Michelle Rodriguez) karakterétől búcsúzhatunk el csak azért, hogy aztán a stáblista utáni jelenetben a Dwayne Johnson által játszott Hobbs infót kapjon egy bűntényről, és azzal együtt egy fotót az esetben aktívan részt vevő Lettyről, amiből kiderül, hogy még mindig él, ráadásul valami rosszban sántikál.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Leginkább a következő rész cselekményét vetíti előre, és lenullázza a film legnagyobb drámáját, ugyanis a halottnak hitt karakter él…

Kidobós – Sok flúg disznót győz

A Ben Stiller és Vince Vaughn főszereplésével készült vígjáték minden idők egyik legkevésbé értékelt sportját vette górcső alá, és tette egyben nevetség tárgyává, méghozzá joggal. A film vicces volt, ahogy a stáblista alatti pluszjelenet is, amiben láthatjuk Stiller tökéletesen sportos karakterét, amint a kudarc hatására iszonyatosan elhízott, és e formájában még táncot is lejt nekünk.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

Kiderül belőle, hogyan bűnhődött meg az edzésmániás főgenya a rosszaságaiért.

A nagy szépség

Paolo Sorrentino egzisztencialista mesterműve ugyan nem ad nekünk extra jelenetet, ha végigüljük a stáblistát, viszont maga a stáblista is része a filmnek. Vannak filmek, melyeknek olyan erős, egyedi a hangulatuk, hogy nem szeretnénk, ha véget érnének, és A nagy szépség pont ilyen. A gyönyörű zenére komponált, folyón csónakázós városi képek elandalítanak és elbűvölnek, mint maga a film is, és ahhoz, hogy teljesen leülepedhessen bennünk az élmény, ezt is végig kell néznünk. Mert így lesz teljes ez a páratlan film.

Hozzáad valamit a sztorihoz?

A sztorihoz nem, de kitartja a hangulatot, és hagyja, hogy együtt lebegjünk vele még egy darabig.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top