A közösségi oldalak megjelenésének egyik nem várt negatív fejleménye az úgynevezett véleménybuborékok kialakulása volt. A sokmillió felhasználót kiszolgáló rendszerek lelkét olyan algoritmusok adják, amelyek a felhasználók tartalomfogyasztási szokásait elemezve igyekeznek olyan további tartalmakat eléjük tárni, amelyek vélhetően számot tarthatnak az érdeklődésükre. Míg ez úgy-ahogy megfelelően működik egy-egy tetszőleges hobbinál, kertészkedésnél, barkácsolásnál, azonban máris megmutatkozik az árnyoldala, ha politikai tartalmakkal, vagy, ennél egyszerűbben, egymásnak ellentmondó véleményekkel találkozik.
Aki például szeret kertészkedni, valószínűleg örömmel fogadja a huszadik kertészeti blog vagy weboldal cikkeit ajánlgató Facebook-posztokat, Instagram-hirdetéseket, aki viszont egy politikai kérdésben szeretne tájékozódni, annak már komoly erőfeszítéseket kell tennie, hogy minden érintett oldal – támogatók és ellenzők – nézőpontjával találkozhasson. Természetesen, akadnak olyan sajtótermékek – Magyarországon ma már sajnos egyre kevesebb ilyennel találkozni – ahol még szem előtt tartják az objektivitás, az újságírói etika és hasonló, ma már szinte divatjamúlt fogalmak szellemiségét, de említhetnénk az egykor szebb napokat látott Origo példáját is, amely az egyik első magyar nyelvű portálból züllött le propagandaoldallá, és amely tavaly is magasan nyerte a helyreigazítási versenyt, azaz, ott jelent meg a legtöbb téves, esetleg kifejezetten rosszindulatú, a valóságnak nem megfelelő tartalom is.
Ha valaki a Facebookon elkezdi követni, lájkolni egy számára szimpatikus újság, portál vagy tévécsatorna híreit, a háttérben dolgozó algoritmusok ezt észlelik és mivel a Facebook számára az a fontos, hogy a felhasználó minél több időt töltsön Mark Zuckerberg felületein, elkezdik az adott sajtótermékhez hasonló oldalak posztjait ajánlgatni. Ezzel viszont háttérbe szorítanak más, az eredetileg követett médiummal ellentétes vagy kritikus hangokat, hiszen ezek esetében kisebb az esélye, hogy a felhasználó rájuk kattintson.
Így alakulnak ki aztán az olyan véleménybuborékok, amelyek szembeállítják egymással az autósokat és a bicikliseket, a fővárosiakat és a vidékieket, a diákokat és a nyugdíjasokat vagy épp a bajai és a szegedi halászlé rajongóit – a sort a végtelenségig lehetne folytatni.
Ezen az áldatlan helyzeten szeretne változtatni a Hírflip nevű magyar startup, amely a mesterséges intelligenciát használja arra, hogy a felhasználónak megmutasson minden lehetséges oldalt és értelmezést, ami egy hírnél vagy egy bármilyen témánál felmerülhet. A Hírflip egyik alapítójával, Viniczai Benedekkel beszélgettünk.
„Az egész ötlet onnan jött, hogy még nagyon régen, ha elkezdtünk utánajárni egy témának, rájöttünk, hogy elég egyoldalúan kapjuk az információkat, mi pedig szerettük volna jobban árnyalni a véleményünket az adott kérdéssel kapcsolatban” – mondta Viniczai Benedek. „Kristóf bátyám a Proglimes IT-céget vezeti, így vele együtt úgy döntöttünk, hogy megoldjuk ezt a problémát, mert úgy látjuk, napjainkban nagyon könnyű szélsőségessé válni, mivel mindenki egyoldalúan kapja az információkat. Igaz, eleinte még csak egy olyan megoldásra gondoltun, ami egy felületre „összehúzza” az egy témával kapcsolatos, de nem feltétlenül azonos előjelű tartalmakat.”
Benedekék három fő tényezőre helyezik a hangsúlyt: a legfontosabb, természetesen, hogy a felhasználók teljeskörűen tudjanak informálódni, tisztában legyenek vele, hogy mit írnak egy témával kapcsolatban annak támogatói, vagy épp ellenzői, kritikusai.
„Azt is felismertük, hogy részben technikai, részben mentális oldalról, a mai felhasználóknak már nagyon fontos az adatok védelme, ami nekünk is jól jön, mert a Hírflip rendszerét úgy találtuk ki, hogy neked, felhasználóként nem kell regisztrálnod, vagy érzékeny személyes adatokat megadnod” – tette hozzá Viniczai. „Ennek ellenére viszont mégis személyre szabottan tudjuk megjeleníteni a különféle híreket. Én például sok technológiai hírt olvasok, más a bulvárra kíváncsi. A Hírflip rendszere pedig lehetővé teszi, hogy egy témakörön belül mindent el tudjunk érni.”
A harmadik bástya, amire alapoznak, a semlegesség: a Hírflip nem cenzúráz, nem szűr vagy zár ki bizonyos tartalmakat, hanem a felhasználóra, az olvasóra bízza, hogy mihez kezd a különböző forrásból származó hírekkel, cikkekkel. Emiatt a „fake news”-anyagokat sem távolítjuk el, mert megadjuk a lehetőséget, hogy te, felhasználóként elolvasd” – magyarázta a Hírflip társalapítója. „Az efféle anyagokat azért megjelöljük, hogy mindenki értse, nyugodtan elolvashatják ezeket is, de az életükhöz nem fog sokat hozzátenni, mert nem valós a tartalmuk. Azt, hogy mi fake news, igyekszünk minél több forrás alapján megállapítani, de a felhasználóinknak is szeretnénk lehetőséget adni, hogy a visszajelzéseikkel segítsék a működésünket. Olyasmire gondolunk, mint az autós közlekedésben a Waze, ahol a sofőrök jelezhetik, ha valahol fennakadás van. ”
Houston, zaj van!
Viniczai Benedek egy egyszerű, és a közelmúltban kifejezetten aktuális példával szemlélteti, hogy mi a baj a véleménybuborékokkal.
„Nézzük meg, hogy milyen tapasztalatokat lehetett szerezni az elmúlt egy év során, ha valaki arra volt kíváncsi, hogy mit írnak-mondanak a különféle koronavírus elleni vakcinákról” – magyarázta a szakember. „Ha rákerestél az egyik fajtára, mindjárt több helyen is utána kellett nézned, mert a hatalmas médiazaj miatt csak akkor bizonyosodhatsz meg az egyes állításokról, ha mindent elolvasol, ami elérhető a témában, ennek pedig már a felkutatása is rengeteg időt vesz igénybe.”
Viniczai Benedek arra is rámutatott, hogy a helyzetet csak súlyosbítja, hogy a legtöbb – magyar – felhasználó mostanság főleg a Facebook hírfolyamából tájékozódik, ami nem kifejezetten mutat objektív képet a megosztóbb témákról, márpedig az oltás és a különféle vakcinák kérdése ugyancsak megosztotta a társadalmat. Persze, abban sokan egyetértettek, hogy a védőoltás a legjobb megoldás a világjárvány megfékezésére, az viszont már jelentősen szétszabdalta az oltáspártiakat is, hogy ki, melyik vakcinát tartotta elfogadhatónak.
“A Facebook-felhasználók közül ráadásul már sokan tisztában vannak vele, hogy erősen torzítja a képet a közösségi oldal” – tette hozzá a Hírflip társalapítója. „Ezért, ahogy látom, sokan máshová mennek, máshol keresik a híreket. Azonban, még a “hagyományos” interneten is könnyen felhúzhatunk falakat magunk köré, elég csak arra gondolni, hogy valaki beér a munkahelyére és az első kávéja mellett átpörgeti a híreket. Ilyenkor a legtöbb felhasználónak megvan a bevett rutinja, hogy melyik oldalakat keresi fel. Ez ugyanúgy eredményezhet véleménybuborékot és éppen ez az, amit szeretnénk a Hírflippel megváltoztatni.
Megszólítanák az idősebbeket, de a TikTok-generációt is
A startup egyik legerősebb vállalása, hogy egyszerre szeretnék elérni azt az idősebb generációt, akik még ma is, óramű pontossággal ülnek le a tévé elé, megnézni a híradót (sőt, híradókat), vagy akiknél több évtized alatt bebetonozódott fogyasztói szokásokat kell felrázni, mint azt a Z-, vagy épp alfa-generációt, akik az idősebbek számára szinte érthetetlen dolgokat néznek a rövid videókra ma már globális médiabirodalmat építő TikTok felületén. Természetesen, a TikTokon szép számmal akadnak értékes tartalmakat előállító felhasználók is, de egy főleg nyomtatott sajtót, esetleg tévés tartalmakat fogyasztó ember számára minimum furcsa lehet látni, a különféle zenés-színes-szagos TikTok-posztokat.
„Ha 200 évvel ezelőtt lennénk, akkor a Hírflip valószínűleg egy olyan újság lenne, ami összegyűjti más újságok híreit” – magyarázta Viniczai Benedek. „Most viszont egyfajta moduláris rendszert fejlesztünk, amely ugyanúgy elérhető a webről, mint okostelefonos applikáció formájában is. Előbbivel kifejezetten az volt a célunk, hogy az idősebb korosztályt is bevonjuk, emiatt, a weben kevéssé megszokott formában, nagyobb betűmérettel lehet majd használni az oldalt. A másik oldal, pedig a TikTok, amire nagyon jó, hogy rákérdeztél, mert pont ma reggel láttam, hogy már közel 17 ezren követnek minket TikTokon , ahol nemrég erős márkaépítő kampányba kezdtünk, ami láthatóan elég jól alakul. Nem igaz tehát, hogy a TikTok-generációt ne érdekelné, hogy mi történik körülöttük, épp csak más jellegű hírek érdeklik őket. Nálunk egyelőre 180 körül van a bekötött hírforrások száma, de ez nagyon hamar több ezerre fog növekedni, ahogy elindulunk >>élesben<<. Egyébként érdekes, hogy a mostani fiatal generációkkal kapcsolatban gyakori Kritika, hogy nem érdekli őket semmi, ehhez képest én éppen a tudatosságot látom a fiatalokban, főképpen az adatokkal kapcsolatos érzékenységet tekintve, mert ők már úgy vannak ezzel, hogy az ő adataikkal ne kereskedjen senki. Nagyobb kihívásnak látom akkor már, az idősebb korosztályoknál, a megszokásból való kilépést. ”
A Hírflip stábja arra is kifejezetten ügyel, hogy a felhasználók tartózkodási helytől függően előrébb rangsorolják azokat a híreket, amik számot tarthatnak az érdeklődésükre.
„Ez két okból is nagyon izgalmas, részben a kisebb, helyi tartalomgyártóknak kedvez, másrészt, az ott élőknek, akiket nem biztos, hogy érdekel egy olyan hír, ami az ország másik felén történik” – tette hozzá Viniczai Benedek. „A rendszer egyébként egy algoritmust használ, amit inkább már mesterséges intelligenciának kellene nevezni, ami nem súlyoz a források alapján, nálunk ugyannyit ér egy nagy portál híre, mint egy kisebb oldalon, blogon megjelenő anyag. Ezzel pedig elejét tudjuk venni a mesterséges intelligenciákkal kapcsolatos egyik legnagyobb félelemnek, a beléjük programozott részrehajlásnak. Néha azzal teszteljük a rendszert, hogy megnézzük, egy adott felhasználói profilnak mi lenne a szöges ellentéte, ami megmutatja, hogy mennyire végletesen tudja megfogalmazni két hírforrás ugyanazt a témát.”
A Hírflip egyelőre még afféle próbaüzemben működik, de a csapat már kőkeményen dolgozik rajta, hogy néhány héten belül elindulhasson az éles változat, amelyet már mindenki el tud majd érni. A rendszer egyelőre a magyar nyelvű hírekkel, cikkekkel működik, de ezt nagyon hamar át lehet állítani, ha valaki idegen nyelvű forrásokat is szeretne fogyasztani. A cél pedig végső soron a világ meghódítása, amelyre most kiváló lehetősége is kínálkozik a startup mögött álló csapatnak. A Hírflip ugyanis felkeltette a Telekom MagentaKraft ötletpályázatán közreműködő mentorok egyikének, Bohner Tamásnak a figyelmét is, így nem kizárt, hogy előbb-utóbb komolyabb befektetés érkezhet a csapat háza tájára.
A végén persze minden a pénzről szól, így a Hírflip esetén is kérdés, hogy miből lesz itt az üzlet, amire Viniczai Benedeknek egyértelmű válasza van: „szeretnénk forgalmat terelni a tartalomgyártók oldalaira, és az adott oldalak ez alapján a forgalom alapján fizetnének majd, a megállapodás szerint. A csapat egyelőre a szöveges alapú tartalmakkal kezdi a világhódítást, de már készülnek a közeli és távolabbi jövőre is, azaz, már most is dolgoznak a videós és hangalapú tartalmak beillesztésén.
„Nagyon izgatottan várom az éles indulást, nem is feltétlenül azért, hogy lássam, mennyire fognak megváltozni az emberek médiafogyasztási szokásai, hanem inkább azért, hogy lássuk, milyen a visszajelzés és mennyi időt tudnak megspórolni, miközben teljeskörűen tudnak tájékozódni” – tette hozzá Viniczai Benedek.
Még több internet az nlc-n:
- Ezek nélkül a nők nélkül a digitális világ sehol sem lenne
- Home office: az online kommunikáció hosszú távon nem tesz jót a kapcsolatoknak
- Online élünk: így változtak a felhasználói szokásaink a járvány alatt