A Kardashian família az egyik legkárosabb jelenség, amivel az ember találkozhat a közösségi oldalakon. Mindig tökéletes frizura és smink, dizájnergöncök, tucatnyi milliókat érő autó, piknik a világ másik részén. A szeretetet tárgyakban és ajándékokban mérik, és a legnagyobb probléma, hogy emellett semmilyen értéket nem képesek felmutatni, ha úgy tetszik, kicsit egyensúlyozandó ezt a felszínességet. A kirakatélet kártékony hatása már most látszik: évtizedekkel ezelőtt a kamasz lányok és a fiatal nők több példaképet is fel tudtak sorolni, és legfeljebb a ruhájukat és a hajukat változtatták meg miattuk, most viszont 500 ezer követőjükkel Kardashianék szinte kizárólagos példaképek, és sokan műtétekkel igyekeznek felvenni velük a versenyt. Hogy ez miért veszélyes? Hát lássuk csak!
Élvezd, hogy egyedi vagy!
Kardashianék a tökéletességre és csakis arra hívják fel a figyelmet. Az ő világukban nincsenek hibák, mintha az ilyesmi egy modern kori skarlát betű lenne. Az Instagramra túlretusált képeket töltenek fel, egyfajta álvalóságot mutat meg az életük, mert mindennek, de tényleg mindennek tökéletesnek kell tűnnie. És itt az utolsó szó a kulcsszó. Senki nem tudja, hogy a tökéletes látszat vagy kirakatélet mögött mi rejtőzik, a lényeg, hogy a felszín hibátlannak tűnjön.
Kim Kardashian (a leghíresebb lány az ötből) a napokban beiratkozott egy egyetemre, hogy joghallgató legyen. Nem lenne ez baj, sőt kifejezetten pozitív üzenet is lehetne a tizenhat-tizenhét éves fiataloknak, hiszen a tudás olyan önállóságot és erőt ad az embernek, amit egyetlen szemhéjpaletta vagy megvásárolt Vogue-címlap sem képes. De Kim nem csendben, teljesen hétköznapi nőként, kellő alázattal kezdte meg a tanulmányait: jól megkoreografált történet volt ez is az életében. Időben értesítették a lesifotósokat, és bár igyekeztek úgy bemutatni az első napot a suliban, mintha csak felkapott volna egy lezser szettet, patikamérlegen rakták össze a napot. De nevetséges kamuvalóság az is, ahogyan bemutatja, hogyan tanul, hogy aztán főiskolások tucatjai utánozzák, vagy éppen érezzék magukat pocsékul amiatt, hogy nem szögegyenes hajjal, valami egzotikus helyen, türkiz bikiniben, hozzáillő kendőben, és színben passzoló jegyzettömbbel a kezükben készülnek a vizsgára.
A családnak sikerült elérnie, hogy a tökéletességet velük azonosítsák, legyen szó tanulásról, ruhákról vagy épp alakról. Aki kilóg a sorból, az lényegében nem is létezik, és ilyenformán az egyediség is átértékelődik, inkább szitokszónak hangzik.
Megszállottak viadala
Pedig elképesztően fontos lenne a tizenéves generációnak azt az üzenetet átadni, hogy merjen normális életet élni, amiben a kócos haj, az össze nem illő ruhák és a baráti ölelések igenis szerethető dolgok. Az, hogy egy tinédzser lány a születésnapjára plasztikai beavatkozást kér, hogy aztán pont úgy nézzen ki, min az összes többi barátnője, egyfajta gyártósorérzést kelt az emberben. Eltűnt az egyediség, eltűntek a szépséghibák, eltűntek az otthon kiszaggatott farmerek vagy a maguktól kirongyosodó ruhadarabok, helyettük a futószalagon szállított egyformaság a menő. Kourtney Kardashian mellműtétjére bementek a kamerák, Kylie Jenner ajkai pedig annyira természetesek, mint két virsli, és mindketten elmondták a kamerák előtt, hogy végre elégedettek, és minden kisebbségi komplexusuk és ezzel együtt minden problémájuk megoldódott. Azt közvetítik a fiatal lányoknak, hogy nem értékesek, ha érzékenyek, ha nem tökéletes a külsejük. Kardashianék megszállottjai a megjelenésüknek, a látszatnak, és ezért képesek bármit megtenni. Nem kellett a szájukba adni a rendezőknek az ehhez hasonló beszélgetéseket:
Kendall: Nagyon nyugtalan vagyok. Úgy nézel ki, mint aki egyáltalán nem eszik.
Kim: Micsoda?!
Kendall: Hát, nagyon vékony vagy.
Kim: Ó, Istenem! Annyira köszönöm!
Ez az egyik epizódban szerepelt. Valószínűleg egyetlen józanul gondolkodó embernek sem kell elmondani, hogy nem ünnepelni való tény, ha valaki levegőn él. Nem bók azt mondani, hogy annyira szuper vékony vagy, mintha semmit nem ennél. Khloé viszont elismerősen mondta a nővérének, hogy olyan vékony, mint egy anorexiás, ő pedig megköszönte ezt. Furcsa kettősség ez attól a Kim Kardashiantől, aki közben olyanokat nyilatkozik az újságoknak, hogy anyaként az a célja, hogy a lányai felnőttként pozitív testképpel éljenek, és legyen egészséges önbecsülésük.
Nem olyan nehéz felidéznem, hogy kamaszként vagy fiatal felnőtt nőként mennyire hatottak rám az ehhez hasonló megjegyzések, hogy egyfajta elvárásnak éreztem, hogy teljesítsek – és ezzel nem is voltam egyedül. Aztán láttam, ahogyan egy barátnőm a végletekig belepörgette magát ebbe, és néhány ájulás után végül orvosi segítséggel hozta rendbe az életét. Egy ilyen valóságos történet a maga valós egészségügyi következményeivel persze nem témája Kardashianék látszatvilágának.
Hidd el! A szerelem értékes!
Ahogy az egészség (szerintük) egyenlő a tökéletes külsővel, úgy a sekélyesség következő lépése az, hogy ha ezzel megvagyunk, akkor jöhet a tökéletes párkapcsolat is. Hullámvölgyek és zsírszövetek nélkül. Kim Kardashian ha nem is egy Insta-posztért, de egy évad valóságshow-ért ment hozzá Kris Humphries sportolóhoz, akitől 72 óra után már el is vált. Igen, ez valóban olyan házasság volt, ami csakis azért köttetett, hogy kiszolgálják a média igényét. Pedig a szerelem, még ha régimódi érzés is, sokkal tovább tart, mint 72 óra, és sokkal többet ér, mint azok a dollármilliók, amik Kim számláján landoltak a forgatás után.
És ha már a párkapcsolatoknál tartunk, nem tudok szó nélkül elmenni a család „fekete báránya”, Rob Kardashian mellett. Ő az egyetlen fiúgyermek a famíliában, és ő az, akit a család többi tagja kiültetett a kispadra, miután pszichés problémái miatt egyszer csak hízni kezdett. Ezek után egy igazi mérgező kapcsolatba kezdett a szintén celeb Blac Chynával, aki gyereket is szült neki, miután pedig szakítottak, Rob elkezdte kiposztolni a nő meztelen képeit a netre. Az egy dolog, hogy a férfi tényleg komoly pszichés gondokkal küzdött, de az már egy másik ügy, hogy a Kardashian család egy percre sem ítélte el a cselekedetét, sőt támogatták is. Pedig a családnak nemcsak a támogatás a célja, hanem az is, hogy tükröt tartson elénk, akkor is, amikor mi magunk már nem látunk tisztán. Nem attól vagy igaz fivér vagy nővér, hogy nem kritizálod a másikat.
Sóvárgunk azért, hogy mások legyünk
A legnagyobb probléma, hogy Kardashianék már képtelenek elválasztani egymástól a valóságot és a valóságshow-t. Elhiszik, hogy igenis értéket adnak, hogy jó példával szolgálnak a több száz millió követőjüknek. Úgy tűnik, hogy nem is érdekli őket, ha kamaszok százezrei gondolják azt, hogy a megfelelő életszínvonalat csak celebkedéssel lehet elérni. Persze nem akarok mindent a Kardashian família nyakába varrni, de a család nem azzal lett igazán híres, hogy az apuka védte O. J. Simpsont, és remek barátok voltak, hanem azzal, hogy kiszivárgott (hogy mennyire véletlenül, azt most hagyjuk) Kim erotikus videója. Vagyis egy komplett család attól híres, hogy az egyik tagja 18+-os házi videója kiszivárgott. Ebből lettek ők vezető modellek, ebből nőtt ki a századik rúzskollekció, a farmerbrand, a huszonnyolcadik palota és a milliós babazsúr, és bár a leleményességük vitathatatlan, az értékteremtéstől messze állnak. Ezek után senki ne csodálkozzon azon a videón, amin egy hibátlanul „összerakott” fiatal lány azt ecseteli, hogy orálisan elégített ki valakit egy bérletért a Coachella fesztiválra, és hogy szerinte ezzel nincs is semmi baj, hiszen „mások is így építenek karriert”.
Persze a jelenség nemcsak a Kardashian családnak köszönhető. Az emberek úgy érzik, bármit csinálhatnak az életben, semmi nem elég jó. Többről szól ez, mint pénzről, hírnévről vagy szépségről. Arról szól, hogy mindenki más akar lenni, mint aki valójában. Már-már sóvárognak arra, hogy más életét élhessék, egy olyat, amit egyébként nem kaphatnának meg.
A Kardashian-jelenség hatásai
Ma már tanulmányok szólnak arról, amit az egyszerűség kedvéért csak Kardashian-jelenségnek neveznek. Ugyanis már nemcsak piszok drága hobbi Kardashianékat utánozni: egész iparág épült a dologra. Az influenszerekre építő marketingstratégiákból jól kirajzolódik, hogy a tudatos követés már nemcsak egyszerű időtöltés, hanem jól jövedelmező befektetés (is lehet). Amely cégek pedig nem engedhetik meg maguknak, hogy a Kardashian családdal reklámozzák a termékeiket, azoknak ott vannak a Kardashian-klónok: elég egy gyors keresést lefuttatni az Instagramon, hogy lássuk, hogyan építik magukat az Estée Lauder leányvállalatai, a Glamglow a Közel-Keleten, vagy a MAC-kozmetikumok az Egyesült Arab Emírségekben, hogy csak néhány példát említsünk.
A klónoknak nemcsak a szereplési vágyát elégíti ki az utánzás, és nem is csupán a rajongásukat fejezhetik ki ily módon: a reklámokon túl is jutnak még extra bevételekhez. A plasztikai sebészeknek és a kozmetikai eljárásokkal szolgáló bőrgyógyászoknak jövedelmezőek voltak az elmúlt évek, és bár egyes felmérések szerint a Kardashian-láz mára alábbhagyott, még mindig szép számmal keresik a rajongók a lehetőségeket, hogyan alakulhatnának klónokká: például akik az Egyesült Államokban nem engedhetik meg maguknak a 15 ezer dolláros orrműtétet, azoknak egyre több lehetőségük van a műtéti beavatkozás nélküli szépészeti kezelésekre, amelyek során ezer dollárért fecskendezik be a szakemberek a megfelelő anyagot a bőr alá.
Bár az L.A. Times szerint nem újkeletű, hogy a páciensek egy-egy hírességre szeretnének hasonlítani (például Angelina Jolie állkapcsa is nagyon népszerű), 2017 nyara óta Kardashianék mindent vittek ezen a téren. Dr. Jason Diamond plasztikai sebész, aki szerepelt a Kardashian-realityben is, határozottan állítja: „Kim a legkeresettebb arc manapság, és az adatok szerint a második legkeresettebb híresség a kanyarban sincs hozzá képest. Kim arca eszméletlen, és ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy eddig jutott. Az állkapcsa formásabb, mint bárki másé, és ahogyan a nyaka és az állkapcsa találkozik, az a kontúr mindent visz.”
A Kardashian-láz az Egyesült Államokban néhány év alatt csúcsra pörgött, de a legkardashianabb klón nem ott él: a maximumot a történetből Jelena Peric horvát influenszer hozta ki a maga 1,1 milliós követői táborával, illetve Sonia Ali, a dubaji beauty blogger és a testvére, Fyza Ali, aki tuti győzne bármelyik Kylie Jenner-hasonmásversenyen.
Nem folytatjuk a sort, az pedig talán egy kis bizakodásra is okot ad, hogy a kardashianosodás trendje veszített a népszerűségéből az elmúlt időszakban: a szépségiparban beállt változásoknak és az egyediség hangsúlyozásának hála a plasztikai sebészek adatai szerint visszaesett a kereslet Kardashianék iránt, erről a Cosmopolitanban adatokkal alátámasztott cikk is megjelent.
Kit Yarrow San Franciscó-i pszichológus professzor szerint a Kardashian-átverés elterjedése alapvetően egy egészséges utánzási szokás túlburjánzása, amikor extrém szintre viszi valaki a másik külsőségeinek majmolását, de vannak olyan bizonytalan emberek, akik nem hiszik, hogy a személyiségük elég érdekes, és elég jók tudnak lenni, ezért úgy érzik, hogy a szeretet kivívásának egyetlen módja az, ha egy olyan személyt kezdenek utánozni, akit mások csodálnak és szeretnek. A professzor úgy véli, hogy azokra az emberekre, akik magabiztosak és elégedettek a megjelenésükkel, kevésbé vannak hatással az influenszerek, és őket nem ragadják el a közösségi médiában felbukkanó trendek közül még az olyan ártatlanok sem, mint hogy mondjuk kipróbálják Kim Kardashian legújabb színű rúzsát.
Több tanulmány szól arról, hogy nem szabad alábecsülni a Kardashian család hatását. Igen, mondhatjuk, hogy nekik kellene felelősségteljesebben viselkedni, de úgy is nézhetjük a dolgot, hogy nem ők maguk a problémák megtestesítői, hanem felhívják rájuk a figyelmet – ennek mentén sok vita is zajlik a rajongók, a gyűlölködők és a jelenség előtt értetlenül álló emberek között. Akárhogy is, Kardashianék hatással vannak a világra, és az lenne az üdvös, ha hosszú távon ez a hatás leginkább abban állna, hogy elkezdjük értékelni azokat az embereket, akik bátran vállalják magukat egy Kardashian-rajongó világban, és ellene mennek a trendnek.