A New York-i Metropolitan Múzeum jótékonysági estjét, a MET-gálát, mely egyben az év legpuccosabb jelmezbáljaként is funkcionál, hagyományosan az intézmény tavaszi divatkiállításának nyitóeseményeként, május első hétfőjén rendezik meg. A járvány miatt tavalyelőtt elmaradt, tavaly pedig elhalasztott rendezvény után pedig ez újra össze is jött. Az idei tárlat a 2021-es amerikai divat tematikájú kiállítás folyatása, az esemény dress code-ja pedig ezúttal a gilded glamour volt, mely az úgynevezett Gilded Age-re, vagyis az amerikai történelem nagyjából 1870-től 1900-ig tartó, aranykorként emlegetett időszakára utalt.
Csillivilli
A gilded glamour szó szerinti fordításban aranyozott csillogást jelent, amit a gála résztvevőinek egy viszonylag jelentős része szó szerint értelmezett és aranyban – esetleg ezüstben vagy épp színesben – csillogó öltözéket választott az estre.
Az amerikai Vogue főszerkesztője és egyben a gála főnöke, Anna Wintour ezúttal a divat koronázott királynőjeként jelent meg. A védjegyének számító virágminta és napszemüveg helyett csillogó gyöngyökkel kivarrt, cikkcakk-mintás estélyit, tollas poncsót és tiarát viselt. Öltözékét szokásához híven a Chanel divatháztól rendelte.
Az idei MET-gála egyik háziasszonya és egyben két lábon járó meglepetéscsomagja Blake Lively volt, akinek a szettjét New York klasszikus épületei inspirálták: a Atelier Versace estélyi alapját adó mídert az Empire State Building, a fejdíszt és az uszályt pedig a Szabadság-szobor. A színésznő csípőjén díszelgő gigamasnit a múzeum lépcsőjén csomagolták ki…
Hogy aztán a lépcsőfokokon kellő drámaisággal omolgasson le az uszály világoskék fele, melynek mintázatán a Grand Central Pályaudvar mennyezetének csillagképes festménye köszönt vissza. Parádés.
Kaia Gerber glitteres Alexander McQueen estélyijével az 1920-as évek flapper stílusát, frizurájával pedig az 1970-es évek diszkókorszakát idézte meg.
Megan Thee Stallion és a Moschino ezzel a csípőig sliccelt, angyalszárnyas arany istennő ruhával prezentálta: igenis van, amikor a több a több.
A veterán szupermodell, Amber Valletta öltözékét akár a vezetéknevének kezdőbetűje is ihlethette.
Janelle Monáe Ralph Lauren ruhája a bizonyíték arra, hogy egy olyan klasszikus témából, mint az uszályos, csillogó, fekete estélyi, is kihozható valami egészen eredeti.
Kim Kardashian öltözködés tekintetében már tényleg mindent előadott az elmúlt évek MET-gáláin és persze azokon kívül is, így számára a legkevésbé sem egyszerű e téren igazán nagyot dobni, ezúttal azonban, el kell ismernünk, sikerült. A celeb ugyanis egy darab amerikai divattörténelmet öltött magára: azt a kristályokkal kivarrt, testre simuló marquisette ruhát, melyben Marilyn Monroe majdnem napra pontosan 60 évvel ezelőtt elénekelte a Happy Birthday, Mr. President című dalt John F. Kennedy elnök 45. születésnapi ünnepségén a Madison Square Gardenben. Az 5 millió dollár értékű estélyit Kardashian az orlandói Ripley’s Múzeumtól kapta kölcsön. Hetekig fogyókúrázott, hogy beleférjen a ruhába és még platinaszőkére festett hajszínével is Marilyn Monroe-t idézte.
Történelmi hűség
Billie Eilish fűzős selyemruhája hitelesen adta vissza az Aranykor stílusát: mintha egyenesen John Singer Sargent Madame Paul Poirson portréja című, 1885-ös festménye elevenedett volna meg az énekesnő személyében. A Gucci kreáció ugyanakkor a jelenkor trendjeire is reflektált, ugyanis teljes egészében újrahasznosított anyagokból készült.
Az 19. század köszönt vissza Sarah Jessica Parker öltözékén is. A színésznő és kreátor, Christopher John Rogers a ruhával Elizabeth Hobbs Keckley emléke előtt tisztelgett, aki az első színesbőrű – rabszolgából lett – divattervező volt, aki a Fehér Háznak dolgozott: Mary Todd Lincoln First Ladyt és a washingtoni elit más tagjait is öltöztette az 1860-as évek elejétől. A fekete-fehér gingham kocka egy konkrét ruhára utal, melyet Keckley egykor az amerikai elnök feleségének készített. (Ide kattintva megnézheted.)
A 19. századi sziluett egy pucérruhán kellőképpen váratlan ahhoz, hogy Vanessa Hudgens Moschino estélyijét is az esemény – pozitív értelemben véve – legemlékezetesebb outfitjei között említsük. Külön bravúr, hogy gyakorlatilag milliméterre pontosan ott és annyit takart, ahol és amennyit takarnia kellett.
Dress code? Ugyan!
Idén is akadtak a gálának olyan vendégei, akik a dress code-ra ugyan magasról tettek, viszont amit viseltek, legalább kellőképpen kreatív és látványos volt.
Winnie Harlow szupermodellt Iris van Herpen öltöztette egy egzotikus virág és egy hópehely absztrakt szerelemgyerekének.
Fredrik Robertsson kreatív igazgató – akit többen és nem minden alap nélkül tévesztettek össze Jared Letóval – szintén egy Iris van Herpen outfitben jelent meg az eseményen. Ha mindenképpen meg akarjuk fejteni az öltözékét, legjobban talán futurisztikus tarajos sülként definiálható.
Az egy négyzetméterre jutó Jared Leto-k száma egyébként meglehetősen magas volt a rendezvényen, ugyanis a valódi Jared Leto (a képen jobbra) és Alessandro Michele ikerpárnak öltöztek.
Glenn Close Valentino szettjének sem volt eszelősen sok köze a dress code-hoz, ugyanakkor a 75 éves színésznő, aki egyébként életében először vett részt MET-gálán, azon kevesek egyike volt, akik élénk színt választottak az idei eseményre. És az öltözék nagyon is működött.
Gigi Hadid outfitjéből a latex búslakodó felett viselt fűző utalt némileg a dress code-ra, ugyanakkor az öltözék egyértelmű főszereplője mégiscsak a pufikabát és a királyi palást keresztezéséből született, sajátos ruhadarab volt.
Akiknek nem jött össze
Bella Hadid öltözékének alapját is egy dominaszerkó adta, melyhez azonban – a nővérééhez viszonyítva – jóval dicstelenebb kíséret, csupán némi hevenyészve ráaggatott csipkefüggöny társult.
Katy Perry öltözékén egyértelműen érzékelhető, hogy utalni akart az aranykor stílusára, csak épp mintha félbehagyták volna készítés közben.
Kylie Jenner menyasszonyi szettje hibátlan lenne egy hip-hop esküvőre, azonban a MET-gálára az idei dress code-ot figyelembe véve, de még attól elvonatkoztatva sem volt értelmezhető választás.
Cara Delevingne katonai díszegyenruhákat idéző összeállítása szinte konszolidáltnak tűnt, egészen addig, míg le nem kapta magáról a mentét, közszemlére téve a felsőtestét, melyet csupán némi testfesték, bimbótapasz és néhány ékszer fedett.
Emily Ratajkowskira pedig mintha egyenesen az isztambuli nagybazár szakadt volna rá.