2018-ban rendezték meg utoljára a Victoria’s Secret divatbemutatóját, mely híres volt arról, hogy azon csak és kizárólag a sztereotípiák értelmében tökéletes testű szupermodellek léphettek kifutóra, hogy bemutassák a márka pazar fehérneműkollekcióját, mely aztán persze kizárólag standard méretekben került a boltokba is. A szó szoros értelmében véve szemkápráztató eseményt és magát a márkát akkor már évek óta kritzálták kirekesztő hozzáállása miatt. Minderre pedig még rátett egy jókora lapáttal az is, amikor 2018 őszén Ed Razek, a Victoria’s Secret marketingvezetője a Vogue-nak adott interjújában leszögezte, hogy plus size modelleknek és transzszexuálisoknak nincs helyük a bemutatón.
Az utolsó divatbemutatót az Egyesült Államokban mindössze 3,27 millióan nézték a televízióban, ami a legalacsonyabb nézettség volt a show történetében. Nem csupán a bemutató, de a márka termékei iránt is megcsappant az érdeklődés, ami 2019-ben már az eladási mutatókon is igencsak meglátszott. Egyértelművé vált: a márkának alapos megújulásra van szüksége.
2019 májusában bejelentették, hogy a tévé nem sugározza többé a márka divatbemutatóját, később pedig az is kiderült, hogy azt az addig megszokott formában már egyáltalán nem is rendezik meg. Az elavult, szexista márkaképért jelentős részben felelős Ed Razek még abban az évben nyugdíjba vonult. 2019-ben a Victoria’s Secret Valentina Sampaio személyében szerződtette történetének első transzemű modelljét, ősszel pedig az első plus size modell, a 48-as konfekcióméretű Ali Tate Cutler is megérkezett a márkához.
2020-ban az elnök-vezérigazgató, Les Wexner is távozott a vállalat éléről és eladta többségi részedését. A cég vezetését Martin Waters vette át és az ő irányítása alatt folytatódott az érdemi megújulás. 2020 tavaszán minden korábbinál inkluzívabb kampánnyal rukkolt elő a márka: a huszonéves topmodellek, mint Palvin Barbi vagy Romee Strijd mellett az 51 éves Helena Christensen és a 49 éves Daniela Pestova, Valentina Sampaio, illetve Candice Huffine és Solange van Doorn plus size modellek is feltűntek a fehérneműmárka kampányfotóin.
A Victoria’s Secret angyalait 2021 nyarán hivatalosan is felváltotta a VS Collective, melynek tagjai különböző területekről érkezett, sikeres és befolyásos nők, így Megan Rapinoe világ- és olimpiai bajnok labdarúgó, Priyanka Chopra színésznő, Amanda de Cadenet fotós, Eileen Gu síelő, valamint Adut Akech, Paloma Elsesser és Valentina Sampaio modellek.
A márka kínálata is inkluzívbbá vált: a méretskálát kibővítették és olyan termékek is bekerültek a kollekciókba, mint a szoptatós, illetve a masztektómiás melltartók. Az üzletek külleme is megváltozott: a falakról eltűntek a valószínűtlenül tökéletes testű angyalok fotói, a kirakatokba és az eladótérbe pedig különböző testalkatú, többek között plus size próbababákat is kihelyeztek.
2022-ben a márka leszerződtette első Down-szindrómás modelljét is, a Puerto Ricó-i Sofia Jurau személyében, majd az első férfi modellt, Darren Barnetet, aki a márka nemsemleges kollekciójának arca lett.
A közelmúltban aztán bejelentették: elérkezett az idő, ebben az évben visszatér a divatbemutató is, mely azonban egészen más lesz, mint azt korábban megszokhattunk. A Victoria’s Secret World Tour névre keresztelt új show négy divattervező munkáját állítja középpontba. A londoni Supriya Lele, a lagosi Bubu Ogisi, a tokiói Jenny Fax és a bogotai Melissa Valdes terveznek a márka számára, az alkotási folyamatot, illetve az elkészült kollekciókat pedig egy látványos dokumentumfilm mutatja majd be, melyet a négy városból, különböző területekről érkezett művészek – többek között filmesek, zenészek, vizuális kreatívok – alkotnak meg.
A változások kétségkívül látványosak, ám legalább ennyire megosztóak. Bár a többség üdvözölte az inkluzivitást, azonban sokan, köztük trendszetterek, influencerek éppen azért fordultak el a márkától, mivel nem képviseli többé a – sztereotípiák értelmében – tökéletes test privilégiumát. Mások a megújulás hitelességét kérdőjelezik meg, voltaképpen valóban jogosan. A legtalálóbban talán a Grammy-díjas amerikai énekesnő-rapper és pozitívtestkép-aktivista Lizzo fogalmazta meg az ezzel kapcsolatos aggályokat egy Twitter-bejegyzésben:
Ez az inkluzivitás győzelme, az inkluzivitás érdekében. De ha a márkák csak azért teszik meg ezeket a lépéseket, mert támadásokat kapnak, mi lesz ha a trendek újra megváltoznak? Vajon ezeknek a cégeknek a vezetői a valódi inkluzivitást tekintik értéknek? Vagy csak a pénzt értékelik?
(Források: Vogue, Notion Online)