A környezetvédelem fontosabb szerepet tölt be az életünkben, mint valaha. Idén nyáron szó szerint lángolt Európa: erdőtüzek ütöttek ki a kontinens déli régióiban, Spanyolországtól Görögországig. A hőhullámok eddig nem látott magasságokra hágtak, az Egyesült Királyságban például többször megdőlt a melegrekord (soha nem volt még példa a 40 °C-ra, most azonban ennyit is mértek), az Európa-szerte terjedő extrém hőségbe pedig több tízezer ember halt bele. De a szélsőséges kánikulát világszerte tapasztalták: Kínától az amerikai Colorado államig árvizekkel küzdöttek, míg Afrikában olyan súlyos a szárazság, hogy az emberek millióinak élelmiszer-ellátását kockáztatja. Mindez pedig egyértelműen a klímaváltozás eredménye.
A globális felmelegedés egyik legnagyobb elősegítői az üvegházhatású gázok. Bár a katasztrófa elkerülése érdekében egyre többet teszünk a klímaváltozást gyorsító anyagok kibocsátásának csökkentéséért – bár ez még mindig nem elég –, van egy szektor, aminél nincs kontraproduktívabb a globális felmelegedés elleni küzdelemben. Ez pedig az Európai Parlament kutatása szerint a légi közlekedés, mely a leginkább növekvő mértékben járul hozzá az üvegházhatású gázok termeléséhez. Ennek a jelentős részét pedig nem a kereskedelmi járatok, hanem hiszed vagy sem, a magángépek adják: egy 500 km-es utat vizsgálva a szinte teljes utaskapacitással induló kereskedelmi járatnál utasonként 5-14-szer nagyobb kibocsátást generál a magánrepülő.
Körülrajongott sztárok vagy klímabűnözők?
A magángépek aránytalanul nagy karbonkibocsátásának problémája azért lett ismét világméretű beszédtéma, mert Kylie Jenner július végén megosztott egy fényképet az Instagramon. „A tiéddel menjünk vagy az enyémmel?” – olvasható a celeb és pasija, Travis Scott magánrepülőit ábrázoló fotó alatt. Jenner követői pedig 2022-re lettek olyan ökotudatosak, hogy egy ilyen posztért ne ugrálják körül az „amerikai álmot” élő lányt, hanem inkább felhívják a figyelmét a dolog problematikusságára. Sőt, akkora felháborodást keltett a romantikusnak szánt fénykép, hogy Jennert egyenes klímabűnözőnek kiáltották ki. A botrány azonban még csak akkor kezdődött.
Az internet népe ugyanis még dühösebb lett, mikor kiderült, hogy ez a bizonyos magánutazás összes 17 perces volt, Kylie ugyanis Camarillo és Van Nuys között vette igénybe a gépét – a távot viszont kevesebb, mint 1 óra alatt akár kocsival is megtehette volna. A CelebJets nevű automatizált Twitter oldalról (ami a sztárok magánrepüléseiről oszt meg adatokat) aztán kiderült, hogy nem Jenner az egyetlen, aki indokolatlanul rövid ideig repked minimális távolságokra. Nővére, Kim Kardashian az utóbbi két hónapban négyszer is 20 perc alatti utazásra használta a gépét (tény, hogy Kylie ennek a dupláját is megtette). Július 24-én például 40 mérföldért szállt fel 10 percre, ami 81 gallon üzemanyagot kívánt és 1 tonna szén-dioxidot termelt – nagyjából akkora mennyiséget, amennyit hat hónapnyi folyamatos (gázüzemű) autóhasználat okoz.
Kylie Jenner's Jet Landed in Van Nuys, California, US. Apx. flt. time 17 Mins. pic.twitter.com/UaigKYnNou
— Celebrity Jets (@CelebJets) July 13, 2022
Ha a Kardashian-Jenner családon túlra tekintünk, észrevehetjük, hogy Steven Spielberg összesen 35 perc erejéig szállt fel a magángépével, Mark Wahlberg 23 percre, a világ leggazdagabb embere, míg Elon Musk összesen 43 percet használta a repülőjét. Drake pedig nemrég tett 12 és egy 14 perces utazásokat is tett a közelmúltban, de a rövid utak egyébként is jellemzőek Drake repülési szokásainál, ami a környezetre különösen káros: a rappernek saját, személyre szabott Boeing 767-ese van, ami méreténél fogva (sima utasszállítóként használva több száz ember is elfér rajta) 5 út alatt 21 tonna szén-dioxidot bocsátott ki. Az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség szerint ez négy amerikai otthon éves elektromos áram használatával egyezik meg.
Azonban mégsem Drake a legnagyobb klímabűnöző – hogy Kylie Jenner kommentelőinek szavaival éljünk –, hanem Taylor Swift. A CelebJets adatait a Yard Group nevű ügynökség fenntarthatósági szempontból is analizálta, melynek eredményeként kiderült, hogy ez évben az énekesnő szennyezte leginkább a környezetet. Csak 2022-ben Taylor magángépe 16 teljes napnak megfelelő időt töltött a levegőben 8293.54 tonna szén-dioxidot kibocsátva.
Taylor Swift's F900 Took off from Nashville, Tennessee, US. pic.twitter.com/TYISukPNb2
— Celebrity Jets (@CelebJets) May 2, 2022
A magyarázkodás nem elég
Mind Drake, mind Taylor igyekeztek megvédeni magukat a népharagtól, amit ki-ki a maga módján kommunikált. A rapper Instagramon osztotta meg a követőivel, miszerint vannak olyan rövid járatok is – mint az ontariói Hamilton és Toronto között közlekedő 18 perces út –, amik teljesen üresek voltak.
„Ez csak azért van, mert egyik reptérről a másikra viszik a gépeket, ahol tárolják őket, ha valakit érdekel ennek a logisztikája… Senki nem utazik az ilyen járatokon.”
Swift ezzel szemben a sajtósán keresztül próbálta menteni a menthetőt, és a rapperhez hasonlóan mosni kezeit: a közleményük szerint gyakran nem maga az énekesnő használja a magángépét, hanem nagy kegyesen kölcsönadja a csóróbb barátainak.
„Taylor gépe rendszeresen bérbe van adva más személyeknek. Ezen utazások nagy részét vagy egészét hozzá kötni teljességgel helytelen.”
Csakhogy egyik magyarázat sem ér túl sokat. A Heated nevű klímavédelmi hírlevél szerzője, Emily Atkin kiemelte, hogy Drake gépének az a bizonyos 18 perces útja 5 tonna karbonkibocsátásért felel. Ahhoz viszont, hogy a bolygó stabilizálódni tudjon és 1,5 °C-nál többet ne melegedjen, ahhoz fejenként 2,1 tonna szén-dioxidot bocsáthatnánk ki évente – tehát, mint Atkin megállapítja: az, hogy senki nem utazott azon a gépen „még rosszabb is. Drake megduplázta egyetlen ember évi karbonkibocsátását csak azért, hogy legyen hol tárolni a flancos repülőjét.”
Taylor is hasonló sikerrel tudott hatni az internetezőkre. Az egyik twitterező például felháborítónak tartotta, hogy Swift és csapata „humanitárius csomagolásba” akarták rejteni a problémát úgy, hogy az énekesnő felelősségéről a nagylelkűségére helyezik a fókuszt. Mások azzal érveltek, hogy csak mert nem ő használja a gépet, attól még az ő tulajdona, tehát továbbra is ő felel a repülőért és annak környezetszennyező hatásaiért.
A felháborodás egyébként teljesen jogos: a világ népességének leggazdagabb 1 százaléka a felelős a repülés okozta karbonkibocsátás felének, ami a legszegényebb 10 százalék ökológiai lábnyomának 175-szöröse; ennek egyik oka pedig a magánrepülők. Bár annak ellenére, hogy a Föld legszegényebb emberei alig okoznak klímakárokat, mégis ők azok, akik a leginkább megszenvedik a globális felmelegedés szörnyű hatásait.
Forrás: Boston Globe, Independent, Buzzfeed News