Ha követed a hollywoodi híreket, akkor biztos teljes mértékben képben vagy annak a pszichothrillerből lett PR-katasztrófának minden mozzanatával, ami a Nincs baj, drágám című filmből lett.
Ez Olivia Wilde második rendezése, ami egy „egynek elmegy” típusú film lett volna, ha nincs az az óriási cirkusz, ami a nyár végét meghatározta a filmes sajtóban. A Harry Styles, Chris Pine és legfőképpen Florence Pugh főszereplésével készült produkció szeptember 22-én került a mozikba, és szerintünk egyetlen dolog miatt kifejezetten érdemes jegyet váltani rá. És nem, ez nem a filmet övező botrány. Hanem Florence Pugh játéka.
A 26 éves színésznő karrierje ugyan még csak 8 éve kezdődött, a 2014-es Eszmélet című filmmel, amiben egy, a tehetségéhez képest hangyányi szerepe volt, eddig úgy tűnik, hogy Florence nem tud hibázni. A brit lánynak nem volt még rossz alakítása, így rövid idő alatt kiváló szerepek elképesztő tárházát mondhatja magáénak. Bár Pugh karaktereit kifejezetten szerteágazónak mondhatjuk, mégis van egy közös pontja mindnek: csak úgy áradnak belőlük a nyers érzelmek, ami azonnal azonosulásra hívja a közönséget.
Florence eddig is nagyon elfoglalt volt – olyannyira, hogy a The Guardiannek már 2018-ban is ezt nyilatkozta:
„Az elmúlt két, egyébként nagyon szerencsés évem úgy telt, hogy bőröndökből kellett élnem”
–, a táncrendje azonban csak egyre sűrűsödik. Jelenleg Budapesten forgatja a Dűne második részét, utána robog tovább főszerepet játszani egy könyvadaptációban, majd visszatér a Marvel Moziverzumába, a mozikban pedig legközelebb Christopher Nolan gigaprodukciójában, az Oppenheimerben láthatod.
Biztosak vagyunk benne, hogy Pugh még bőven nem fogyott ki a lehengerlő alakításokból, és számtalan zseniális pillanatot tartogat a jövőre nézve. Mi viszont most inkább a múltba tekintünk, és összeszedtük a színésznő eddigi legjobb alakításait, melyeket látván – ha a Nincs baj, drágámot esetleg kihagynád – téged is meggyőz arról, hogy ő generációjának egyik legnagyobb tehetsége.
Lady Macbeth (2016)
Florence Pugh első jelentősebb szerepe Nyikolaj Leszkov regényének adaptációja, a Lady Macbeth volt. Ebben Katherine Lestert alakítja, egy lányt a 19. századi Skóciából, aki egy nála kétszer idősebb férfival kényszerült házasságba. A második filmje és első főszerepeként a Lady Macbethben ugyan még nem volt annyira kiforrott és precíz Pugh alakítása, mint mondjuk az Oscar-jelölést érdemelt Kisasszonyokban, de ezért is érdemes megnézni: merész, elsöprő erejű bemutatkozás attól a színésznőtől, akit sem a szakma, sem a közönség nem fog elfelejteni.
The Little Drummer Girl (2018)
Engem ez a John le Carré kémregény-feldolgozás vezetett be abba a mágikus világba, amit Florence Pugh színészi karrierjének hívunk. És nem voltam ezzel egyedül: akiket elkerült a Lady Macbeth sikere, az ebben a minisorozatban látta először Pugh-t, aki lazán lejátszotta a karakterét, Charlie-t betanító Mossad-ügynököt alakító Alexander Skarsgardot. Szexi, magabiztos, de ha kell, elesett – Florence-nek 6 epizódja is volt bemutatni, milyen széles skálán mozog a tehetsége.
Fekete Özvegy/Sólyomszem (2021)
Nem kellett túl sokat várni rá, hogy előbb-utóbb a Marvel főnöke, Kevin Feige is lecsapjon a fiatal színésznőre. Feige úgy gyűjti a (jó) színészeket, mint más a Pokémonokat, ezért kellett neki az új generációs szuperhősök közé valaki, aki elég komolyan veszi a feladatot ahhoz, hogy hiteles legyen, de nem fél bohóckodni sem, hogy passzoljon az MCU gyakran komikus hangvételéhez. Florence pedig már korábban is bebizonyította, hogy a vígjáték sem áll távol tőle: mégpedig a Családi bunyóban (ami akár a +1 megnézendő tételként is szerepelhetne a listán). Az ott szerzett tapasztalata a Marvel akciójeleneteihez is jól jött, így a Fekete Özvegyben, pár hónapra rá pedig a Sólyomszemben bebiztosította a helyét a következő közönségkedvenc (anti-)hősök között.
Kisasszonyok (2019)
Ha van olyan kislány az irodalomban, akit mély egyetértésben utáltak az olvasók, az Amy March volt a Kisasszonyokban. Ez a filmadaptációkkal sem nagyon változott: mindig is nyafka, önző és hiú volt, mindez pedig nem segített könnyebben elfogadni, hogy Jo helyett Laurie őt vette feleségül. És ekkor jött Greta Gerwig és Florence Pugh, akik együttes erővel faragtak szerethető karaktert Amyből. A történetmesélés non-lineárissá tétele (azaz, hogy a sztori ugrált az időben) szuper döntés volt a rendező részéről abban, hogy a Laurie-Amy páros ne érje akkora hideg zuhanyként a nézőt. Pugh pedig már a jelenlétével is rokonszenvesebbé tud tenni bárkit, az ő változatában azonban Amy esendő volt és cuki – így kicsit könnyebb volt elnézni a jellemhibáit.
Fehér éjszakák (2019)
Ha a Lady Macbeth volt az első nagy áttörés Pugh karrierjében, akkor a Fehér éjszakák tette fel a színésznőt végleg a térképre. Mert ha ő nincs, akkor Ari Aster okkult horrorfilmje sem lesz olyan sikeres – és a Fehér éjszakák 2019 egyik legnépszerűbb produkciója volt. Elspoilerezni nem szeretnénk (hátha te még nem merted megnézni), és ezzel járna, ha részleteznénk az érzelmeknek azt a végtelenül széles skáláját, amit Florence arcán látni a film során. Pugh alakítása tette igazán különlegessé ezt az egyébként is kivételes alkotást – ne tartson vissza a félelem, az első sorból kell látnod Florence játékát.