Baba

Szoptatás és sport

Sokan tartanak attól, hogy testi megerõltetés hatására csökkenhet a tejmennyiség, és megváltozhat az anyatej íze. Vajon tényleg le kell mondanunk a sportról? És a nagytakarításról is?

Teljesen normális és hétköznapi jelenség évezredek óta, hogy a szoptató nők is kiveszik részüket a mindennapos tevékenységekből. Akinek már vannak nagyobb, de még mindig állandó felügyeletre szoruló gyerekei, az tudja, hogy cseppet sem elhanyagolható sportteljesítmény egész nap egy kis örökmozgó nyomában lenni, emelgetni, cipelni, letenni, utána szaladni és így tovább. Az sem kétséges, hogy a legtöbb édesanya emellett még takarítani, főzni, vásárolni is szokott, nem is beszélve a cipekedés különféle formáiról! Akinek emellett még futja az erejéből és idejéből, nyugodtan megengedhet magának akár heti ötszöri tornát is a fitneszklubban, a teje nagy valószínűséggel nem lesz sem kevesebb, sem rosszabb, mint azelőtt. A legfőbb gond inkább annak a heti néhány alkalomnak a megszervezése szokott lenni. Ki vigyáz a babára? Számos fitneszklubban gyerekmegőrzésre is vállalkoznak.








Így kezdjünk sportolni
– Fokozatosan emeljük a terhelést! Mindig csak annyit végezzünk egyszerre, amennyit nem érzünk megerőltetőnek. Kezdhetjük öt perc tornával a képernyő előtt otthon, vagy öt perc futással a parkban. A második naptól növelhetjük az időt tíz percre. Az a jó, ha nem alakul ki izomláz.
– Sportolás, torna előtt szoptassuk meg a babát, hogy minél üresebb legyen a mell (így jobban viseli a rázkódást), és a kicsi se éhezzen meg, amíg távol vagyunk.
– Viseljünk közben jól tartó sportmelltartót. Fontos, hogy ne szorítson, ne vágjon be sehol, de tartsa minél jobban egy helyben a keblet.
– Igyunk igény szerint, akár sport közben is.
– Utána zuhanyozzunk, vagy mossuk meg a mellet, mert az izzadság sós íze zavarhatja a babát.

Ideális mozgásformák szoptató nőknek
– callanetics
– baba-mama torna
– slide
– aerobik, sztepaerobik – akrobatikus, ugrálós elemek nélkül
– spinning, tornagépek
– tai-csi, jóga
– gerinctorna
– tánc (hastánc, latin táncok)
– kirándulás, gyaloglás
– kerékpározás

Szoptató nőnek kevésbé ajánlatos
– futás
– sok ugrálással, nagyfokú sérülési, esési kockázattal járó sportok (küzdősportok)
– labdás csapatjátékok

Úszni szabad?
Általában igen! Akkor nem ajánljuk, ha a mellbimbó sebes, akármilyen apró is rajta a sérülés. Gondot okozhat, ha a víz túlságosan hideg, ezt úszás után jó meleg zuhanyozással ellensúlyozhatjuk. A különféle úszásnemek közül a pillangózást érdemes olyan időszakra halasztani, amikor már csak egyszer-kétszer szopik a kicsi. A vizes fürdőruhát vegyük le mielőbb! Az uszodavíz általában nagyon klóros, öblítsük le testünkről alaposan. A babát zavarhatja a testápolók, dezodorok íze, illata, ezért ezekkel inkább csínján bánjunk, vagy ügyeljünk arra, hogy mellünkre ne kenjünk belőle. Ugyanezek a szempontok vonatkoznak az akvagimnasztikára is.

Megsavanyodik a tej?
Erőteljes testmozgás hatására emelkedik a vér tejsavszintje, s ennek következtében az anyatejben is nő ennek a savanykás, kicsit kesernyés anyagnak a mennyisége. Ezért régebben azt ajánlották, hogy sportolás után az első adag tejet inkább fejje le és öntse ki az édesanya. Ez azonban többnyire teljesen felesleges! A baba ugyanannyit szopik akkor is, ha sportol, akkor is, ha nem sportol a mama. Persze azért akadhatnak olyan érzékeny apróságok, akik csak fintorognak a sportolás utáni tejtől. Ebben az esetben próbálkozhatunk azzal, hogy tíz milliliter körüli mennyiséget kifejünk, s csak utána tesszük mellre. Arról azonban feltétlenül győződjünk meg előbb, nem valami más okozta-e a fintorgást (izzadság, klóros víz, testápoló, parfüm). A vizsgálatok azt mutatták, hogy az anyatej sportolás utáni tejsavszintje nem csökkenthető azzal, ha alaposan kiürített mellekkel kezdünk mozogni. Annyit azonban mindenképpen elérhetünk a kiürítéssel, hogy csökkentjük a gyulladás, tejcsatorna-elzáródás kockázatát. Ez pedig talán a legfontosabb szempont. A tejet termelő mellek nagyon érzékenyek a külső fizikai hatásokra, s ez az érzékenység teltség esetén sokszorosára nő!

Nem lehet nagyot hibázni!
A sportolás mindenképpen jótékony hatású, már csak azért is, mert segít levezetni a felgyülemlett feszültséget, sikerélményt ad, kicsit kikapcsol az otthoni mókuskerékből. Lehetséges, hogy úgy tapasztaljuk majd, a választott mozgásforma mégsem tesz jót a tejtermelésnek, mert csökkenést tapasztalunk. Ebben az esetben sincs semmi veszve, hiszen nyugodtan válthatunk másik sportolási formára, és a gyakoribb szoptatás hatására vissza fog térni a szükséges tejmennyiség, hiszen nem visszafordíthatatlan folyamatról van szó.

Sport és fogyás
Ha a mozgás egyedüli célja a testsúly csökkentése, még egy szempontot hozzá kell illesztenünk az eddigiekhez. Szoptatás idején nem ajánlatosak a heti fél kilónál nagyobb fogyást eredményező módszerek. Óvakodjunk a különféle, fogyasztó hatásúként hirdetett szerek, táplálékkiegészítők és a sportolás együttes alkalmazásától, mert ezek egyrészt túlságosan erőteljes fogyást eredményezhetnek, másrészt nem is egészségesek.
Nem kell feltétlenül elmenni otthonról, hogy jót mozoghassunk, és még örülni is tudjunk neki. Segíthet egy tornagyakorlatokat tartalmazó dévédé, egy hastáncos zenekazetta és persze maga a baba is, aki remek kis súlyzóként működhet például hasizomgyakorlat közben, alsó lábszárunkon fekve. Mindez cseppet sem befolyásolja a tejmennyiséget, de az izmok fejlettségét, jó közérzetünket annál inkább!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése