Amikor még ovisok voltak a lányaim, megjegyeztem magamban, hogy a leggyakrabban használt szavaim között a top ötben benne van a „gyere” és az „igyekezz”. Két kicsit összeszervezni reggelente úgy, hogy elvigyem őket az oviba, és még be is érjek időben a munkahelyemre, enyhén szólva is kihívás volt. A legtöbb reggeli probléma alapja az volt, hogy csupa kötelességgel kezdődött a nap, ami az ovisok és a kisiskolások számára elég nagy stresszt jelent, úgyhogy nem csoda, ha ellenállnak, és nem készülődnek úgy, ahogy a szülők szeretnék.
Aliza Pressmann pszichológus egy nagyon egyszerű, de annál nagyszerűbb trükköt javasol ennek feloldására: készíts egy „szeretném csinálni”- és egy „szükséges megtenni”-listát a gyerekkel együtt. Ez azt jelenti, hogy egy papírra írjátok fel a gyerekkel, hogy reggelente mit muszáj megtenni, ide kerüljenek az alapvető feladatok, mint a reggeli, öltözködés, fogmosás, táska bepakolása. Majd írjátok össze azt is, hogy mit szeretne csinálni, mint például játszani a kertben vagy rajzolni egy pónit.
„Ha reggel a gyerek a »muszáj« listán végigér, és még marad ideje, akkor választhat egyet a »szeretne« listáról. Valószínűleg ez nem gyakran történik majd meg, a korán kelők ebben az esetben előnyben vannak.”
Ezzel a listával a reggel kap egy keretet anélkül, hogy elvágnánk a gyereket mindentől, amit szeretne csinálni, és rásóznánk a rengeteg kötelességet már felkelés után. Pressmann a saját lányánál is használja ezt a módszert, például ha a gyerek át akarna öltözni, mert mégsem tetszik neki a ruha, amit az anyja ráadott, akkor anya figyelmezteti, hogy a ruhacsere nincs rajta a „muszáj” listán.
„Elmondom neki, hogy a másik ruhát felveheti holnap, vagy ha most végez a »muszáj« listával, és még marad ideje, akkor utána lehet átöltözni.”
A módszerrel rögzül a reggeli rutin is, a lépések automatikussá válnak, és mindenki boldog lesz, mert sokkal kevesebb balhéval és noszogatással megúszhatók azok az utálatos reggelek.